Problemer med slanger til oljekjøleren?
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
Jeg regner med at "new old stock" skulle være OK å bruke? Lagret mørkt og kaldt.
Det egentlige spørsmålet mitt er om noen har hatt problemer med slanger som har røket. Det har vært skrevet en del om det på internasjonale fora. I så fall kunne det være artig å vite hva slags slange det var som røk. Dette er jo et skikkelig skrekkscenario.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
Tore Lie skrev: Når jeg først er i gang med å ta ut motoren tenker jeg å skifte ut de gamle slangene til oljekjøleren. De er fra 2004, merket Mocal og Moss. Det er jo flere typer av disse. Jeg har liggende et par "nye" fra 2007, som har litt større festemutter enn de fra Mocal. Ser helt fine ut. Samme spesifikasjoner trykt på slangen. Begge er med gummi overflate - jeg liker å se hvordan det står til med slangen.
Jeg regner med at "new old stock" skulle være OK å bruke? Lagret mørkt og kaldt.
Det egentlige spørsmålet mitt er om noen har hatt problemer med slanger som har røket. Det har vært skrevet en del om det på internasjonale fora. I så fall kunne det være artig å vite hva slags slange det var som røk. Dette er jo et skikkelig skrekkscenario.
Ta med de gamle slangene til TESS eller et annet firma som lager hydraulikk- og oljeslanger. De kan krympe de gamle koblingene på nye høykvalitetsslanger, som regel til en pris som er gunsstigere enn nye originale.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-

Jeg har hittil ikke opplevd å komme borti at noen av disse slangene har røket, men det jeg har vært borte i er at den lille slangen som sitter bak på blokka og leder oljetrykk til oljetrykksmåleren har gått i oppløsning innvendig. Denne blir utsatt for endel varnme og siden den er av den metallomspunnede typen er det svært vanskelig å se tilstanden på den. Det har vært flere tilfelle, også her i Norge, av at denne slangen har røket med motorhavari til resultat. Slangen koster en drøy hundrelapp og tatt i betraktning kostnaden for en motoroverhaling er det nesten slik at denne slangen burde vært skiftet årlig og i alle fall så snart du ikke husker når du skiftet den sist.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
På ett nettforum er det en som advarer mot å få laget slanger som er alt for "heavy duty", fordi de kan bli så stive at de sliter i stykker oljekjøleren gjennom lang tids vibrasjoner. Kjøleren er jo egentlig ganske skrøpelig.
Den lille slangen til oljetrykksmåleren har jeg også hørt flere skrekkhistorier om her i landet. Jeg har alltid en reserve med i MGen, og hadde tenkt å skifte den nå. Må få med et par stykker fra deg ved neste korsvei.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
I en bil uten oljetrykklampe har man knapt en sjanse til å redde motoren hvis slangen ryker under kjøring og og spruten ikke treffer noe som gjør at man merker lekkasjen. Oljetrykkmanometeret står ikke midt i synsfeltet, så det er lett å overse at at trykket blir borte før det er for sent.
Den beste forsikringen er montere en oljetrykkbryter og -lampe. Biltema har grenkoblinger, og jobben er raskt gjort.