Avbalansering av eikehjul

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1960 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Avbalansering av eikehjul
Håper det er noe du kan fortelle om på forumet etterpå Halvor :)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1961 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Avbalansering av eikehjul
Hmmmm.... nei hva skal du gjøre i helgen Halvor??
Sette deg i go`stolen i stua med et glass godt engelsk øl og nyte synet av det blanke fine verktøyet :) :) For det var virkelig en gild liten kasse!

Måtte kikke på prisen i England, den var ikke sååå ille høy, bør nok sikre meg et slikt sett på neste UK tur.

MGOC har et lignende sett, men det er i plast. De som har kjennskap til det settet mener delene holder til bruk "en gang i blant" (hva nå det legges i akkurat det). Det koster nærmere 70 pund så det er vel liten tvil om at dette metallsettet er beste valget, selv for den som bare skal avbalansere "en gang i blant".

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1965 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Avbalansering av eikehjul
Hei

Et eikehjul er resultat av et utdøende håndverk - stramming og oppretting av felgen!! Idag er det meg bekjent bare et par personer/firma i England som gjør dette arbeidet. Alle Dunlop eikehjul vi kjøper, er produsert i India.

Grunnen til at jeg kjøpte dette tildels kostbare adapterkit'et, er at mye av kjøregleden forsvinner når hjulet rister. Selvsagt sakl felgen være rund og stram, men i motsetning til dagens aluminiumsfelger, er eikehjulet resultatet av håndverket til den som lagde felgen. Min siste leveranse av eikehjulsfelger var til min '67 MGB GT. 3 av 4 var meget bra, mens en var på kanten... Dekke ble lagt på felgene i Norge, men uten dette adapteret, blir avbalanseringen et sjansespill.

DERFOR: Nå skal alle 4 avbalanseres ihht. boka!!! Jeg har en avtale med min lokale Statoil-stasjon som lar meg gjøre jobben selv!!!

mvh
halvor

• Ola Thygesen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1972 av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Avbalansering av eikehjul
At reparasjon av eikehjul er et utdøende håndverk er sikkert Halvor, men det finnes mennesker som har viet sitt liv til dette.
Jeg var for 2 år siden i Tyskland og hadde med meg 2 helt nye eikefelger som jeg mente var i ustand. Og helt riktig...de nye felgene var dårlige. Jeg velger å kalle det produksjonsslurv!!
Jeg ble godt mottatt av disse gutta. De strammet og justerte og felgene ble veldig fine, uten vibrasjoner og skjevheter.
Her er link : www.radspannerei.de
De holder til i tidsriktige lokaler= sjarmerende gammelt mursteinshus som lukter kvalitet og tradisjon.

mvh Ola
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Ola Thygesen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden #1973 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Avbalansering av eikehjul
Hei Ola

Håper Truls eller Peter merker seg dette firmaet og legger inn en link her inne på klubbens hjemmeside... ;)

Halvor

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1974 av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Avbalansering av eikehjul
Et eikehjul til en bil er bygget på samme måte som et sykkelhjul. Å rette et slikt hjul gjøres på samme måten som man gjør med en tråsykkel eller motorsykkel.
Så sant det ikke er bulker i felgen som må rettes, er det bare snakk å ha en passende eikenøkkel og tålmodighet for å få hjulet til å løpe rett.

Det er lettest å sette hjules som skal rettes på en av hub'ene foran. Der snurrer det fritt, og det er lett å måle både side- og høydekast.

Å rette bulker i felgen er vanskeligere, men med passende treklosser som mothold/mellomlegg og en tung klubbe (gjerne av bly) går det å få et bra resultat dersom skaden ikke er for stor. Rustne felger er det ingen vits i å reparere. Brukne eiker er ikke noe problem, de er å få kjøpt i alle aktuelle dimensjoner.

www.fbccsc.org/tech/spokewheels.pdf
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Jon Fredheim.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.204 sekunder
Forumløsning av: Kunena