Onsdag 14. august linet Rogaland senter opp med 13 biler og 26 deltakere på rasteplassen ved Edlandsvatnet ved Ålgård for å møte andre glade MG-klubbmedlemmer på Norsk MG-treff på Jevnaker. Den 14. bilen sluttet seg til underveis. Dette var vår andre sentertur sommeren 2024, den første gikk til Sand, Sauda og Røldal i Ryfylke i månedsskiftet mai/juni. Kombinasjonen av sentertur og NMGK-arrangement har vist seg å fungere godt for oss og ligger ganske fast i våre planer.

 

Samling ved Edlandsvannet r

Vi samler troppene ved Edlandsvannet før avreise.

 

Været var ikke på vår side denne dagen, så noen startet med kalesjen oppe, og resten måtte krype til korset etter en drøy times kjøring. Turen gikk opp Hunnedalen og videre nordøstover Sirdalen før vi klatret opp i Suleskaret og kjørte inn i lave tåkeskyer og snirklet oss forbi saueflokker opp mot 1000 meters høyde. Det letnet litt lenger inne på fjellet der vi rastet på den vel tilrettelagte Håheller rasteplass. Vel ned i Setesdal dro vi nordover Rv9 med Morgedal hotell som mål. Grunnet veiarbeid lengre øst valgte vi å dra over Hovden, men støtte uansett inn i mange veiarbeidsprosjekt også på den valgte traseen. Det ble en vakker kjøretur, selv om regnet var med oss nesten hele tiden. Landskapet er trolsk i slikt vær med tåkedotter og lavt skydekke mellom de bratte, våte fjellsidene i Setesdal, og høstfargene hadde tatt over i gresset både over Suleskard og Hovden. Etter en kort stopp på Haukeli fortsatte vi de siste 10 milene frem til Morgedal. I alt var vel 30 vakre mil var tilbakelagt.

 Mellom sauer og tåkeskyer over Suleskar

 Høstlig ved Håheller rasteplass r

Høstlig landskap ved Håheller rasteplass. Heldigvis har denne et godt overbygg der en kan søke ly mot vind og regn.

 

Morgedal hotell tok vel imot oss. Det er et klassisk hotell der gjestene kommer inn i en vakker hall med resepsjon i stedet for en bar med en PC og en bartender som betjener resepsjonsfunksjonene. Vegg i vegg ligger Skimuseet, og hotellet har et fint basseng og treningsrom. Bassenget ble straks benyttet av noen co-drivere. Ved siden av hallen ligger en romslig, gammeldags salong med en liten bardisk, og her kunne vi kose oss med en øl etter dagens kjøretur. Men førsteinntrykket skjemmes av shabby parkeringsplass og at de tar betaling for rommet ved innsjekk. Denne kvelden var det to turbusser med gjester, fire-fem personbiler og oss som var på besøk. Rommene er ok, men to av tre gardiner på vårt rom hadde løsnet i deler av opphenget, og det var tynne engangs drikkeglass av plast på badet i dette klassiske miljøet. I tillegg durte en vifte på kjøkkenveggen utenfor rommet så mye at søvnen ble dårlig. Vår gruppe fikk imidlertid et eget delvis avgrenset rom som spiseplass, pent dekkede bord, maten smakte og servicen ellers var veldig god. Erling tok ordet og takket Kåre for å ha tatt imot Rogaland senter som leieboere i sitt atelier i Lunden 6 i nærmere ti år – en epoke som nå er over.

Erling takker Kåre for nær 10 gode år som leietakere i hans atlier i Lunden 6 og overrekker gave og plakett. 

 

Gjengen forbereder seg til etappen fra Morgedal til Jevnaker r

 Morgenstund ved Morgedal hotell - her forberedes dagens kjøretur.

 

Pause ved Shell Sjøormen i Seljord r

 Rast og tanking på Shell Sjøormen i Seljord. Nå kom solen frem!

 

Torsdag startet med godt vær. Kalesjene kom av og ble ikke brukt under kjøring på resten av turen. Etter et stopp og påfyll av bensin på Shell Sjøormen i Seljord fortsatte vi på E134 og Rv350 med rast på den fine Drolsum rasteplass. Vel fremme på Jevnaker trillet vi forventningsfulle opp alleen til Thorbjørnrud Hotell. Tjue vakre mil var tilbakelagt. Her ble vi tatt hjertelig imot av alle fire i arrangementskomiteen og henvist plasser på plenen foran hotellet. Inne i resepsjonen sto deres hyggelige partnere klare med informasjon, to fine ølglass med jubileumsinskripsjon, to flasker «Old Speckled Hen» og rallyboard. Selve arrangementet er omtalt annet steds og var klart blant de mest vellykkede noensinne. For oss var det et høydepunkt at vår senterleder, Erling Vølstad, ble tildelt æresmedlemskap i Norsk MG-Klubb for lang og god innsats til klubbens beste! Og så fikk vi feire Brit Lillians 65-årsdag på selveste jubileumsfesten lørdag kveld. Thorbjørnrud Hotell leverte godt og kan anbefales.

 Vel fremme ved Thorbjørnrud hotell r

Vel parkert ved Thorbjørnrud Hotell.

 

Søndag morgen var det hele over, dessverre. Vi pakket bilene og startet hjemturen via Sørlandet og Fevik Strandhotell. Utfordringene denne dagen var betydelige – som alltid vi ville unngå motorvei og veier med gule midtstriper, samtidig som avstanden til Fevik var lang. Første etappe var Rv350 til Vestfoss og videre på Fv35/32/40 til Norges eldste landhandel på Eidsfoss. Dette er et idyllisk sted som er en pause verdt, selv om landhandelen i dag er en ganske moderne butikk i et meget gammelt hus. Her kunne vi fylle bensin og snope litt før neste etappe til Lasses veikro vest for Porsgrunn. Rasteplassen er litt masete, men vi fikk oss mat og mulighet til å toppe tanken før neste etappe langs Fv353/363 til Sannidal og Gamle Sørlandske til Sundebru. Her er det lett å kjøre seg bort, i hele dette området er skiltingen dårlig og navnene på veiskiltene stemmer ikke alltid med det vi planlegger utfra på Google maps eller andre kart. Men vi fant til sist Risørveien, kjørte gjennom Bossvika og videre til Laget, derfra på Næverstadveien / Valleveien /Gamleveien til Amtmannsvingen frisør, til høyre inn på Fv421 Arendalsveien / Holtsveien / Molandsveien, krysset E18 ved Harebakken og fortsetter et kort stykke på Fv 410 Langsæveien inn mot Arendal. Her kan en enten kjøre Fv420 gjennom byen eller ta av svakt til høyre inn på Fv420 Parkveien / Vestergate / Vesterveien mot Hisøya og Nedenes, videre mot Fevik og Fevik Strandhotell. Mange vakre etapper ble tilbakelagt på den om lag 35 mil lange turen, og den kan kjøres nesten uten å komme inn på De virkelig store veiene.

Idyll ved Eidsfos Lanhandel r

 Idyll ved Eidsfoss.

 

Vel fremme på Fevik Strandhotell fikk vi fine rom, forhåndsbestilt til en god pris og en ok to-retters middag som restauranten hadde valgt en god vin til. Denne hotellrestauranten er staselig med en buet vegg med store vinduer mot stranda og havet, og med rom for buffet i midten av rommet. På utsiden av dette hovedrommet slynger det seg en innbygget veranda med spiseplasser og enda større vinduer mot havet. Denne kvelden kunne vi nyte en skyfri himmel med en lav supermåne i havgapet like over fyrlykten på Torsken. Kvelden ble avsluttet i baren med tilsvrende havutsikt. Dette hotellet som åpnet 17. mai 1937 og den gangen kostet 350.000 kroner, har en interessant historie og kan virkelig anbefales, selv om de bruker tynne plastglass på badet og krever betaling for rommet ved ankomst. 

Supermåne ved Fevik Strandhotell r

 Supermåne over terassen ved Fevik Strandhotell.

 

Etter en god frokost var vi igjen på veien, først en liten stubb nord-vestover langs E18, så til høyre inn på Fv402 Birkelandsveien, ved Birkeland inn på Rv41 til kryss med Fv252, fulgte denne til kryss med Fv261 som blir Fv70 ved Stempefoss, fulgte denne til Samkorn, inn på Fv405 mot nord en liten stubb til kryss med Fv403, som vi fulgte nord-vestover til kryss med Rv9, som vi fulgte nordover til Hornes. Herfra dro vi vestover Fv42 til rasteplassen ved Bjørndalsvatnet. Det er en fin rasteplass med bord og benker på en fin gressmatte ned mot vannet. Men toalettene var velbrukte og lite rengjorte, så dette ble ikke noe høydepunkt, og vi fortsatte straks på Fv42 til Tonstad og en god rast på kafeen der.

Terje finner veien på ekte kart r

 En absolutt sjeldenhet: Terje sturerer reiseruten på et Cappelens papirkart på panseret av MGB-en.

 

Etter rasten fortsatte vi på Fv42 mot Helleland og inn på E39 til Krossmoen. Noen tok nå «beinveien» hjem langs E39, mens kjernen på fire biler dro via Egersund, spiste middag på Kosen på Tengs og trillet hjem over Jæren med en vakker havutsikt i kveldsstemningen langs Fv44. Trettien mil var tilbakelagt på denne etappen. I alt ble hjemturen på om lag 66 mil. Med kjøringen på MG-treffet ble vel 150 vakre mil tilbakelagt på disse seks dagene. Både bilene og bilførerne fungerte prikkfritt – unntatt bilen til Turid og Kåre, som fikk vansker med dynamoen, men klarte brasene likevel. Enda en utmerket sentertur var gjennomført! Takk til turgruppen for god planlegging og godt forarbeid, og til alle våre dyktige bilførere og hyggelige co-drivere for en fin tur!