Bergen logo4 128

9 staute karer fra Bergen og en dedikert sogning som hadde tatt turen fra Jølster for anledningen møtte opp i garasjen hos Raymond på Nesttun lørdag morgen. Anledningen var Atles innkjøpte 1996 modell MGF som forsiktig skulle demonteres og dermed bli organdonor for mange dødssyke søsken, fettere og kanskje en og annen fjernere slektning. I likhetmed BMCs praksis i 60- og 70-årene har MG-Rover konsernet gjenbrukt mange deler i sine ulike modeller.

MGF Hugg 640 5

Atle Grimstad og Raymond Lauritzen hadde generøst tilbudt å være vertskap for dennelørdagens klubbaktiviteter. Siden sommeren definitivt er på hell og MG-kjøring blir mer og mer preget av stahet, fremfor lyst og glede, kunne de invitere medlemmene til en aktivitet ikke så mange har vært med på enda. Hugging av en MGF.

Atle har kjøpt inn en donorbil - en bil som var kondemnert etter tyveriskader. Egentlig alt for fin til å hugge, men det var ikke økonomisk forsvarlig å sette den tilbake i drift. I stedet fikk den gjøre nytte en siste gang som disseksjonsobjekt for ivrige MG-studenter og donor for andre, heldigere, fettere på veien.

MGF Hugg 640 3

Mens Atle egentlig hadde mer enn nok med å skru, kunne Professor Raymond dosere og forklare bilens intrikate hemmeligheter. Det er utrolig hvor lett det er å komme til og vise ting når alt annet er demontert. 

Den tyngste og viktigste oppgaven for dugnaden var å ta ned bakrammen med hjuloppheng, drivlinje og motoren. Egentlig en svært praktisk konstruksjon, men det blir naturligvis et tungt stykke stål og aluminium som skal ned som en enhet. Problemet ble løst på den måten det sannsynligvis alltid gjøres: festene løsnes med bilen på bakken og støtte under motoren. Deretter heves bilen mens bakrammen og motoren blir liggende igjen på bakken.

MGF Hugg 640 9

Vel blåst! Alvgeir Stegane Hauge betrakter her fornøyd kraftpakken etter at bilen var befridd fra bakrammen. Det er adskillige kostbare enkeltkomponenter i en MGF. Stort og smått ble forsiktig demontert og lagt på "lager" for fremtidige behov. Det er ikke bare å ringen en vanlig norsk høgger lenger, spesielt ikke med såpass spesielle biler som F og TF, så delene kommer garantert godt med senere.

Det var naturligvis ikke bare slit og arbeid på lørdagens samling.

MGF Hugg 640 4

I "lunchpausen" ble det også tid til noen røverhistorier. Interessen er stor for planene om nytt klubbhus - dette blir for øvrig hovedtema på neste ordinære medlemsmøte mandag 7 oktober. Spesielt er interessen stor for verkstedmøter slik som det vi hadde i dag hos Raymond, og medlemmene håper dette skal bli mulig å få til i det kommende klubblokalet.