Problemer med slanger til oljekjøleren?
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
Tore Lie skrev: Vet du noe om den slangen som røk, Jon? Gammel og stiv, eller ny og dårlig kvalitet?
Dette skjedde en kompis for mange år siden, og jeg vet ikke sikkert hva som var årsaken til slangebruddet. Jeg vil tro at handlet om gamle, morkne slanger.
Jeg har selv liggende på et par gamle MGB-oljekjølerslanger som er så stive at de ikke bøyer seg når de holdes vannrett. Disse vil være helt ubrukelige å montere i en bil, men koblingene kan komme til nytte med nye slanger montert. Firmaene som driver med slikt trenger å vite hva slangene skal brukes til når riktig kvalitet skal velges. Jeg har god erfaring med slike, bl.a. til servostyringslanger som operer med høyere trykk enn motorsmøreolje, men som likevel er myke og smidige.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-

- Raymond Wardenær
- Besøkende
-
Interessant at dette dukker opp akkurat nå. Edd China i Bilfikserne tok nemlig opp denne problematikken i ett av de siste programmene vi kunne se her i Norge.Kjell Hagen Nilsen skrev: Du har nok helt rett i at for stive slanger kan lage problemer for gjengestykkene på oljekjøleren. Har ikke opplevet dette selv, men det kan nok skje. Det er en ganske stor tyngde som hopper opp og ned i dumper og kjølertilkoblingene er ikke så solide. Et større problem er nok dog at slangekuplingene er i stål og kjøleren i aluminium. Dette fører til korrosjon som "låser" gjengene og jeg har opplevd flere tilfelle hvor gjengene på oljekjøleren blir med slangekoblingen ut når man skrur dette fra hverandre. Løsningen er å skifte oljekjøler og slangene samtidig. Kjøleren er ikke så dyr som man skulle tro og du får en ny kjøler som er ren innvendig og følgelig virker optimalt. Alternativ kan du skru av oljeslangene fra blokka og la de sitte på kjøleren når du skal ha ut motoren. Da er du sikker på at gjengene ikke ødelegges. Dette går jo selvfølgelig ikke om du skal bytte slangene.
- Åsmund Martinsen
- Besøkende
-