Lovligt med 2-punkt setebelte?

Mer
11 år 7 måneder dager siden #2022 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
I Norge er det stor forvirring når det gjelder årsmodell/registreringsår.
Avgiftsystemet bruker registrerings år etter 1962 se nederst på kopi av tollkort på ch. nr GHD3L94071

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2023 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Er ikke så sikker på at CE merking er tilstrekkelig for setebelter. De belter jeg selger er merket at de tilfredsstiller kravene i "European regulation R16" og har en E inne i en sirkel. Tror det er denne E-merkingen som er viktig så lenge det er snakk om utstyr fir bilbruk. Dette er jo det samme man ser etter når det gjelder lysutstyr etc. på biler. 3-punkts beltene jeg selger til MG'er har i tillegg til låsing ved sammenstøt også låsing for sideveis bevegelse. F.eks. om man blir påkjørt fra siden eller velter. Da er man jo tilbake til debatten som har rast siden beltepåbudet kom, - er det bedre å bli kastet ut av bilen ved en velt eller er det bedre å sitte fastspent. Her finnes det jo argumenter og eksempler som taler både for og imot begge syn, men siden beltene er påbudt er det jo greit å bli holdt fast uansett hva som skjer. Har du et belte som gir etter om du velter uten at du kommer fri fra bilen blir du vel "most" mellom bagasjeluka og bakken og sikkert ikke noe pent syn etterpå :(

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2064 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Du sier jo at du er klar over at sikkerheten blir betydelig dårligere med to punkt. Så hvorfor ta sjansen? Hvis du en dag trenger beltet, så trenger du det VELDIG! Og selv om du er i din fulle rett til å ta den sjansen, så har du kanskje passasjerer som ikke har hatt muligheten til å velge.

Jeg undrer meg stadig over hvor mange i gammelbilmiljøet som kjører UTEN belter fordi det ikke er "påbudt" på bilen deres. Eller fordi "det hjelper ikke uansett hvis jeg krasjer med denne bilen". Det er i hvert fall feil når du kjører MGB. Med skikkelig belte er sikkerheten slett ikke så ille. Selvsagt ikke sammenlignbar med moderne biler, men likevel.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2065 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Litt på sidelinjen...

.., men i mangel av gode formstøpte stoler til MGB, monterer noen faktisk racingseler av 3- eller 4-punkts typen for å sitte bedre ved sporty kjøring på svingete veier.... Disse selene - ved riktig montering - vil gi ytterligere trygghet, skjønt noen vil kanskje føle de sitter litt limt til setene...

halvor

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.181 sekunder
Forumløsning av: Kunena