Avbalansering av eikehjul
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1960
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Avbalansering av eikehjul
Håper det er noe du kan fortelle om på forumet etterpå Halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1961
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Avbalansering av eikehjul
Hmmmm.... nei hva skal du gjøre i helgen Halvor??
Sette deg i go`stolen i stua med et glass godt engelsk øl og nyte synet av det blanke fine verktøyet
For det var virkelig en gild liten kasse!
Måtte kikke på prisen i England, den var ikke sååå ille høy, bør nok sikre meg et slikt sett på neste UK tur.
MGOC har et lignende sett, men det er i plast. De som har kjennskap til det settet mener delene holder til bruk "en gang i blant" (hva nå det legges i akkurat det). Det koster nærmere 70 pund så det er vel liten tvil om at dette metallsettet er beste valget, selv for den som bare skal avbalansere "en gang i blant".
Sette deg i go`stolen i stua med et glass godt engelsk øl og nyte synet av det blanke fine verktøyet


Måtte kikke på prisen i England, den var ikke sååå ille høy, bør nok sikre meg et slikt sett på neste UK tur.
MGOC har et lignende sett, men det er i plast. De som har kjennskap til det settet mener delene holder til bruk "en gang i blant" (hva nå det legges i akkurat det). Det koster nærmere 70 pund så det er vel liten tvil om at dette metallsettet er beste valget, selv for den som bare skal avbalansere "en gang i blant".
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1965
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Avbalansering av eikehjul
Hei
Et eikehjul er resultat av et utdøende håndverk - stramming og oppretting av felgen!! Idag er det meg bekjent bare et par personer/firma i England som gjør dette arbeidet. Alle Dunlop eikehjul vi kjøper, er produsert i India.
Grunnen til at jeg kjøpte dette tildels kostbare adapterkit'et, er at mye av kjøregleden forsvinner når hjulet rister. Selvsagt sakl felgen være rund og stram, men i motsetning til dagens aluminiumsfelger, er eikehjulet resultatet av håndverket til den som lagde felgen. Min siste leveranse av eikehjulsfelger var til min '67 MGB GT. 3 av 4 var meget bra, mens en var på kanten... Dekke ble lagt på felgene i Norge, men uten dette adapteret, blir avbalanseringen et sjansespill.
DERFOR: Nå skal alle 4 avbalanseres ihht. boka!!! Jeg har en avtale med min lokale Statoil-stasjon som lar meg gjøre jobben selv!!!
mvh
halvor
Et eikehjul er resultat av et utdøende håndverk - stramming og oppretting av felgen!! Idag er det meg bekjent bare et par personer/firma i England som gjør dette arbeidet. Alle Dunlop eikehjul vi kjøper, er produsert i India.
Grunnen til at jeg kjøpte dette tildels kostbare adapterkit'et, er at mye av kjøregleden forsvinner når hjulet rister. Selvsagt sakl felgen være rund og stram, men i motsetning til dagens aluminiumsfelger, er eikehjulet resultatet av håndverket til den som lagde felgen. Min siste leveranse av eikehjulsfelger var til min '67 MGB GT. 3 av 4 var meget bra, mens en var på kanten... Dekke ble lagt på felgene i Norge, men uten dette adapteret, blir avbalanseringen et sjansespill.
DERFOR: Nå skal alle 4 avbalanseres ihht. boka!!! Jeg har en avtale med min lokale Statoil-stasjon som lar meg gjøre jobben selv!!!
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Ola Thygesen
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1972
av Ola Thygesen
Besvart av Ola Thygesen i emne Avbalansering av eikehjul
At reparasjon av eikehjul er et utdøende håndverk er sikkert Halvor, men det finnes mennesker som har viet sitt liv til dette.
Jeg var for 2 år siden i Tyskland og hadde med meg 2 helt nye eikefelger som jeg mente var i ustand. Og helt riktig...de nye felgene var dårlige. Jeg velger å kalle det produksjonsslurv!!
Jeg ble godt mottatt av disse gutta. De strammet og justerte og felgene ble veldig fine, uten vibrasjoner og skjevheter.
Her er link : www.radspannerei.de
De holder til i tidsriktige lokaler= sjarmerende gammelt mursteinshus som lukter kvalitet og tradisjon.
mvh Ola
Jeg var for 2 år siden i Tyskland og hadde med meg 2 helt nye eikefelger som jeg mente var i ustand. Og helt riktig...de nye felgene var dårlige. Jeg velger å kalle det produksjonsslurv!!
Jeg ble godt mottatt av disse gutta. De strammet og justerte og felgene ble veldig fine, uten vibrasjoner og skjevheter.
Her er link : www.radspannerei.de
De holder til i tidsriktige lokaler= sjarmerende gammelt mursteinshus som lukter kvalitet og tradisjon.
mvh Ola
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Ola Thygesen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #1973
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Avbalansering av eikehjul
Hei Ola
Håper Truls eller Peter merker seg dette firmaet og legger inn en link her inne på klubbens hjemmeside...
Halvor
Håper Truls eller Peter merker seg dette firmaet og legger inn en link her inne på klubbens hjemmeside...

Halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1974
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Avbalansering av eikehjul
Et eikehjul til en bil er bygget på samme måte som et sykkelhjul. Å rette et slikt hjul gjøres på samme måten som man gjør med en tråsykkel eller motorsykkel.
Så sant det ikke er bulker i felgen som må rettes, er det bare snakk å ha en passende eikenøkkel og tålmodighet for å få hjulet til å løpe rett.
Det er lettest å sette hjules som skal rettes på en av hub'ene foran. Der snurrer det fritt, og det er lett å måle både side- og høydekast.
Å rette bulker i felgen er vanskeligere, men med passende treklosser som mothold/mellomlegg og en tung klubbe (gjerne av bly) går det å få et bra resultat dersom skaden ikke er for stor. Rustne felger er det ingen vits i å reparere. Brukne eiker er ikke noe problem, de er å få kjøpt i alle aktuelle dimensjoner.
www.fbccsc.org/tech/spokewheels.pdf
Så sant det ikke er bulker i felgen som må rettes, er det bare snakk å ha en passende eikenøkkel og tålmodighet for å få hjulet til å løpe rett.
Det er lettest å sette hjules som skal rettes på en av hub'ene foran. Der snurrer det fritt, og det er lett å måle både side- og høydekast.
Å rette bulker i felgen er vanskeligere, men med passende treklosser som mothold/mellomlegg og en tung klubbe (gjerne av bly) går det å få et bra resultat dersom skaden ikke er for stor. Rustne felger er det ingen vits i å reparere. Brukne eiker er ikke noe problem, de er å få kjøpt i alle aktuelle dimensjoner.
www.fbccsc.org/tech/spokewheels.pdf
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Jon Fredheim.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.204 sekunder