- Mottatte takk 0
Viktig med blyfri topp?
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1746
av Raymond Wardenær
Viktig med blyfri topp? opprettet av Raymond Wardenær
Min MGB GT har ikke blitt konvertert til å kjøre med blyfri bensin. Jeg må fylle på litt blytilsetning hver gang jeg fyller bensin. Er det egentlig noen hensikt å bruke mye penger på å få en ny topp?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 9 måneder dager siden #1747
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Viktig med blyfri topp?
Dersom du kjører langt med høye motorturtall er det en fordel med blytilsetning. Ved vanlig småkjøring på veier i Norge er det etter min mening ikke nødvendig med tilsetninger. Jeg har kjørt bilene mine ofte uten at det har skjedd noe med ventiler (13 år). Dersom du brenner en ventil er det sannsynlig at ventilklaringen har vært for liten. Ved kjøring på kontinentet har jeg brukt blytilsettninger. Dersom du må overhale toppen kan du tenke på nye herdete ventilseter, ventilstyringer og "rustfrie" ventiler. Før noe går i stykker ville jeg ikke tatt meg bryet og bytte topp.
- Åsmund Martinsen
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1748
av Åsmund Martinsen
Besvart av Åsmund Martinsen i emne Viktig med blyfri topp?
Jeg lar meg stadig imponere over kvaliteten på de faglige rådene fra Truls Sund, luriumer inkludert - ja jeg mener det absolutt seriøst.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1752
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Viktig med blyfri topp?
Jeg slutter meg helt til Truls konklusjon. Jeg får til stadighet spørsmål om konvertering til blyfri topp og svarer alltid at om man likevel skal overhale toppen bør/kan man bygge om, men hvis ikke er det ikke verd pengene. De fleste av oss kjører bilene ganske kort og når en flaske blytilsetning koster rundt Kr. 150,- og holder til mange 100 liter bensin burde regnestykket være klart.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden - 11 år 9 måneder dager siden #1753
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Viktig med blyfri topp?
Hei
Om erfaringer fra en '74 Volvo 142 kan overføres på en MGA / MGB, vil jeg anbefale blyerstatnings-tilsetninger så fremt toppen IKKE er ombygget. Min tantes Volvo var kjørt uten tilsetninger og den ble etterhvert veldig stille i ventilene ..... Det viste seg at selv med hennes forsiktige kjøring, var ventilene begynt å spise seg inn i toppen.
En slump blytilsetninger er derfor en god forsikring selv om Truls sine erfaringer tilsier at MGB kan kjøres UTEN ved forsiktig kjøring.
OM problemet først oppstår og en ikke oppfatter at ventilene blir stillere og stillere, vil det bety brente ventiler og i verste fall behov for NAF eller Falken. Skadene på toppen er ikke noe problem da innsetting av harde ventilseter betyr utfresing av det skadde området. Ventilene blir også erstattet med nyere og bedre....
Mvh
Halvor
Om erfaringer fra en '74 Volvo 142 kan overføres på en MGA / MGB, vil jeg anbefale blyerstatnings-tilsetninger så fremt toppen IKKE er ombygget. Min tantes Volvo var kjørt uten tilsetninger og den ble etterhvert veldig stille i ventilene ..... Det viste seg at selv med hennes forsiktige kjøring, var ventilene begynt å spise seg inn i toppen.
En slump blytilsetninger er derfor en god forsikring selv om Truls sine erfaringer tilsier at MGB kan kjøres UTEN ved forsiktig kjøring.
OM problemet først oppstår og en ikke oppfatter at ventilene blir stillere og stillere, vil det bety brente ventiler og i verste fall behov for NAF eller Falken. Skadene på toppen er ikke noe problem da innsetting av harde ventilseter betyr utfresing av det skadde området. Ventilene blir også erstattet med nyere og bedre....
Mvh
Halvor
Last edit: 11 år 9 måneder dager siden by Halvor Asland.
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 9 måneder dager siden #1754
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Viktig med blyfri topp?
Kjell, fint å se at du er på "banen" igjen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.266 sekunder