Ugjevn tomgang på VVC motor etter renovering av toppen.

• Ronny Johansen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 7 måneder dager siden #6135 av Ronny Johansen
Hei, verkstedet som skulle bytte registerreim og kamreim på min VVC gjorde en feil slik at toppen måtte overhales. Jobben er gjort av Sarpsborg Motorverksted. Etter at den ble satt sammen går motoren dårlig på tomgang og ved lavere turtall. Fungerer visst nok bra ved høyere turtall, i følge verkstedet. Det er byttet diverse servicedeler og jeg bidro med ny coil og pluggkabler hentet i England forrige uke. I følge verkstedet har det ikke hjulpet noe. Er det noen som har noen tips eller ide om hvor feilen kan ligge? Motoren er en VVC fra 1996.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Øyvind Wiksaas
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 7 måneder dager siden #6136 av Øyvind Wiksaas
Hei.
I utgangspunktet kan det virke som om det mangler et styringssignal og/ eller er feil på noen sensorer.
Dessverre tror jeg feilen ligger i montasjen av mellomakselen og de variable ventilmekanismene samt regulator for disse.
Her må man ha tunga i "rett munn" for å si det litt humoristisk.
Dette står omtalt i følgende linker. wiki.seloc.org/a/VVC_Information samt i denne
books.google.no/books?id=u5R8AwAAQBAJ&pg...%20vvc%20hcu&f=false
Om du ønsker teknisk bistand kan jeg nås på mobil 91652410 eller på e-post: oyvindwiksaas@gmail.com
Så skal jeg gjøre så godt jeg kan for om mulig finne ut av dette. Tenker at coil og servicedeler har lite med selve problemet. Beklageligvis så tror jeg nok dette ligger i den variable ventil mekanismen og feil grunnoppsett.
Det kan være at jeg også tar feil, men da må man sjekke alle stikkere om disse er på rett plass, samt at det ikke er vakuum lekkasje ell på innsugsiden.
Uansett Lykke til:-)

• Ronny Johansen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 7 måneder dager siden #6137 av Ronny Johansen
Tusen takk for svar Øyvind, jeg har hatt samme mistanke om dette selv og skal ta opp dette med verkstedet i morgen. Fint om jeg kan ta kontakt med deg senere for hjelp.

• Ronny Johansen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 7 måneder dager siden #6138 av Ronny Johansen
Finnes det i det hele tatt noen verksteder på Østlandet, Oslo etc som kan ta jobben med å fikse dette? Usikker på om det verkstedet som har bilen i dag i det hele tatt klarer jobben.

• Ola Thygesen
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 7 måneder dager siden #6139 av Ola Thygesen
Ikke mange som kan noe om VVC. Den er rimelig spesiell og det er svært få verksteder som virkelig kan dette.
Jeg kan hjelpe deg videre til den beste jeg vet som kan noe om VVC
Du kan ringe meg på 92404540

• Jon Fredheim
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 7 måneder dager siden #6140 av Jon Fredheim
Første skritt bør være å få lest ut feilkodene. De eldste bilene har ikke OBD2 feilkodesystem, men MEMS 1.9. Utstyr til å lese disse finnes ikke mange steder, men det er mulig Bilbutikk1 i Sarpsborg har MGF-software til sin T4-diagnosestasjon. Eller finnes pc-basert utstyr som heter pscan som noen medlemmer i klubben har.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 1.019 sekunder
Forumløsning av: Kunena