- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
Viktig med blyfri topp?
- Åsmund Martinsen
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden - 11 år 9 måneder dager siden #1770
av Åsmund Martinsen
Besvart av Åsmund Martinsen i emne Viktig med blyfri topp?
Jeg snakket med en "gammel" verksmester idag og nevnte dette med blyfri bensin og brente ventiler. Han hadde en mening om dette: Skade på ventiler og ventilseter vil i stor grad kunne elimineres ved å justere ventilene litt oftere enn vanlig. (Forutsatt samme bruk av bilen som Truls skriver om)
Er det snakk om motorer med alu.topp hvor ventilsetene alltid er presset inn, sier han at problemet er mye mindre. Ventilsetene er da av bedre kvalitet.
Etter mitt sunde bondevett så høres dette rimelig ut, men må det betales for jobben blir vel blytilsetning rimeligere.
Er det snakk om motorer med alu.topp hvor ventilsetene alltid er presset inn, sier han at problemet er mye mindre. Ventilsetene er da av bedre kvalitet.
Etter mitt sunde bondevett så høres dette rimelig ut, men må det betales for jobben blir vel blytilsetning rimeligere.
Last edit: 11 år 9 måneder dager siden by Åsmund Martinsen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden - 11 år 9 måneder dager siden #1771
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Viktig med blyfri topp?
Hei Åsmund
Leste med interesse det din gamle verksmester har uttalt. Vet ikke om jeg er helt enig med han...
Blyet i bensinen tidligere hadde 2 funksjoner: Øke oktantallet slik at bensinen ikke selvantente i motorer med høy kompresjon samt å smøre ventilsetene. Den første problemstillingen er irrelevant her.
Det som skjedde med bly i bensinen, var at blyet festet seg til ventilsetene og hindret derfor slitasjen som oppstår når ventilen treffer ventilsetet med stor kraft mange ganger i sekundet. Med utfasingen av blybensinen, måtte motorfabikantene utvikle nye metoder for å hindre denne slitasjen og resultatet ble sintrede ventilseter med tilhørende spesialmetaller i ventilene.
Så til problemet i våre eldre biler. MGA og MGB har ikke løse ventilseter. Ventilsetet er bare maskinert i det bløte støpejernet som toppen er laget av. Ventilene er også av enkle stål-legeringer. La oss først slå fast at det er eksosventilene/setene som er problemt - i mindre grad innsugsventilene. Det som skjer - eller KAN skje - er at hver gang ventilen treffer ventilsetet med stor kraft under høy temperatur ( husk vi er i slutten av forbrenningsfasen/i starten på utblåsningsfasen) vil de to metallene fester seg til hverandre. Hva skjer med bolledeigen når du ikke har mel på hendene eller på bordet??? Neste gang kamakselen åpner eksosventilen, vil det medføre - eller kunne medføre - at ørsmå metallpartikler fra ventilsetet blir hengende igjen på ventilen. Dette skjer hver gang ventilen åpner og det kan være mange titalls ganger pr. sekund. Med tiden vil ventilsetet bli slitt bort og ventilen slites innover i topplokket. Dette fører til slutt at klaringen mellom vippearmen og ventilen blir mindre og til slutt borte. Når klaringen er borte, vil ikke forbrenningskammeret være tett lengre og forbrenningsgasser på over 1000 grader vil lekke inn i eksoskanalen. Siden eksosventilen i stor grad kjøles ved at den overfører varmen til ventilsetet, blir denne kjøleeffekten redusert og etterhvert borte. Konsekvensene er å sammenligne med bruk av skjærebrenner. Tildels store deler av ventilen blir skåret bort og med den blir effekten borte.
Så til min innledning. Det er korrekt at en hindrer brenning av ventiler ved at en justerer ventilene oftere, men en hindrer ikke ventilene fra å synke mer og mer inn i topplokket. Motoreffekten vil reduseres, bensinforbruket øker og tilslutt er det ingen morro å kjøre bilen lengre. Det en skal gjøre er å bruke blyerstatninger i bensinen - med andre ord løser man det primære problemet - å hindre ventilene å slites inn i topplokket. Dermed skal en heller ikke behøve å justere ventilene mer enn normalt.
Min konklusjon er:
Ser man at ventilklaringen blir borte, har du en begynnende ventilsete slitasje. Start umiddelbart med et LRP eller på norsk blyerstatningsmiddel og følg med om ikke dette stopper slitasjen. Hvis ikke bør en sette inn ventilseter, etc..etc. tilpasset blyfri bensin. Å justere ventiler når ventilsete slitasje har startet, fører ikke noe godt med seg..
mvh
halvor
Leste med interesse det din gamle verksmester har uttalt. Vet ikke om jeg er helt enig med han...
Blyet i bensinen tidligere hadde 2 funksjoner: Øke oktantallet slik at bensinen ikke selvantente i motorer med høy kompresjon samt å smøre ventilsetene. Den første problemstillingen er irrelevant her.
Det som skjedde med bly i bensinen, var at blyet festet seg til ventilsetene og hindret derfor slitasjen som oppstår når ventilen treffer ventilsetet med stor kraft mange ganger i sekundet. Med utfasingen av blybensinen, måtte motorfabikantene utvikle nye metoder for å hindre denne slitasjen og resultatet ble sintrede ventilseter med tilhørende spesialmetaller i ventilene.
Så til problemet i våre eldre biler. MGA og MGB har ikke løse ventilseter. Ventilsetet er bare maskinert i det bløte støpejernet som toppen er laget av. Ventilene er også av enkle stål-legeringer. La oss først slå fast at det er eksosventilene/setene som er problemt - i mindre grad innsugsventilene. Det som skjer - eller KAN skje - er at hver gang ventilen treffer ventilsetet med stor kraft under høy temperatur ( husk vi er i slutten av forbrenningsfasen/i starten på utblåsningsfasen) vil de to metallene fester seg til hverandre. Hva skjer med bolledeigen når du ikke har mel på hendene eller på bordet??? Neste gang kamakselen åpner eksosventilen, vil det medføre - eller kunne medføre - at ørsmå metallpartikler fra ventilsetet blir hengende igjen på ventilen. Dette skjer hver gang ventilen åpner og det kan være mange titalls ganger pr. sekund. Med tiden vil ventilsetet bli slitt bort og ventilen slites innover i topplokket. Dette fører til slutt at klaringen mellom vippearmen og ventilen blir mindre og til slutt borte. Når klaringen er borte, vil ikke forbrenningskammeret være tett lengre og forbrenningsgasser på over 1000 grader vil lekke inn i eksoskanalen. Siden eksosventilen i stor grad kjøles ved at den overfører varmen til ventilsetet, blir denne kjøleeffekten redusert og etterhvert borte. Konsekvensene er å sammenligne med bruk av skjærebrenner. Tildels store deler av ventilen blir skåret bort og med den blir effekten borte.
Så til min innledning. Det er korrekt at en hindrer brenning av ventiler ved at en justerer ventilene oftere, men en hindrer ikke ventilene fra å synke mer og mer inn i topplokket. Motoreffekten vil reduseres, bensinforbruket øker og tilslutt er det ingen morro å kjøre bilen lengre. Det en skal gjøre er å bruke blyerstatninger i bensinen - med andre ord løser man det primære problemet - å hindre ventilene å slites inn i topplokket. Dermed skal en heller ikke behøve å justere ventilene mer enn normalt.
Min konklusjon er:
Ser man at ventilklaringen blir borte, har du en begynnende ventilsete slitasje. Start umiddelbart med et LRP eller på norsk blyerstatningsmiddel og følg med om ikke dette stopper slitasjen. Hvis ikke bør en sette inn ventilseter, etc..etc. tilpasset blyfri bensin. Å justere ventiler når ventilsete slitasje har startet, fører ikke noe godt med seg..
mvh
halvor
Last edit: 11 år 9 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
11 år 9 måneder dager siden #1772
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Viktig med blyfri topp?
Wow, for et svar. Verden har gått glipp av en god skolelærer i deg, Halvor.
Peter.
Peter.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden - 11 år 9 måneder dager siden #1773
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Viktig med blyfri topp?
....hm - jeg er ydmyk og full av takknemlighet for kommentaren... Har du tenkt den muligheten at skolevesenet kanskje burde være glad for at Halvor valgte en annen bransje??
Uansett.
Her er noen bilder jeg har stjålet fra nettet ( bl.a. mgaguru.com/mgtech/engine/ch101a.htm ) vedrørende brente ventiler og Valve Seat Recession (VSR) som er det engelske begrepet på slitte ventilseter...
Noen vil trolig gjenkjenne dette som en topp fra en MGA....
På bildet under kan en se at ventilen er brent ren for avleiringer på stedet hvor ventilen er ødelagt pga. varmen.
I tillegg - her er et alvorlig tilfelle av VSR også på en MGA!!
normalt:
alvorlig VSR:
mgaguru.com/mgtech/engine/ch101.htm
Her kan en se at ventilen er slitt mange mm innover i topplokket. Dette er alvorlig, men trolig ikke for sent til å innsette et løst ventilsete. Forøvrig kalles det som forårsaker denne slitasjen mikrosveising. Bly og LRP ( Lead Replacement Petrol) eller blyerstatning forhindrer mikrosveising mellom ventil og ventilsete. Det samme unngås ved bruk av et svært hardt ventilsete i sintrert materiale sammen med et passende ventilmateriale. Et sintrert materiale er forøvrig et metall bestående av grunnelementer som ikke lar seg smelte sammen. De blir derfor presset sammen under svært stort trykk og temperatur som f.eks. en eksplosjon. Gjennom sintrering kan en få fram nye materialer med spesielle egenskaper.
mvh
halvor
Uansett.
Her er noen bilder jeg har stjålet fra nettet ( bl.a. mgaguru.com/mgtech/engine/ch101a.htm ) vedrørende brente ventiler og Valve Seat Recession (VSR) som er det engelske begrepet på slitte ventilseter...
Noen vil trolig gjenkjenne dette som en topp fra en MGA....
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
På bildet under kan en se at ventilen er brent ren for avleiringer på stedet hvor ventilen er ødelagt pga. varmen.
Vedlegget ble ikke funnet
I tillegg - her er et alvorlig tilfelle av VSR også på en MGA!!
normalt:
Vedlegget ble ikke funnet
alvorlig VSR:
Vedlegget ble ikke funnet
mgaguru.com/mgtech/engine/ch101.htm
Her kan en se at ventilen er slitt mange mm innover i topplokket. Dette er alvorlig, men trolig ikke for sent til å innsette et løst ventilsete. Forøvrig kalles det som forårsaker denne slitasjen mikrosveising. Bly og LRP ( Lead Replacement Petrol) eller blyerstatning forhindrer mikrosveising mellom ventil og ventilsete. Det samme unngås ved bruk av et svært hardt ventilsete i sintrert materiale sammen med et passende ventilmateriale. Et sintrert materiale er forøvrig et metall bestående av grunnelementer som ikke lar seg smelte sammen. De blir derfor presset sammen under svært stort trykk og temperatur som f.eks. en eksplosjon. Gjennom sintrering kan en få fram nye materialer med spesielle egenskaper.
mvh
halvor
Last edit: 11 år 9 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1774
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Viktig med blyfri topp?
Halvor,
Ja, vi i Norsk MG Klubb er glad for at du er der du er og for at du gir oss gode, lærerike og grundige svar.
Kan du være snill å gi oss litt info på de produktene (blytilsetting) du mener vi bør bruke?
Det er mange produkter på markedet og ikke lett å velge riktig.
mvh
Ola
Ja, vi i Norsk MG Klubb er glad for at du er der du er og for at du gir oss gode, lærerike og grundige svar.
Kan du være snill å gi oss litt info på de produktene (blytilsetting) du mener vi bør bruke?
Det er mange produkter på markedet og ikke lett å velge riktig.
mvh
Ola
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1775
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Viktig med blyfri topp?
Hei Ola
Søker en på nettet finner en mye informasjon om LRP - Lead Replacement Petrol. Mye av denne informasjonen vil jeg legge i boks for synsing og sterke meninger, men andre skal i grunnen være etterrettelige og troverdige. En av disse er Federation of British Historic Vehicle Clubs tilsvarende Landsforbundet av Mototorhistoriske Kjøretøyklubber - forkortet LMK i Norge. FBHVC har i mange år støttet laboratorie- samt bruks-tester av LRP eller på norsk blyerstatninger - dvs. tilsetninger til bensinen som skal forhindre ventilseteslitasje eller VSP. FBHVC har til og med gått så langt å anbefale noen LRP. Selv sier de at om et produkt ikke er beskrevet som anbefalt, betyr ikke nødvendigvis det at produktet er dårlig, men rett å slett at de ikke har godt nok underlag for en anbefaling.
Her kan en lese hvilke LRP de anbefaler:
www.fbhvc.co.uk/legislation-and-fuels/fu...=fbhvc.co.uk#anchor3
Millers VSP-pluss (basert på magnesium)
Red Line Lead substitution (basert på sodium)
Castrol Valvemaster (basert på fosfor)
Castrol Valvemaster Pluss (basert på fosfor)
I tillegg har de sjekket Tetraboost som er basert på tetra-etyl bly og funnet at denne også bør gi god beskyttelse mot VSR.
Alle de 4 første har jeg sett i norske rekvisitabutikker eller bensinstasjoner. Selv har jeg kun erfaring med Castrol sine produkter, og på min gamle Volvo T-435 Krabat, har disse additivene gitt tilstrekkelig beskyttelse mot VSR i nå MANGE år
.
mvh
halvor
Søker en på nettet finner en mye informasjon om LRP - Lead Replacement Petrol. Mye av denne informasjonen vil jeg legge i boks for synsing og sterke meninger, men andre skal i grunnen være etterrettelige og troverdige. En av disse er Federation of British Historic Vehicle Clubs tilsvarende Landsforbundet av Mototorhistoriske Kjøretøyklubber - forkortet LMK i Norge. FBHVC har i mange år støttet laboratorie- samt bruks-tester av LRP eller på norsk blyerstatninger - dvs. tilsetninger til bensinen som skal forhindre ventilseteslitasje eller VSP. FBHVC har til og med gått så langt å anbefale noen LRP. Selv sier de at om et produkt ikke er beskrevet som anbefalt, betyr ikke nødvendigvis det at produktet er dårlig, men rett å slett at de ikke har godt nok underlag for en anbefaling.
Her kan en lese hvilke LRP de anbefaler:
www.fbhvc.co.uk/legislation-and-fuels/fu...=fbhvc.co.uk#anchor3
Millers VSP-pluss (basert på magnesium)
Red Line Lead substitution (basert på sodium)
Castrol Valvemaster (basert på fosfor)
Castrol Valvemaster Pluss (basert på fosfor)
I tillegg har de sjekket Tetraboost som er basert på tetra-etyl bly og funnet at denne også bør gi god beskyttelse mot VSR.
Alle de 4 første har jeg sett i norske rekvisitabutikker eller bensinstasjoner. Selv har jeg kun erfaring med Castrol sine produkter, og på min gamle Volvo T-435 Krabat, har disse additivene gitt tilstrekkelig beskyttelse mot VSR i nå MANGE år
Vedlegget ble ikke funnet
.
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.221 sekunder