Liten tue velter stort...........

• Ola Thygesen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1539 av Ola Thygesen
Liten tue velter stort........... opprettet av Ola Thygesen
Du er på tur. Alt er bra og alt fungerer fint. Mil etter mil tilbakelegges i god fart.
Du er glad for at du monterte nye tennkabler, rotor, fordelerlokk, plugger, coil og elektronisk tenning før du reiste.
Her er ikke noe overlatt til tilfeldighetene!
Helt uten forvarsel stopper bilen. Helt død. Alle ledninger sjekkes. Vri på starteren igjen.
Hm…. naturligvis skiftet du ikke bensinpumpen. Slår litt på pumpen. Motor fremdeles død.
Tar av slangen ved forgasseren, vrir på tenningsnøkkelen – det spruter bensin. Pumpen er altså ok.
Skrur ut en plugg og sjekker om det er gnist. Ingen gnist. Da er det sikkert coilen. Setter på ekstra coil.
Ingen reaksjon. Ok – da er det sikkert den elektroniske tenningen som svikter. Monterer en ny elektronisk tenning som ligger i bilen for sikkerhets skyld. Startforsøk, men like død. Fremdeles ingen gnist. Tester gnist med en ny plugg. Ikke gnist med denne heller. Sjekker rotor, men denne ser helt fin ut. Hm….hva nå?
Takk og lov var jeg ikke alene på tur. Med var Tore Lie fra Follo Senter som hadde lest om dårlig kvalitet på rotorer og derfor kjøpt røde kvalitets-rotorer direkte fra England. En slik ble montert og
nytt startforsøk. Startet motoren? JA – med en gang!
Hva var så galt med den sorte nye rotoren? Kort fortalt; materialet som rotoren er laget av er så dårlig at den etter en tids bruk sender gnisten gjennom rotoren og inn på den lille fjæra som sitter mot akselen og dermed går gnisten direkte til jord. Kortslutning er resultatet av dette og motoren stopper.
Du er ikke helt vant til at rotoren er årsaken til driftsstans og derfor bruker du mye tid på å finne feilen. Men nå er du informert!
Og vil du lese mer om dette kan du lese mer her:

www.distributordoctor.com/rotor_arms.html
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Ola Thygesen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
11 år 10 måneder dager siden #1540 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Liten tue velter stort...........
Dette er et problem som oppstår spesiellt for de som monterer elektronisk tenning eller sportscoiler. Du oppnår høyere sekundær spenning enn rotoren er bygget for!!! problemet oppstår også dersom pluggledningene har for høy motstand.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1541 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Liten tue velter stort...........
Du har et poeng Truls, men det underliggende problem er at i "gamle" dager var dette ikke noe problem, mens idag med kina-reproduksjonene synes marginene er være svært marginale...

Jeg har kjørt min MGB med sportscoil - med både stiftetenning og Luminition - i mange år uten problem med original gammel rotor..

mvh
halvor
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1542 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Liten tue velter stort...........
Jeg har 1 stk sort rotor i fordeler i dag, denne var ny sist sommer
Jeg har 2 stk rotorer i reserve, en rød og en sort
Kan se ut som om det er lurt å ha den røde på lur iallefall
Samme historie med kondensatorer med oransje ledning har jeg hørt, de virker en stund før de kinesiske gremlins slår til med full kraft.....

• Mark Ratcliff
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1547 av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Liten tue velter stort...........
Jeg har hadt problemer med både nye rotor og kondenser før jeg monterte elektronisk tenning.

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 10 måneder dager siden #1553 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne Liten tue velter stort...........
Det som er ekstra skummelt her er jo akkurat det at man kan montere elektronisk tenning og føle seg trygg på at man er ferdig med kondensatortrøbbelet. Men i mange av systemene er jo den gamle rotoren fortsatt i bruk. Og så slår den altså til når man minst venter det!

Det er vel det som kalles falsk trygghet?

Så alle som har konvertert tenningen, men beholdt den gamle rotoren: Kjøp en skikkelig rød en eller ha to-tre stykker med deg i reserve.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.273 sekunder
Forumløsning av: Kunena