JUSTERING AV HÅNDBREKK
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden - 10 år 5 måneder dager siden #3821
av Halvor Asland
JUSTERING AV HÅNDBREKK opprettet av Halvor Asland
Hei
For ca. 2 1/2 år siden hadde jeg min '03 TF 135 over til MGOC for full service samt gjennomgang av bremsesystemet. Etter en inspeksjon anbefalte MGOC å skifte alle calipere da stemplene var korroderte. Deres anbefaling ble etterkommet!!
Helt til ifjor sommer var alt fryd og gammen , men så begynte håndbrekklampen å lyse. Nå skal det sies at jeg ikke har vært under bilen for å sjekket eller demontere....... I stedenfor har jeg prøvd å lese meg opp på håndbrekkfunksjonen på denne bilen.
I utgangspunktet skal dette håndbrekket var selvjusterende. caliperen er av typen "Bro-caliper", dvs. at det er kun et stempel koblet mot en flytende bro som trykker på bremseklossen på motsatt side.
Her er Worshmanualens funksjonsbeskrivelse:
Slik jeg leser workshophåndboken skal arm nr 17 rotere når en trekker i håndbrekket. Dette skal igjen føre til at Pluger #9 trykker på Push-rod #10 som igjen skal trykke på bremsestempelet #13 via justeringsmutteren #12 som trykker på den innvendige koniske flaten på stempelet #13.
Den automatiske justeringsmekanismen skal fungere på følgende måte:
Når bremsepedalen trykkes ned, vil bremse-stempel #13 skyves mot høyre. Når håndbremsen trenger justering, betyr det at det er klaring mellom justeringsmutteren #12 og den innvendige koniske flaten stempelet #13.
Det skal føre til at en fjær ( #11?) skal rotere mutteren #12 og eliminere gapet mellom #12 og #13.
Slik jeg tolker mitt problem, har jeg idag klaring mellom justeringsmutteren #12 og stempelet #13 som igjen medfører at håndbrekket løftes for mye opp inne i bilen og treffer alarmbryteren. Siden denne klaringen ikke blir eliminert, betyr det at justeringsmutteren ikke blir skrudd mot stemepelets koniske bakside... Det kan bety at fjæra ikke gjør sin jobb eller at det er stor friksjon mellom justeringsmutteren #12 og den gjengede push-rod'en #10 langs gjengene #16....
Q1: har noen hatt tilsvarende problemet med håndbrekket?
Det første jeg har tenkt å gjøre, er å ta av kaliperne og skru stemplene innover (ved hjelp av verktøyet jeg nettopp har bestilt).
Gjennom å skru stemplene litt fram og tilbake, burde gjengene rengjøres. Hvis ikke dette hjelper, må jeg demontere innmaten og sjekke om fjærene er dårlige eller om det er andre problemer som hindrer justeringsmutteren i å rotere. Det betyr lufting av bremsesystemet....
Noen som har syn på hva det kan være?
Uansett skal jeg oppdatere denne tråd etter at jeg har fått fikset håndbrekket!!
:woohoo: halvor
For ca. 2 1/2 år siden hadde jeg min '03 TF 135 over til MGOC for full service samt gjennomgang av bremsesystemet. Etter en inspeksjon anbefalte MGOC å skifte alle calipere da stemplene var korroderte. Deres anbefaling ble etterkommet!!
Helt til ifjor sommer var alt fryd og gammen , men så begynte håndbrekklampen å lyse. Nå skal det sies at jeg ikke har vært under bilen for å sjekket eller demontere....... I stedenfor har jeg prøvd å lese meg opp på håndbrekkfunksjonen på denne bilen.
I utgangspunktet skal dette håndbrekket var selvjusterende. caliperen er av typen "Bro-caliper", dvs. at det er kun et stempel koblet mot en flytende bro som trykker på bremseklossen på motsatt side.
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Her er Worshmanualens funksjonsbeskrivelse:
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Slik jeg leser workshophåndboken skal arm nr 17 rotere når en trekker i håndbrekket. Dette skal igjen føre til at Pluger #9 trykker på Push-rod #10 som igjen skal trykke på bremsestempelet #13 via justeringsmutteren #12 som trykker på den innvendige koniske flaten på stempelet #13.
Vedlegget ble ikke funnet
Den automatiske justeringsmekanismen skal fungere på følgende måte:
Når bremsepedalen trykkes ned, vil bremse-stempel #13 skyves mot høyre. Når håndbremsen trenger justering, betyr det at det er klaring mellom justeringsmutteren #12 og den innvendige koniske flaten stempelet #13.
Vedlegget ble ikke funnet
Det skal føre til at en fjær ( #11?) skal rotere mutteren #12 og eliminere gapet mellom #12 og #13.
Slik jeg tolker mitt problem, har jeg idag klaring mellom justeringsmutteren #12 og stempelet #13 som igjen medfører at håndbrekket løftes for mye opp inne i bilen og treffer alarmbryteren. Siden denne klaringen ikke blir eliminert, betyr det at justeringsmutteren ikke blir skrudd mot stemepelets koniske bakside... Det kan bety at fjæra ikke gjør sin jobb eller at det er stor friksjon mellom justeringsmutteren #12 og den gjengede push-rod'en #10 langs gjengene #16....
Q1: har noen hatt tilsvarende problemet med håndbrekket?
Det første jeg har tenkt å gjøre, er å ta av kaliperne og skru stemplene innover (ved hjelp av verktøyet jeg nettopp har bestilt).
Vedlegget ble ikke funnet
Gjennom å skru stemplene litt fram og tilbake, burde gjengene rengjøres. Hvis ikke dette hjelper, må jeg demontere innmaten og sjekke om fjærene er dårlige eller om det er andre problemer som hindrer justeringsmutteren i å rotere. Det betyr lufting av bremsesystemet....
Noen som har syn på hva det kan være?
Uansett skal jeg oppdatere denne tråd etter at jeg har fått fikset håndbrekket!!
:woohoo: halvor
Last edit: 10 år 5 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3822
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Hei Halvor,
Begynner varsellampen å lyse på grunn av bevegelse av selve håndbrekket?
Hvis du trykker dette ned, vil lampen da slukke?
Om det er tilfelle kan du forsøke å justere wiren.
Du må skru ut armlenet/senterkonsollen for å komme til justeringsmekanismen som er under denne.
Her er det tre muligheter, to wire går til hver sin kalipper mens wiren i midten justerer høyden på håndbrekket. Det er denne i midten du må justere.
Begynner varsellampen å lyse på grunn av bevegelse av selve håndbrekket?
Hvis du trykker dette ned, vil lampen da slukke?
Om det er tilfelle kan du forsøke å justere wiren.
Du må skru ut armlenet/senterkonsollen for å komme til justeringsmekanismen som er under denne.
Her er det tre muligheter, to wire går til hver sin kalipper mens wiren i midten justerer høyden på håndbrekket. Det er denne i midten du må justere.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3823
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Hei Thomas
Lampen slukker når jeg trykker håndbrekket ned!!!
..., men workshop-manualen sier spesifikt at mutteren under midtkonsollen IKKE skal benyttes for justering av håndbrekket for det betyr at den automatiske justeringen ikke fungerer!!!
h
Lampen slukker når jeg trykker håndbrekket ned!!!
..., men workshop-manualen sier spesifikt at mutteren under midtkonsollen IKKE skal benyttes for justering av håndbrekket for det betyr at den automatiske justeringen ikke fungerer!!!

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3824
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Du har rett i at det kan være den automatiske justeringen.
Men løsningen kan også være så enkel som strekt wire. Det resulterer i at håndbrekket blir løsere og håndbrekket blir da presset opp noen millimeter av skinnposen rundt det, og varsellampen aktiveres.
Ble wiren byttet av MGOC eller har du orginalwiren fra fabrikk?
Uansett bør du undersøke kalipperne også da dette er den "riktige" måten å løse problemet på.
Men løsningen kan også være så enkel som strekt wire. Det resulterer i at håndbrekket blir løsere og håndbrekket blir da presset opp noen millimeter av skinnposen rundt det, og varsellampen aktiveres.
Ble wiren byttet av MGOC eller har du orginalwiren fra fabrikk?
Uansett bør du undersøke kalipperne også da dette er den "riktige" måten å løse problemet på.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3825
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Thomas...
. du er inne på noe der... Om friksjonen i kablene er for stor, vil ikke armen #17 komme helt tilbake og dermed hindre den automatiske justeringen av caliperen!!
MANGE TAKK!!!
. du er inne på noe der... Om friksjonen i kablene er for stor, vil ikke armen #17 komme helt tilbake og dermed hindre den automatiske justeringen av caliperen!!
MANGE TAKK!!!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Helge Odden
- Besøkende
-
10 år 5 måneder dager siden #3827
av Helge Odden
Besvart av Helge Odden i emne JUSTERING AV HÅNDBREKK
Får inntrykk av at MG F TF er noen ordentlige problem biler?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.217 sekunder