Bremseskiver F/TF
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2046
av Bjørn Erik Johannessen
Bremseskiver F/TF opprettet av Bjørn Erik Johannessen
For noen uker siden hadde jeg TF'en på EU kontroll hos NAF. Godkjent under tvil, med sterk anmodning om at skiver foran burde skiftes. De holdt minstemål med et "nødskrik" iflg. NAF-mannen.
Bilen har bare 57000km iflg. telleren, så jeg synes dette var tidlig å måtte skifte skivene, -eller ??
Andre som har tilsvarende erfaring ?
Bilen ble visstnok importert fra Tyskland i sin tid . . kan noen ha vært kreative
m.h.t. km telleren ?
Har 16" felger på bilen, så jeg vurderer å montere større dia. skiver når jobben først skal gjøres. Det skulle være plass til det ser det ut til, eller?
Videre ble jeg også anbefalt å skifte et par foringer bak v.side hvor det var begynnende slark. Bør jeg bytte til "poly-type" ? - i så fall vil jeg selvfølgelig bytte "rund baut".
Er åpen for alle råd, tips, erfaringer og forslag. :cheer:
Bilen har bare 57000km iflg. telleren, så jeg synes dette var tidlig å måtte skifte skivene, -eller ??
Andre som har tilsvarende erfaring ?
Bilen ble visstnok importert fra Tyskland i sin tid . . kan noen ha vært kreative

Har 16" felger på bilen, så jeg vurderer å montere større dia. skiver når jobben først skal gjøres. Det skulle være plass til det ser det ut til, eller?
Videre ble jeg også anbefalt å skifte et par foringer bak v.side hvor det var begynnende slark. Bør jeg bytte til "poly-type" ? - i så fall vil jeg selvfølgelig bytte "rund baut".
Er åpen for alle råd, tips, erfaringer og forslag. :cheer:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Steinar Braaten
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2047
av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Bremseskiver F/TF
Hallo Bjørn Erik!
Begynner med foringene: om du vil så har jeg ett komplett sett polyforinger i garasjen.
Du kan sette inn større skiver, se eksempelvis Mike Satur:
www.mikesatur.com/acatalog/Front_AP.html
www.mikesatur.com/acatalog/Front_Uprated.html
Ring meg om du vil ha polyforingene Bjørn Erik.
Hilsen
Steinar
Begynner med foringene: om du vil så har jeg ett komplett sett polyforinger i garasjen.
Du kan sette inn større skiver, se eksempelvis Mike Satur:
www.mikesatur.com/acatalog/Front_AP.html
www.mikesatur.com/acatalog/Front_Uprated.html
Ring meg om du vil ha polyforingene Bjørn Erik.
Hilsen
Steinar
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2048
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Bremseskiver F/TF
Hei Bjørn Erik
Vi har vel tvillingbiler.....
Til tross for bare 40 000 km måtte jeg for 2 år siden bytte skiver og bremsekalipere rund baut. Ihht. MGOC som gjorde jobben, er manglende bruk skyld i de fleste bremseproblemene. Mine skiver hadde mye gravrust samt at stemplene i kaliperne gikk tregt...
Helt ny biler etterpå, skjønt jeg misstenker at den automatiske bremsejusteringen bak tregner en liten bearbeiding med olje...
mvh
halvor
Vi har vel tvillingbiler.....
Til tross for bare 40 000 km måtte jeg for 2 år siden bytte skiver og bremsekalipere rund baut. Ihht. MGOC som gjorde jobben, er manglende bruk skyld i de fleste bremseproblemene. Mine skiver hadde mye gravrust samt at stemplene i kaliperne gikk tregt...
Helt ny biler etterpå, skjønt jeg misstenker at den automatiske bremsejusteringen bak tregner en liten bearbeiding med olje...
mvh
halvor
- Mark Ratcliff
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2051
av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Bremseskiver F/TF
Ikke usannsynlig, jeg måtte skifte bremseskivene på en 4 år gammel Mercedes med 45000 km på telleren for å komme gjennom EU kontrollen i år.
- Bjørn Erik Johannessen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden #2057
av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Bremseskiver F/TF
Takk for svar folkens,
Da er det nok bare normal "wear and tear" som gjør at jeg må få skiftet skivene. Så det er vel bare å komme i gang å skru, - for våren kommer jo plutselig - :cheer: som alltid.
Mvh
Bjørn Erik
Da er det nok bare normal "wear and tear" som gjør at jeg må få skiftet skivene. Så det er vel bare å komme i gang å skru, - for våren kommer jo plutselig - :cheer: som alltid.
Mvh
Bjørn Erik
- Thomas Lønberg
- Besøkende
-
11 år 7 måneder dager siden - 11 år 7 måneder dager siden #2060
av Thomas Lønberg
Besvart av Thomas Lønberg i emne Bremseskiver F/TF
Hvilke foringer fikk du anmerkning på?
Å bytte foringer bak er relativt enkelt. Det er mye større jobb foran.
Om du skal bytte til polyforinger bør du bytte alle foringene bak i en og samme jobb.
Polyforinger er stivere og gir bedre veigrep, og det sies at de har lengre holdbarhet slik at du slipper å gjøre samme jobben igjen om noen år.
Med det samme du har demontert hjulopphenget kan du også bytte øvre opphengskule og ta av navet, ta det med til et verksted med presse, og bytte hjullager. Du har også mulighet til å pusse eventuell rust og lakkere subframe'n.
Alt dette bidrar til mange problemfrie år med hjulopphenget.
På en annen side, om det er bare én-to foringer som er slitt på den ene siden så er det mye enklere og raskere å bytte disse med nye orginalforinger.
Bremseskiver er veldig enkelt å bytte på MGF/TF.
Jekk bilen opp på bukker, ta av hjulet, løsne nedre bolten på kalipperen for å så vippe kalipperen opp og få ut bremseklossene.
Skru så av kalipperens to bolter og heng den på et trygt sted med strips. Skru av skruen som holder bremseskiven til navet og bank bremseskiven løs med slegge.
Vurder også om bremseklossene skal byttes. Du må i så fall skru stemplet i kalipperen tilbake. Om du ikke har vertøy til dette kan en god nebbtang brukes.
For oppgradering til større bremser må du, som du sier, ha plass til dette bak felgen.
Om dine 16" er av typen med 11 eiker har du plenty med plass.
Lykke til.
Om du skulle trenge ytterligere hjelp så kan du bare ta kontakt med meg.
Å bytte foringer bak er relativt enkelt. Det er mye større jobb foran.
Om du skal bytte til polyforinger bør du bytte alle foringene bak i en og samme jobb.
Polyforinger er stivere og gir bedre veigrep, og det sies at de har lengre holdbarhet slik at du slipper å gjøre samme jobben igjen om noen år.
Med det samme du har demontert hjulopphenget kan du også bytte øvre opphengskule og ta av navet, ta det med til et verksted med presse, og bytte hjullager. Du har også mulighet til å pusse eventuell rust og lakkere subframe'n.
Alt dette bidrar til mange problemfrie år med hjulopphenget.
På en annen side, om det er bare én-to foringer som er slitt på den ene siden så er det mye enklere og raskere å bytte disse med nye orginalforinger.
Bremseskiver er veldig enkelt å bytte på MGF/TF.
Jekk bilen opp på bukker, ta av hjulet, løsne nedre bolten på kalipperen for å så vippe kalipperen opp og få ut bremseklossene.
Skru så av kalipperens to bolter og heng den på et trygt sted med strips. Skru av skruen som holder bremseskiven til navet og bank bremseskiven løs med slegge.
Vurder også om bremseklossene skal byttes. Du må i så fall skru stemplet i kalipperen tilbake. Om du ikke har vertøy til dette kan en god nebbtang brukes.
For oppgradering til større bremser må du, som du sier, ha plass til dette bak felgen.
Om dine 16" er av typen med 11 eiker har du plenty med plass.
Lykke til.

Om du skulle trenge ytterligere hjelp så kan du bare ta kontakt med meg.
Last edit: 11 år 7 måneder dager siden by Thomas Lønberg.
Moderator: AdminPS, Steinar Braaten, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.192 sekunder