Siden vi er inne på MG-nyheter fra SAICs designkontor, kan vi ikke unngå å rapportere fra London Motor Show i begynnelsen av mai, og lanseringen av lillebroren til GS, SUVen de lanserte samme sted i fjor, nemlig kompakt-SUVen MG XS. Det visuelle uttrykket er svært forskjellig fra MG3 og GS, og skal i følge de som vet sånt, markere starten på en ny designline - en linje vi allerede har sett på konseptbilen E-Motion som ble fremvist på Shanghai Motor Show noen uker tidligere.
MGs eiere SAIC har hatt det travelt på designkontorene. Flere nye MG bilmodeller blir presentert i disse dager. På Shanghai Motor Show i april var det duket for en skikkelig bombe. MG E-Motion concept car. E-Motion er en hel-elektrisk sportsbil, riktignok 4-seter, med styling i superbil-klassen og tekniske spesifikasjoner à-la Tesla model S. Mange har lurt på om MG vil finne tilbake til sin egentlige sjel og begynne å lage sportsbiler igjen. På nettet florerer det med designskisser til mer eller mindre retroinspirerte biler, uten at det fremgår om noe av dette vil tas på alvor av MG selv. Så dukker de altså opp i Shanghai, med det råeste designet du kan tenke deg. Som el-bil.
Selskapet hevder å ha intensjoner om å levere salgsklare biler allerede i 2020, til en prislapp i UK under GBP 30.000.
Den digitale tjenesten der du kan søke om personlige bilskilt vil lanseres 15. juni kl. 1100. Hvis det er flere søknader til samme tegnkombinasjon, vil søknaden som først ble registrert hos Statens vegvesen få førsterett til kombinasjonen.
Vi vet at det er mange som har etterspurt personlige bilskilt, og nå kan vi tilby dette også i Norge. Prisen på 9000 kr er satt for å dekke inn kostnadene ved ordningen, men skal også gi et overskudd som skal øremerkes trafikksikkerhetsformål, sier Heidi Øwre, seksjonsleder ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Vegdirektoratet.
Hardangerturen søndag 4 juni ble en våt fornøyelse. Arrangør og deltakere fulgte med på søndagens stadig skiftende værvarsel. Det var aldri snakk om solskinnstur, men dagen ble om mulig enda våtere enn varselet i sine verste stunder skulle tilsi.
Likevel ble det en hyggelig tur. Såpass må vi vestlendinger faktisk tåle. Det var dessuten en slags jomfrutur for en av deltakerne, som akkurat hadde trukket til de siste boltene på vinterens prosjekt - full motoroverhaling. Lykken står den kjekke bi, sies det, men dette var tøft gjort.
Vi ser ikke bort fra at det hadde blitt enda hyggeligere i strålende solskinn, men det ble en hyggelig tur - med en del overraskelser underveis.
Av innholdet nevner vi:
Forsiden: MG-kvinner 2010 - 2017 • Leder ved Peter Skarsjø • Redaktørespalten • "MG-entusiasten" er denne gang fra Halden • Årsmøte i NMGK 22. april i Hokksund og besøk på Burud • Vervekampanje Codriver! • MG Round the World - part 2 • MG-design & conseptbiler • MGA-spalten, MGA-Dagen 2017 i Stavern/Vestfold • Hva skjer etter at LMK sa opp avtalen med WaterCircles? • Teknikk & Råd & Tips & Erfaring: Etanol i bensin, SU lanserer fuel injection, Elektronisk fordeler
på 123 • Hva skjer i sentrene? • Barnfinds - nytt prosjekt? • MG LIVE • Våre annonsører/samarbeidspartnere • Bevaringsverdige kjøretøy • MG TD produsert i Malysia • Ny registerfører for T-serieregisteret MG 1936-1955 tok utfordringen på strak arm på Årsmøte • Vi ønsker nye medlemmer velkommen i klubben • Meld inn Co-driver som familiemedlem • Nye i klubben kommer fra Tønsberg og Barkåker • Med MGC t/r Larvik - Vadsø
1. juni 2017 trådte en ny forskrift i kraft, som endrer kjøretøyforskriften av 1994-01-04. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er av mange regnet som den beste SM vi har hatt i Norge noensinne, og han har unektelig gjennomført mange viktige saker for oss bilister. Skal jeg få lov til å gjette, vil jeg si at akkurat denne forskriftsendringen er en av de han setter mest pris på selv. Personlig vil jeg for alltid kalle den Solvik-Olsen-forskriften, da dette på mange måter har vært Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens hjertesak, nemlig en oppmyking av byråkratiet rundt import av biler fra utlandet.
Vi pleier å fokusere på MG på denne nettsiden, men i dag er det på sin plass å gjøre et unntak. Eller, rettere sagt, to unntak. Det første dreier seg om et 100% nyutviklet kjøretøy av ypperste teknologiske klasse i en luksuriøs innpakning du ikke finner maken til andre steder enn på Kølaholmen. Det dreier seg om Speedback GT fra David Brown Automotive. En helt sinnsykt vakker kreasjon. Dessverre med en prislapp som helt sikkert sørger for at den aldri får en norsk eier. Det andre unntaket gjelder et konsept som minner om Frontline Developments behandling av MGB, altså den etter hvert legendariske LE50. DBA presenterer nå sin Mini Remastered.