Liten tue velter stort...........

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1575 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Liten tue velter stort...........
Elektronisk tenning som f.eks. Ignitor fjerner i alle fall problemer med stifter og kondensatorer og har store driftsmessige fordeler ved slitte fordelere. Når jeg monterer disse legger jeg alltid stifter og kondensator med tilhørende skruer i en liten pose som jeg legger i bilen. Skulle det oppstå problemer relatert til den elektroniske tenningen kan man sette inn de gamle delene og kjøre videre. Helelektronisk fordeler som f.eks. 1-2-3 er enda bedre fra et driftsmessig synspunkt, men her har du ingen annen mulighet enn å ha med deg den gamle fordeleren i bilen om den skulle svikte. Begge disse er imidlertid svært driftssikre systemer og det er meget sjelden det oppstår problemer. Det er ikke uten grunn at nesten alle moderne biler har elektronisk tenning. Men, som Tore sier, ha gjerne et par-tre rotorer liggende i bilen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1577 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Liten tue velter stort...........
Hei Kjell

Fordelere er driftsikre ting, men ....... de trenger regelmessig en dose olje i filten under rotoren. Hvis ikke går det som jeg beklageligvis oppdaget ..... at øvre lager i fordeleren hadde havarert pga manglende smøring...

mvh
halvor

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1578 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Liten tue velter stort...........
Da er du sikkert i godt selskap med de 99% andre av oss som heller ikke smører regelmessig under rotoren Halvor. Du kan se dette ganske tydelig ved å sjekke tenningen med stroboscope. Du vil på nesten alle bilene se at tenningspunktet vandrer opp og ned grunnet "sjanglete" fordeleraksler på grunn av manglende smøring med påfølgende slitte lagre. Det er her jeg finner den største umiddelbare forbedringen ved en elektronisk tenning. Tenningspunktet står "som spikret" og man får mye jevnere tomgang etc.
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Kjell Hagen Nilsen.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.209 sekunder
Forumløsning av: Kunena