- Mottatte takk 0
Brutal lyd. Fra clutchen???
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1591
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Denne teorien har jeg veldig tro på, Kjell! Forestiller meg at Bendixdrevet i kollisjon med tannkransen vil gi en lyd som stemmer godt med den jeg har hørt.
Faktisk stemmer også lydskriften, både ratata og rrrrr
De første to gangene var det mer ratata - det stemmer med at jeg ga ganske bra gass, sånn at drevet har krasjet med svinghjulet med en viss kraft, og antagelig har rikorsjert kraftig frem og tilbake. Første gang var i motbakke, andre gang i krapp venstresving. Husker ikke den tredje. Siste gang var også i en bakke, og en venstresving. De to siste gangene brukte jeg bare lilletåa på gasspedalen, og da blir det jo mer en form for tannpuss, rrrrrrr :ohmy: .
Alt dette stemmer med Bendixdrev som sklir. Det stemmer også med at clutchen virker helt patent. Har ikke merket noen form for sluring.
Starteren som sitter i bilen nå er av helt ukjent dato, men garantert gammel. Den ble satt inn i Abingdon i fjor da den starteren jeg hadde i bilen demonterte seg selv. Den fungerer veldig bra, men jeg har merket litt mer "skrangling" når jeg starter. Det stemmer vel også veldig bra med teorien din om slapp fjær.
Går det an å komme til og skifte denne fjæren fra undersiden, uten å ta ut starteren?
Faktisk stemmer også lydskriften, både ratata og rrrrr

Alt dette stemmer med Bendixdrev som sklir. Det stemmer også med at clutchen virker helt patent. Har ikke merket noen form for sluring.
Starteren som sitter i bilen nå er av helt ukjent dato, men garantert gammel. Den ble satt inn i Abingdon i fjor da den starteren jeg hadde i bilen demonterte seg selv. Den fungerer veldig bra, men jeg har merket litt mer "skrangling" når jeg starter. Det stemmer vel også veldig bra med teorien din om slapp fjær.
Går det an å komme til og skifte denne fjæren fra undersiden, uten å ta ut starteren?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 10 måneder dager siden #1593
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Lydbibliotek hadde vært fint!! Fra spøk til avor. Bendiksdrevet sitter bak svinghjulet. Ved aselerasjon vil det bli skjøvet bakover! Ved kraftig nedbremsing vil det kansje kunne bevege seg fremmover. Tenker jeg feil?
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1596
av Tore Lie
Uffda...
Redd du har et poeng, Truls. Det har avgjort ikke vært noen bremsing når denne lyden har meldt seg.

- Frank Rygh
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1598
av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Glimrende beskrivelse

- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1599
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Dere har selvfølgelig helt rett og jeg legger meg så flat jeg bare kan. Bendixdrevet sitter jo bak svinghjulet og vil jo ved gasspådrag bli presset bakover og vekk fra svinghjulet. Der røk den teorien og jeg kan bare skylde på værsyke siden lokalværet i Drøbak i dag er nesten stormaktig.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1603
av Tore Lie
Dette ER merkelig! Jekket motoren opp fra undersiden så mye jeg turte, og så vidt jeg kan se er det ikke noe galt med motorfestene foran. Så tok jeg noen prøveturer på asfalten på veien opp til huset vårt, en bakke med bra stigning. Full gass på annet gir - og IKKE EN LYD!
Jeg ser at avstanden mellom manifold og rattstamme er veldig liten, så det kan vel teoretisk hende at motoren forskyver seg litt under bestemte omstendigheter og skubber innpå. Men jeg er ikke overbevist. Det skulle i alle fall ikke skje i venstresvinger?
Siden det ikke er så lett å reparere en feil som ikke er der, kjører jeg bare videre og ser hva som skjer. Motoren skal ut i vinter i alle fall for å skifte kamaksel og registerkjede, og da blir det jo full sjekk uansett.
Men det er jo litt rart at en lyd som er så høy at den høres i en annen MG omtrent 25 meter unna plutselig er søkk borte!
Jeg ser at avstanden mellom manifold og rattstamme er veldig liten, så det kan vel teoretisk hende at motoren forskyver seg litt under bestemte omstendigheter og skubber innpå. Men jeg er ikke overbevist. Det skulle i alle fall ikke skje i venstresvinger?
Siden det ikke er så lett å reparere en feil som ikke er der, kjører jeg bare videre og ser hva som skjer. Motoren skal ut i vinter i alle fall for å skifte kamaksel og registerkjede, og da blir det jo full sjekk uansett.
Men det er jo litt rart at en lyd som er så høy at den høres i en annen MG omtrent 25 meter unna plutselig er søkk borte!
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.187 sekunder