- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
Avbalansering av eikehjul
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
11 år 7 måneder dager siden #1975
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Avbalansering av eikehjul
Herved utført.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #1976
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Avbalansering av eikehjul
Hei Jon
HELT ENIG!!! Oppretting av et ellers ubeskadiget eikefelg er TÅLMODHET!!
Jeg besøkte for en mannsalder siden Motor Wheel Services - den gang i Jeddo Road i Shepards Bush i vest-London. Mine MGA eikehjul hadde utslitt nav, men OK felgbane. I noen skur du aldri ville fått en nordmann til å jobbe i, satt det 5-6 karer og justerte eikehjul. De startet med en jig, slik at nav ( NY!!) og felgbanen var i ca. riktig posisjon. Så ble alle eikene tredd i og strammet forsiktig. Så kom håndverket: alle eikene skulle deretter strammes likt uten at felgbanen var oval eller med kast i noen retninger. Det var helt klart at de hadde en metode og teknikk. Hjulet ble hele tiden rotert og eikene strammet etter et mønster. Når de var ferdige var det som å høre et monotont klokkespill når felgen ble spunnet rundt med en skrutrekker liggende inntil eikene!!!
Idag blir ikke felgene reparert. Vi har mer penger og behovet for nye felger er tilstrekkelig stort til at Dunlop opprettholder produksjon - dog i India.
Halvor
HELT ENIG!!! Oppretting av et ellers ubeskadiget eikefelg er TÅLMODHET!!
Jeg besøkte for en mannsalder siden Motor Wheel Services - den gang i Jeddo Road i Shepards Bush i vest-London. Mine MGA eikehjul hadde utslitt nav, men OK felgbane. I noen skur du aldri ville fått en nordmann til å jobbe i, satt det 5-6 karer og justerte eikehjul. De startet med en jig, slik at nav ( NY!!) og felgbanen var i ca. riktig posisjon. Så ble alle eikene tredd i og strammet forsiktig. Så kom håndverket: alle eikene skulle deretter strammes likt uten at felgbanen var oval eller med kast i noen retninger. Det var helt klart at de hadde en metode og teknikk. Hjulet ble hele tiden rotert og eikene strammet etter et mønster. Når de var ferdige var det som å høre et monotont klokkespill når felgen ble spunnet rundt med en skrutrekker liggende inntil eikene!!!

Idag blir ikke felgene reparert. Vi har mer penger og behovet for nye felger er tilstrekkelig stort til at Dunlop opprettholder produksjon - dog i India.
Halvor
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.229 sekunder