- Mottatte takk 0
Brutal lyd. Fra clutchen???
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1583
av Tore Lie
Brutal lyd. Fra clutchen??? opprettet av Tore Lie
På en nærmere femti mils tur til Sverige forrige helg oppsto det fire ganger en temmelig dramatisk og kraftig lyd på vår 3 synkro MGB roadster. Alle gangene kom lyden når jeg ga gass i annet gir - noe jeg etter hvert ble ganske forsiktig med å gjøre.
Lyden er nærmest litt maskingeværaktig. Rakkatakkatakk - hvis du skjønner hva jeg mener... Det oppleves som den kommer fra undersiden av bilen. Mellom hver gang dette skjedde spiste MGBen massevis av mil i fint driv på raske, svenske veier, som om ingenting hadde hendt.
Min første teori var at motorfestene/girkassefestene var dårlige, slik at mellomakselen subbet innpå karosseriet når motoren vred seg på grunn av dreiemomentet. Men for noen timer siden var jeg under bilen og sjekket, og festene er OK. Det er heller ingen synlige tegn til at det har vært kontakt mellom mellomaksel og karosseri. Møkka er ikke rørt, for å si det sånn!
Da har jeg en ny teori: Kan det være slik at rillene på clutchplaten og/eller den inngående akselen i girkassen er dårlige, slik at clutchplaten sklir litt rundt på akselen og glipper over rillene når jeg gir gass? Det kan stemme med den lyden jeg hører. Men jeg har aldri hørt om en slik feil før.
Noen som har forslag?
Lyden er nærmest litt maskingeværaktig. Rakkatakkatakk - hvis du skjønner hva jeg mener... Det oppleves som den kommer fra undersiden av bilen. Mellom hver gang dette skjedde spiste MGBen massevis av mil i fint driv på raske, svenske veier, som om ingenting hadde hendt.
Min første teori var at motorfestene/girkassefestene var dårlige, slik at mellomakselen subbet innpå karosseriet når motoren vred seg på grunn av dreiemomentet. Men for noen timer siden var jeg under bilen og sjekket, og festene er OK. Det er heller ingen synlige tegn til at det har vært kontakt mellom mellomaksel og karosseri. Møkka er ikke rørt, for å si det sånn!
Da har jeg en ny teori: Kan det være slik at rillene på clutchplaten og/eller den inngående akselen i girkassen er dårlige, slik at clutchplaten sklir litt rundt på akselen og glipper over rillene når jeg gir gass? Det kan stemme med den lyden jeg hører. Men jeg har aldri hørt om en slik feil før.
Noen som har forslag?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1585
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Jeg tviler på at lyden kommer fra lamellplaten. Når clutchen ikke er aktivert er det ikke bevegelse mellom clutchplaten, trykkplaten, svinghjulet eller inngangsakselen. Har du sjekket klaring mellom manifoil og rattstamme eller eksosanlegg og karosseri? Mangler staget mellom clutchhus og eksosananlegg?
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Truls Sundt.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1586
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Skal sjekke en gang til, men tror lyden er litt for kraftig og "mekanisk" til å være dunking i eksosanlegg eller manifold. Staget mellom clutchhus og eksosanlegg er på plass.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1588
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Har ingen tro på at det er aksel/clutchnav som glipper over Tore. Jeg har tatt opp motorer hvor clutchen har vært helt utslitt bortsett fra nav. Disse delene (og spesielt gearkasseakselen) er herdet glassharde og ingen ting biter på disse. Det er jo som Truls sier ingen bevegelse her når clutchen ikke betjenes. Det er kun vridningskrefter som overføres. En annen sak er om selve clutchen er så slitt at den slurer under stor belastning. Friksjonsplaten er utstyrt med fjærende overføring mwllom indre og ytre del og om platen er så slitt at trykket fra trykkplaten blir for lite KAN det medføre glipping mellom platene (clutch judder)ved kraftig gasspådrag. Ved vanlig kjøring vil du ikke merke noe til dette problemet. Du skulle imidlertid da også hatt samme lyden om du setter i gang bilen i første gir med litt kraftig gasspådrag og det har du så vidt jeg forstår ikke. Kommer du bort til meg med bilen en solskinnsdag slik at jeg kan høre på lyden er det nok noe letter å komme med noen videre teorier.
- Tore Lie
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1589
av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Takk for tilbud Kjell, det slår jeg til på. RInger deg når jeg har fått planlagt uka i morgen.
Jeg vet ikke om denne lyden kan oppstå også i første gir, for det bruker jeg omtrent ikke! Det blir liksom bare de første 15 meterne. Men jeg vil tro at den kommer der også.
Jeg vet ikke om denne lyden kan oppstå også i første gir, for det bruker jeg omtrent ikke! Det blir liksom bare de første 15 meterne. Men jeg vil tro at den kommer der også.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1590
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Brutal lyd. Fra clutchen???
Etter å ha tenkt litt til har jeg kommet opp med en teori til Tore. Jeg vet jo fra tidligere innlegg at du har "gammeldags" starter. Her ligger Bendixdrevet foran svinghjulet og holdes på plass av en ganske svak fjær. Denne fjæren er ganske sikkert veldig slapp etter mange år og sikkert ikke skiftet noen gang. Ved kraftig gasspådrag i 2. gir ser jeg for meg at Bendixdrevet som jo har en ganske stor masse kan skli litt bakover og komme i berøring med tennene på startkransen på svinghjulet. Da vil du nok få en "ratatata" lyd til du slipper opp gasspådraget og fjæren blir kraftig nok til å overvinne aksellereaksjonskreftene. Ser for meg at denne lyden vil være mer "rrrrrr" enn "ratatata". (Har vi nå oppfunnet en ny slags lydskrift beregnet på gamle MG'er?)
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.265 sekunder