Lovligt med 2-punkt setebelte?

• Peter Schubert
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2016 av Peter Schubert
Lovligt med 2-punkt setebelte? opprettet av Peter Schubert
Har en MGB GT -69. Har standard 3-punkt setebelter på rulle men de ser litt slitte ut og rullemekanismen er ganske dålig.

Sitter og leter litt runt etter noen nye belter men finner ikke riktig noe som tilltaler meg. Det er jo ganske flott på gamle biler med 2-punkts belte og det finnes jo en del flott på ebay, men er det lov i Norge med 2 punkts belte på veteranbiler / MG?? Vil jo komme gjennem tjekk.

Er klar over at sikkerheten blir betydligt dåligere enn hvis man har 3-punkt men likevel...

VH / Peter

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2017 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Hei Peter

Hyggelig å høre fra andre GT-eiere!!!!!!!!! B)

Jeg håper Truls Sundt m.fl. kan verifisere det jeg sier, men Norge innførte et regelverk for kjøretøyer 1. april 1971 som i stor grad tilsvarte de europeiske kravene ( derfor vil et TÜV dokument om at et kjøretøy er godkjent i Europa, også gi tilstrekkelig dokumentasjon for godkjennelse i Norge!!). Det er mulig at kravet om sikkerhets-seler ikke kom i 1971, men senere på 70-tallet, men uansett er din MGB registrert før denne dato og dermed var det ikke krav om installasjon av setebelter, ei heller krav til setebeltene som sådan. Hva gjelder det siste, er det meget viktig at selene har en CE-godkjennelse ( normalt en lapp sydd inn i den ene enden av selen med fabrikant-navn, et CE symbol og henvisning til de tekniske kravene selene er godkjent etter). En sele UTEN CE godkjennelse vil i mine øyne mer være til pynt og ikke for din egen sikkerhet.

Uten at dette nødvendigvis interesserer oss og vår hobby så mye, er det nettopp kravene fra 1971 og nyere som skaper problemer for import av amerikanske kjøretøy til Norge. Blandt annet har USA krav til bremsevæskebeholderne - normalt i støpejern uten mulighet for å kunne se bremsevæskenivået, mens det i Europa er krav om gjennomsiktig bremsevæskeholder. Å byggge om US-standard til europeisk standard er ikke alltid enkelt. Derfor er også MGB bygget for det amerikanske market forskjellig fra det europeiske...).

Problemstillingen du tar opp til sist, er ikke fullt så enkelt som at 3-punkt er bedre enn 2-punkt. Jeg så på Beualieu et firma som solgte nostalgiske setebelter av 2-punkts typen, men de var IKKE CE-godkjente, altså bare for pynt. Derfor PASS PÅ.

mvh
Halvor

Mer
11 år 7 måneder dager siden #2018 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
En ting som er klart. Er det sikkerhetsseler i bilen er det påbudt å bruke disse. Selene skall også være godkjente! 1. april 1971 kom påbudet om trepunkts sikkerhetseler i alle nye biler. Som en kurositet ble det også forbudt å importere nye høyrerattete personbiler. Det er lovlig å kjøre biler registrert før 1. april uten sikkerhetsseler. Jeg annbefaler at man finner en type seler som er godkjente og monterer disse forskriftsmessig, og i tillegg at man bruker disse. "Pynteseler" har ingen hennsikt og bedrer ikke sikkerheten.

• Peter Schubert
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #2019 av Peter Schubert
Besvart av Peter Schubert i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Takk for gode svar! Finnes mye kunnskap her.

Viktigt med CE-godkjent da.

Et teknisk spm. Bilen min er jo årsmodell 1969 men blev importert til Norge 1974. Er det da 1969 års regelverk som gjelder eller er det 1974 års??

VH / Peter

Mer
11 år 7 måneder dager siden #2020 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Det er førstegangs registrerings år som gjelder. Har en 1972 modell enkrets bremsesystem, kan den registreres, men må ha en dispensasjon.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #2021 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Lovligt med 2-punkt setebelte?
Hei

HUSK: Første gangs registrering er ikke nødvendigvis det samme som årsmodell. For noen år siden var det en stor oversvømmelse på Drammen bilimporthavn hvor bl.a. mange Mitsubishi Pajero'er ble vannskadede. Jeg tror det gikk 4 år før importør og forsikrings-selskap ble enige. Det er dermed ikke årsmodell, eller året bilene ble momset inn, men året bilene faktisk ble førstegangs registrert som legges til grunn for de tekniske kravene....

:sick:
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Halvor Asland.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.245 sekunder
Forumløsning av: Kunena