Motoralarm etter oljeskift.
- Rolf Johannesen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2849
av Rolf Johannesen
Motoralarm etter oljeskift. opprettet av Rolf Johannesen
Etter olje og filterskift på min TF har jeg fått en alarm i instrumentpanelet.
Det er et "Gult motorsymbol"
Instruksjonsboken er ikke videre til nytte,: "om motoren fungerer kan du fortsatt kjøre, om motoren ikke fungerer bør du stoppe"!
Noe kloke hoder der ute som har erfaring med dette?
Det er et "Gult motorsymbol"
Instruksjonsboken er ikke videre til nytte,: "om motoren fungerer kan du fortsatt kjøre, om motoren ikke fungerer bør du stoppe"!
Noe kloke hoder der ute som har erfaring med dette?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2850
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Motoralarm etter oljeskift.
Hei Rolf,
Jeg har aldri hatt noen slike problemer eller symptomer på bilen etter oljeskift, så kan ikke vise til noe erfaring. Men, jeg har en feilkodeleser du kan få låne om du vil dykke mer ned i saken. Skal til Oslobyen mandag om du vil jeg skal ta den med.
Jeg har aldri hatt noen slike problemer eller symptomer på bilen etter oljeskift, så kan ikke vise til noe erfaring. Men, jeg har en feilkodeleser du kan få låne om du vil dykke mer ned i saken. Skal til Oslobyen mandag om du vil jeg skal ta den med.

- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2853
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Motoralarm etter oljeskift.
Motorlampen lyser som oftest om en sensor har registrert en feil, eller om sensoren har blitt koblet ut eller sluttet å virke som den skal. Alternativt kan det være en registrert feil eller et problem med ECU-en.
Det er ikke nødvendig å koble ut noen sensorer ved oljeskift, men om du gjorde dette, eller kom bort i noen ledninger, sjekk at alt er tilkoblet som det skal.
Hvis ikke vil feilkodeleseren til Steinar kunne hjelpe deg med å lokalisere hvilken sensor som har registrert feil.
Det er en fordel å slette alle eksisterende feilkoder først for så å starte bilen og kjøre en tur før du kobler til feilkodeleseren igjen. Da vet du at feilkodene er relevante og ikke gammel historikk.
Har TF serviceindikator som forteller at det er på tide å utføre service?
Det er ikke nødvendig å koble ut noen sensorer ved oljeskift, men om du gjorde dette, eller kom bort i noen ledninger, sjekk at alt er tilkoblet som det skal.
Hvis ikke vil feilkodeleseren til Steinar kunne hjelpe deg med å lokalisere hvilken sensor som har registrert feil.
Det er en fordel å slette alle eksisterende feilkoder først for så å starte bilen og kjøre en tur før du kobler til feilkodeleseren igjen. Da vet du at feilkodene er relevante og ikke gammel historikk.
Har TF serviceindikator som forteller at det er på tide å utføre service?
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2854
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Motoralarm etter oljeskift.
Nei, TF`n har ikke serviceindikator.
- Rolf Johannesen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2891
av Rolf Johannesen
Besvart av Rolf Johannesen i emne Motoralarm etter oljeskift.
Takk for tilbakemelding Steinar og Thomas.
Lørdagen var preget av festligheter, Søndagen var preget av ettervirkninger av nevnte festligheter. Tidlig i uken var jeg fanget av hverdagen slik at jeg ikke har fått tid til å se ordentlig på dette før i dag. Steinar satte meg på ideen med feilkodeleser, jeg har lest meg opp på temaet og handlet i dag. Feilkodene som lå inne var noe med low fuel og misfire på syl. 3. Jeg nullet ut som Thomas foreslo, og lampen slukket. Tok en real testrunde og lampen forblir slukket!
Konklusjon:
Litt skuffet for at all kompetanse jeg har tilordnet meg vedr. OBDII CAN protokoll osv. var til liten nytte.
Utrolig lettet over at det sannsynligvis ikke er noen alvorlig feil!
Igjen takk Steinar og Thomas!
Lørdagen var preget av festligheter, Søndagen var preget av ettervirkninger av nevnte festligheter. Tidlig i uken var jeg fanget av hverdagen slik at jeg ikke har fått tid til å se ordentlig på dette før i dag. Steinar satte meg på ideen med feilkodeleser, jeg har lest meg opp på temaet og handlet i dag. Feilkodene som lå inne var noe med low fuel og misfire på syl. 3. Jeg nullet ut som Thomas foreslo, og lampen slukket. Tok en real testrunde og lampen forblir slukket!
Konklusjon:
Litt skuffet for at all kompetanse jeg har tilordnet meg vedr. OBDII CAN protokoll osv. var til liten nytte.
Utrolig lettet over at det sannsynligvis ikke er noen alvorlig feil!
Igjen takk Steinar og Thomas!
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden - 11 år 3 måneder dager siden #2892
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Motoralarm etter oljeskift.
Det var godt å høre det løste seg Rolf.
Koden(e) Misfire og Low Fuel i samme melding tyder på at sylinderen har fått feil blandingsforhold mellom bensin og luft.
Det har ingenting med oljeskiftet å gjøre, det var trolig bare tilfeldig at motorlampen kom i samme tidsrom.
Om du får samme feilmelding igjen ved et senere tidspunkt ville jeg byttet tennplugger og bensinfilter - og om den kommer nok en gang så rop ut til oss. Vi vil hjelpe deg!
Koden(e) Misfire og Low Fuel i samme melding tyder på at sylinderen har fått feil blandingsforhold mellom bensin og luft.
Det har ingenting med oljeskiftet å gjøre, det var trolig bare tilfeldig at motorlampen kom i samme tidsrom.
Om du får samme feilmelding igjen ved et senere tidspunkt ville jeg byttet tennplugger og bensinfilter - og om den kommer nok en gang så rop ut til oss. Vi vil hjelpe deg!

Last edit: 11 år 3 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.216 sekunder