Bremseskiver F/TF
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2061
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Bremseskiver F/TF
Hei Thomas, - takk for sist
og for gode tips.
Det var visstnok kun en foring på høyre side bak som hadde "begynnende" slark iflg. NAF. Fikk ikke anmerkning om at den måtte skiftes. Ble bare gjort oppmerksom på begynnende svakhet.
Bremseskivene passerte EU kontrollen også, men var veldig nærme minste toleranse på tykkelsen.
Slår på tråden hvis jeg skulle trenge noen "stalltips" etter hvert :
Mvh
Bjørn Erik

Det var visstnok kun en foring på høyre side bak som hadde "begynnende" slark iflg. NAF. Fikk ikke anmerkning om at den måtte skiftes. Ble bare gjort oppmerksom på begynnende svakhet.
Bremseskivene passerte EU kontrollen også, men var veldig nærme minste toleranse på tykkelsen.
Slår på tråden hvis jeg skulle trenge noen "stalltips" etter hvert :
Mvh
Bjørn Erik
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2062
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bremseskiver F/TF
Bjørn Erik
Mitt bremseproblem nr. 2 over, var at stemplene i bremsecaliperne gikk tregt. Dette kan medføre at bremsene ligger litt på med stort forbruk av bremsebelegg og skiver som resultat.
Prøv å bevege litt på caleperne og smør bevegelige deler med WD40 uten å få dette på bremsebelegg eller skiver...
Skader uansett ikke...
halvor
Mitt bremseproblem nr. 2 over, var at stemplene i bremsecaliperne gikk tregt. Dette kan medføre at bremsene ligger litt på med stort forbruk av bremsebelegg og skiver som resultat.
Prøv å bevege litt på caleperne og smør bevegelige deler med WD40 uten å få dette på bremsebelegg eller skiver...
Skader uansett ikke...
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2063
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne Bremseskiver F/TF
Sjekk først om det er
spissingsstagleddet
som er slitt. Dette er et vanlig endeledd, og trenger dermed ikke skiftes parvis.
Den vanligste feilen med bremsekaliperne er at det kommer fuktighet i hullet til sleidebolten, slik at denne ruster fast. Da vil bremsen ligge på, med tilhørende rask slitasje på bremseklossene.
Den vanligste EU-feilen når det gjelder skivebremser, er rust på skivene. Som oftest er det bakbremsen som er verst, for det er der bremsevirkningen er minst, og dermed har skivene lettere for å samle rust. Ved å bruke håndbremsen til å bremse med en gang i mellom, kan dette problemet løses.
Det er for øvrig ikke nødvendig å skifte en rusten bremseskive, for de fleste verksteder har utstyr til å dreie eller slipe bremseskiver, og dette koster ikke stort.
Dette kan bare gjøres dersom skiven ikke er for slitt. Minste tillatte tykkelse i millimeter finnes merket på skiven.
Den vanligste feilen med bremsekaliperne er at det kommer fuktighet i hullet til sleidebolten, slik at denne ruster fast. Da vil bremsen ligge på, med tilhørende rask slitasje på bremseklossene.
Den vanligste EU-feilen når det gjelder skivebremser, er rust på skivene. Som oftest er det bakbremsen som er verst, for det er der bremsevirkningen er minst, og dermed har skivene lettere for å samle rust. Ved å bruke håndbremsen til å bremse med en gang i mellom, kan dette problemet løses.
Det er for øvrig ikke nødvendig å skifte en rusten bremseskive, for de fleste verksteder har utstyr til å dreie eller slipe bremseskiver, og dette koster ikke stort.
Dette kan bare gjøres dersom skiven ikke er for slitt. Minste tillatte tykkelse i millimeter finnes merket på skiven.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.271 sekunder