JUSTERING AV HÅNDBREKK

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3828 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Tjaaaa... Vet ikke om jeg er helt enig Helge.... Majoriteten av problemene på dette Forum relaterer seg til eldre MG'er....

K-motoren er i utgangspunktet er veldig fin motor som brukes av mange inkl. Lotus. Problemet er topplokkspakningen. Det problemet var Rover/MG VELDIG sent ute med å akseptere, men idag er det løst med den spesielle "Multi Layer Head Gasket". Jeg har byttet på min og er veldig fornøyd. K-motoren drar så fort opp i turtall at jeg stadig vekk reddes av turtalls-sperren som jeg tror trer inn ved ca. 7200 omdr.

Vedlegget ble ikke funnet

Hva gjelder problemene med håndbrekket, er dette trolig en konsekvens av at bilen brukes lite. Min er en '02 modell og er så vidt krabbet over 70 000 km. Samtidig ha leverandørindustrien utviklet nye produkter som forbedrer disse bilene som kjølerør i rustfritt stål og ikke i malt karbonstål, bedre støtdempere, etc. Selv ønsker jeg å ligge i forkant og når jeg nå trolig bytter kjølerørene, er det fordi jeg ikke ønsker en ubehagelig opplevelse...

Du er herved invitert på en kjøretur!!! Jeg tror du som mange andre vil bli positivt overrasket over disse moderne MG'ene. Flere og flere har faktisk MGF/TF som konesportsbil....

Det var slik jeg anskaffet min TF... Når er hun blitt til ex. .... , men en ny er på vei inn og har absolutt forelsket seg ikke bare i meg, men også ....

B)

halvor

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden - 10 år 4 måneder dager siden #3836 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Enig Halvor!

Om en har inntrykk av at MGF/TF er problembiler tuftet på innlegg her på forumet så tror jeg det kan være lurt å sjekke hvilke biler det spørres mest om. Det er jo klart de eldre.

Men disse spørsmålene er jo et resultat av at MG`ene våre er våre entusiastbiler og at de fleste av oss skrur på egen bil. Jeg skrur i alle fall gjerne på mine, 1968 MGB og 2004 MG TF.
Og dermed kommer spørsmål om diverse opp, de fleste av oss er jo hobbymekanikere.
Det er morro å lese alle spørsmålene, uansett bilmodell, og så se at det trylles frem det ene kunnskapsrike svaret etter det andre!

Hva gjelder akkurat toppakningsproblemene på K-serie motoren i MGF/TF så er det problemet kurert med en ny multilayer pakning korrekt montert. Det er lite tilbakevendende problem om jobben er gjort slik den skal.
Nå får en også den aller nyeste pakningen som brukes i K-serie motoren i MG6.
Ian Pogson, sjefsingeniør i MG motor sier at med den nye pakningen holder toppakningen bilens levetid. Ian har vært med siden før MGF ble lansert så han kjenner historien.

Jon Norris, Rough Luck Racing, sa i 2013 han hadde byttet langt over 100 toppakninger på MGF/TF, både vanlige MGF/TF og racing MGF/TF. Han hadde ikke hatt en eneste reklamasjon på dette. (bortsett fra racingmotorene, de har litt annen bruk :) :) )
Jon byttet på 6 biler her i Norge (MGF/TF treffet på Torpomoen) i 2013, det var imponerende å se han jobbe! Han var så godt kjent med motoren at han sto med begge armer og skrudde nede i motorrommet mens han sto og så på oss og forklarte hva han gjorde!

Om mange nok bileiere ønsker å få byttet toppakning på sine biler for å hindre at problemer med sin originale toppakning, kommer gjerne Jon og samboer Claire (hun skrur som bare fy hun også :) ) på et nytt besøk til Norge i juni.
Vi har MG Entusiast treff på Torpomoen 4-7. juni da er muligheten der.
Men dette må legges inn i planene så det fordrer at du sier fra snarest. Ring meg på 91528777

Hilsen
Steinar
Last edit: 10 år 4 måneder dager siden by Steinar Braaten.

• Helge Odden
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3851 av Helge Odden
Besvart av Helge Odden i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
At vi må skru på 50-60 år gamle biler er jo greit men at det er så mye og gjøre på 90og 2000talls biler er jo litt skremmende i mine øyne og at de stadig må bygges om vitner jo om litt dårlig kvalitet.

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden - 10 år 4 måneder dager siden #3852 av Halvor Asland
Hei igjen Helge

Du bruke sterke adjektiver .... og dømmer disse MG'ene hardt synes jeg!
Jo da...MGF/TF er laget på et svært begrenset budsjett. Det ser en f.eks. på hjulopphenget som nærmest er 2 MG ZR/ZS forstillinger montert foran og bak, men likevel - jeg synes det ikke er fair å dømme MGF/TF så strengt!! Som sagt, disse bilene er ment å være billige og det var de i England.
En annen ting vi heller ikke bør glemme, er at Norge er spesielt!! Her er bilene dyre og vi ønsker derfor å beholde dem lenge før de skrapes. Gjennomsnittsalderen på den norske bilparken når de skrapes, ligger mellom 18 og 20 år, mens i England ligger den kanskje på det halve. Det er nå mer en 10 år siden den siste MG TF ble solgt ny i Norge og det er nå nærmest på dagen 20 år siden jeg prøvesatt den nye MGF'en i England. Som med Lotus, bygget MG karosseriet lett slik at selv en standard K-motor skulle gi bilen gode prestasjoner og egenskaper. Jeg har ved flere anledninger tatt med gammel-MG eiere på en tur i min MG TF 135 og det eneste som vises etterpå er .... tanngarden .... kanskje med noen døde fluer på fortennene!!! Så gøy er det!!!! Min TF sitter på veien som en klegg bokstavelig talt og har kjøreegenskaper en MGB-eier kan bare drømme om selv etter å ha brukt 30 000 kr på oppgradering av understellet. Faktisk er bilen så fantastisk at mine ungdommelige sladdekunnskaper faktisk kommer til kort!! Om denne bilen slipper i festet er jeg faktisk i tvil om jeg klarer å redde situasjonen - så godt sitter den på veien!!

Igjen - en MGF/TF som benyttes til sommerbruk og som følges opp av en entusiastisk eier, vil aldri angre bekjentskapen med en MGF/TF. I klubbsammenheng merker vi også dette. Nå har både klubbens Leder og Nestleder supplert en allerede stor MG-park med en hhv. MGF og TF og begge nyter disse moderne MG'ene tross deres svakheter. Si fra Helge når du er i nabolaget så skal du få en prøvetur!!! MGF/TF er nå på et anskaffelsesmessig lavmål. Jeg tror når det går opp for publikum hvilken fantastisk kjøremaskin dette er, så vil prisene reflektere denne økede etterspørselen.

Til slutt - mye av pengene vi bruker på disse bilene, er mer snakk om å gjøre dem personlige. Vi bytter eksosanlegg, felger, støtdempere, modifiserer interiører, etc. Dette må ikke forveksles med reparasjoner. Dette er personliggjøring av bilene for å tilpasses hver enkelts smak og behag.

Tar du en tur innom til sommeren?

B) halvor

Last edit: 10 år 4 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Helge Odden
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3856 av Helge Odden
Besvart av Helge Odden i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Hei1 Er ikke itvel om at F og Tf overgår Både A og B når det gjelder både sprekhet og kjøreegenskaper men er jo litt moro og mobbe dere nybil entusiaster da. Jeg har min gamle B for og rusle meg en tur i fint vær ellers kjører jeg en Susuki Grand Vitara 4 hjulstrekk. Kos dere med MGF/TF og håper de går til de blir 50 år.
Hilsen Helge.

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 4 måneder dager siden #3857 av Halvor Asland
Helge

... du stikker innom for en tur når du er i nærheten av Asker?? Samtidig kan du få en tur i et par spreke MGB'er....

:whistle:

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.202 sekunder
Forumløsning av: Kunena