"VETERANIMPORT" AV KJØRETØY

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #760 av Halvor Asland
"VETERANIMPORT" AV KJØRETØY opprettet av Halvor Asland
Hei

Litt generell historikk og info vedrørende import av "veteranbiler".

Problemet vi som gammelbileiere hadde inntil ca. 1980, var at våre kjøretøy IKKE ble annerkjent som bevaringsverdige kulturobjekter. Gamle bygninger,båter, bilder, etc. ble akseptert som slikt, men altså ikke våre biler. Dermed var det svært vanskelig både økonomisk og teknisk å importere eldre kjøretøy til Norge!!

På slutten av 70-tallet ble det etablert en paraplyorganisasjon for de bilklubbene som hadde interesse for kjøretøyer eldre enn 30 år. Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber - LMK - ble grunnlagt. På den tiden var jeg leder i Norsk MG Register som i 1980 ble til Norsk MG Klubb og jeg var dermed klubbens representant i sluttfasen i etableringen av LMK. Noe av det første som LMK gjorde, var å agitere for at kjøretøyer også skulle bli akseptert som et bevaringsverdig kulturobjekt og at import av slike skulle få egne regler. Etter mye taktisk arbeid, klarte en å selge tanken til politikerne samt byråkratiet. Det som var myndighetenes bekymring, var at kjøretøyene importert som bevaringsverdige objekter på spesielt gunstige vilkår, skulle kunne benyttes som daglig transportmiddet, samt at de skulle avvike fra slik de opprinnelig ble konstuert - les ombygninger. Vi måtte derfor akseptere strenge krav til bruk - les bruksbegrensninger - samt krav om originalitet. I motsetning til Norsk Veteranvogn Klubb, var AMCAR-klubben i Norge spesielt uenig i disse kravene og mente LMK burde kjempe for at det skulle være anledning til å modifisere bilene ( les Hot Rods). Dette gikk de øvrige klubbene imot og AMCAR-klubben brøt derfor noen år etterpå ut av LMK.

De første årene etter at ordningen ble etablert, var det faktisk kontroller for å sjekke at bruken av kjøretøyene var ihht. bruksbegrensningen innstemplet i vognkortet ( i praksis turer i regi av klubbene samt øvrig kjøring på finværsdager ) samt at kjøretøyene fremstod som originale, eller var modifisert på en tidsriktig måte ( 20" hjul og 30 profil dekk kan ikke kalles tidsriktig på en MGA!!!).

Med årene har myndighetene blitt mindre interessert i "veteranimporterte" kjøretøy. Kjørebegrensningen blir ikke fulgt opp med kontroller og etterhvert er heller ikke Statens Vegvesen særlig interessert i å følge opp at bilene fremstår som originale.

Så vil noen spørre - kan jeg ombygge min Rubber bumper MGB til Crome bumper? Teoretisk er svaret et helt klart NEI!! En slik ombygging strider helt klart med forutsetningene og gjør at bilen avviker utseendemessig fra det årstall den ble produsert. I teorien skal da kjøretøyet omregistreres. Det største problemet i så måte, er ikke det pengemessige, men at det for biler produsert etter 1971, stilles krav om såkalte TÜV dokumentasjon, dvs. en fabrikksattest som bekrefter at kjøretøyet tilfredstiller gitte tekniske krav til bl.a. bremser, lys, utslipp, sikkerhetsseler, etc.

Så kan en spørre seg om hvordan dette praktiseres. Meg bekjent har ingen eiere av historiske bevaringsverdige kjøretøyer, blitt anmeldt eller juridisk forfulgt for å ha brudt kjørebegrensningene eller som følge av ikke-tidsriktige ombygginger. Et annet spørsmål er om en burde gjort det for å etablere en grense for hva som kan aksepteres av et bevaringsverdige objekter. Alle er vel enige om at Husmorvinduer med pyntesprosser ikke gjør seg veldig bra på Eidsvollsbygningen, eller sponplater i en stavkirke. Likevel synes noen å ikke forstå bakgrunnen og kravene myndighetene har stillet for å kunne importere bevaringsverdige kjøretøy til kongeriket på spesielt gunstige vilkår. Om en vet at en skal bygge om kjøretøyet, bør en derfor importere bilen ihht. normal import, slik at en ikke uthuler muligheten for "veteranimport". Vi har jo sett konsekvensene når f.eks. media får interesse i en sak. Dette ville i verste fall kunne medføre at ordningen stoppes eller gjøres mindre attraktiv for de som genuint ønsker import av et bevaringsverdig kjøretøy og ikke ønsker en bruksbil til en billig penge.

Jeg vet jeg berører et omtålelig tema, men jeg tror det er nyttig og nødvendig. Jeg har meningsfrender i så måte, men jeg vet samtidig at mange ønsker å kunne benytte sitt bevaringsverdige kjøretøy uten begrensninger samt at de ønsker å modifisere dette til bedre å tilfredstille eierens særtrekk.... Der står saken idag.

mvh
Halvor Asland

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 2 måneder dager siden #761 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: "VETERANIMPORT" AV KJØRETØY
Hei Halvor
Takk for nyttig og informativ "utgreing" om hvilke regler og historie som ligger bak dagens mulige forskjellige registreringsmuligheter.
:)

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.266 sekunder
Forumløsning av: Kunena