Motoralarm etter oljeskift.

• Rolf Johannesen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 måneder dager siden #2894 av Rolf Johannesen
Besvart av Rolf Johannesen i emne Motoralarm etter oljeskift.
Hei igjen Thomas.
Grunnen til at jeg lurte på om det kunne ha noe med oljeskift å gjøre er at når man starter motoren etter å ha skiftet olje og filter tar det lenger tid enn vanlig før oljetrykket bygger seg opp og oljelampen slukker. Altså at oljelampe kombinert med gangtid på motor genererer en feilkode. Slik var det altså ikke.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Bjørn Erik Johannessen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 måneder dager siden #2895 av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Motoralarm etter oljeskift.
Hei, - jeg henger meg på denne strengen . .
Tidligere har jeg hatt en utmerket feilkodeleser som heter Are. Virker alltid, - spot on! :cheer: .
Men, med en moderne TF i garasjen er jeg helt blank m.h.t. hva slags verktøy man bør ha for å kunne finne ut av ting. Feilsøker ? Type? Modell?
Er mottagelig for all info, - også "kjekt å ha"-ting i forbindelse med vedlikehold av moderne F/TF. :P

• Rolf Johannesen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 måneder dager siden #2896 av Rolf Johannesen
Besvart av Rolf Johannesen i emne Motoralarm etter oljeskift.
Godt spørsmål Bjørn Erik,
jeg trodde nemlig at OBDII var en enhetlig standard og kjøpte først en kodeleser som ikke kommuniserte med bilen. Et sunt prinsipp er at det man ikke har i hodet bør man ha i lommeboken....
Etter å ha lest meg opp fant jeg ut at MGTF kommuniserer med OBDII og CAN som er ut i hva jeg skjønner en nettverksprotokoll i stedet for standard seriell kommunikasjon.
Instrumentet jeg endte opp med og som fungerte var: "Feilkodeleser PRO" fra Biltema. Art 151363

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 3 måneder dager siden - 11 år 3 måneder dager siden #2897 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Motoralarm etter oljeskift.
Hei,

Jeg har hatt en slik feilkodeleser fra Biltema, som Rolf skriver om, siden i fjor sommer. Den har fungert greit. Prisen er ikke avskrekkende.
Men, så langt jeg ha funnet ut, kan den ikke lese EKA koden eller programmere nye nøkler. Og det er jo kjekke funksjoner en gjerne skulle hatt..

Vær klar over at det også finnes blåtannenheter du kan sette i ODB porten som sender signaler til en app som du kan laste inn på sin eks. Iphone el.
Jeg har ikke tilgang til typer osv. akkurat her jeg er nå, men søk på ebuy, Amazon osv. så finner du alternativer for blåtannenhet og i din appstore for program.

Dog, det beste er selvsagt T4 testbook. Den originale testbooken for MGRover.
Det finnes noen få tidligere forhandlere som har disse, eks. en på Hamar (Subaruforhandler nå-husker ikke navnet)
Og så har Atle og Raymond i Bergen fått Reco Vest sin gamle originale da de sluttet å serve bilene.

Så er det en mulighet for å skaffe T4 fra Norsk Offroad Teknikk. De har programvaren, men en må selv skaffe en windows 98 pc (yess, ikke det nyeste operativsystemet kan man trygt fastlå) og aktuelle kabler.

Det aller beste er altså en T4, men tilgangen er lav på brukte, jeg har sjekket med svært mange tidligere MGRover verksteder her på berget.
Det er å få kjøpt nytt fra UK, men prisen er temmelig høy, opp mot 30.000,-

Synes som det for de fleste med ODB2 kompatible biler (det er nok egentlig kun de med mems3) at Biltema sin el. tilsvarende er beste kost/nytte løsning for tiden.
Last edit: 11 år 3 måneder dager siden by Steinar Braaten.

• Hans Kristian Tangen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 2 måneder dager siden #2903 av Hans Kristian Tangen
Besvart av Hans Kristian Tangen i emne Motoralarm etter oljeskift.
Hvor er kontakten i bilen for å koble til feilkodeleser?

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 2 måneder dager siden #2904 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Motoralarm etter oljeskift.
Kontakten finner du ved sikringsboksen inne i bilen, like ved ditt venstre kne når du sitter i bilen. :)

Moderator: AdminPSSteinar BraatenTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.196 sekunder
Forumløsning av: Kunena