MGB

• Øystein Gjærder Bruvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 10 måneder dager siden #6076 av Øystein Gjærder Bruvik
MGB opprettet av Øystein Gjærder Bruvik
Hei!

I min søken på internett kom jeg over denne klubben og dette forumet, og håper derfor noen kan hjelpe meg i riktig retning. Jeg har sett gjennom forum-et, men har ikke sett at andre har stilt tilsvarende spørsmål, så derfor prøver jeg meg. Håper det går bra!

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en liten, stilig, rimelig to-seters cabriolet. Og da kommer selvfølgelig en MGB opp som et godt alternativ! Jeg har derimot ingen merkaniker-evner, og ettersom jeg har små barn og er i full jobb har jeg minimalt med tid til både pussing og å lære meg mekking. Jeg ser at en MX-5 kanskje er det smarteste valget for meg, men jeg synes imidlertid MGB er voldsomt flotte.

Jeg ønsker å bruke bilen så mye som mulig. Jeg bor i bergensområdet der vintrene for så vidt er milde (har stått i t-skjorte lille julaften og vasket motorsykkel), men samtidig ser jeg at vi også her kan få frost og – ikke minst – saltede veier. Og har forstått det slik at dette kanskje spesielt er ugunstig for en MGB.

Jeg har ingen garasje p.t., men regner med at dette kan ordnes.

Så spørsmålene mine er: Er det mulig å bruke en MGB «året rundt»? Hvor ofte må den i praksis på service? Blir det for mye skruing til at den kan brukes i det daglige? Og finnes det verksteder nært Bergen sentrum som kan mekke? Blir jeg blakk (men lykkelig) av å eie en MGB? Bør jeg heller velge en MX-5?

Mange spørsmål, og takknemlig for alle svar. Som dere kanskje forstår trenger jeg litt rettledning (og kanskje en reality check).

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Vennlig hilsen,
Øystein

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
6 år 10 måneder dager siden #6077 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne MGB
Du finner ingen her på forumet som mener at MGB er et dårlig valg :-)
Men, saltede veier er en utfordring for alle biler. De moderne bilene ruster minst like mye som de gamle. Mange MGF og Mazda MX-5 brukes hele året, men så finnes det også mange rustne slike å se på veiene. Men, du har rett. Vi vil jo gjerne at de gamle bilene skal vare langer enn de 14-15 årene som en gjennomsnittsbil i Norge varer.

Jeg tror ikke jeg vil *anbefale* en MGB som helårs bruksbil. Men, det hadde vært veldig spennende å følge et forsøk der en slik bil ble understellsbehandlet med Fluid-Film hvert 2. år, og sett hvordan det gikk. Skogsvåg Auto på Sotra forhandler FF og de har en spesiell veteran-pakke.

Du kan få mer info og treffe andre med MG som hobby i Bergen senters klubbhus i Ytre Arna. Det er åpent hus hver onsdag 1900-2130 (og hver tirsdag 1200-1500 for gamlingene som ikke har jobb jenger). Kom og besøk oss, så kan du se om medlemskap er noe for deg. Vi anbefaler alle å bli medlem *før* de kjøper bil, da kan du få hjelp til inspeksjon av mulige kandidater og du kan unngå de dummeste feilene man gjør når man ikke har kunnskap.

Mer
6 år 10 måneder dager siden - 6 år 10 måneder dager siden #6078 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne MGB
Jeg ser at jeg ikke svarte på alt du spurte om.

Når det gjelder service og skruing er det ingen ting i veien for å ha en MGB som bruksbil. Bilene er enkle å vedlikeholde og krever ikke særlig mye mer enn oljeskift og greasing av et antall smørenipler.
Men: det er viktig å kjøpe riktig bil. Mange, kanskje de fleste, er i god stand. Men det finnes mange kalkede graver der ute. Da blir drømmen raskt et mareritt.

Et annet poeng er at det strengt tatt ikke finnes kvalifiserte verksteder for MG i Bergen. Det er derfor best om du er i stand til å gjøre enkle oppgaver selv. Smøring og oljeskift kan naturligvis finne verksteder til, men selv der bør du undersøke nøye før du slipper noen løs på bilen din.
Vi har et verksted i klubbhuset. Hvis du jobber selv på bilen din er det ikke vanskelig å få råd og annen hjelp fra andre medlemmer.
Last edit: 6 år 10 måneder dager siden by Peter Skarsjø.

• Øystein Gjærder Bruvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 10 måneder dager siden #6082 av Øystein Gjærder Bruvik
Besvart av Øystein Gjærder Bruvik i emne MGB
Hei Petter,

Tusen takk for svar og for gode råd!

Fint å vite at det er flere som er interesserte i MG-er i bergensområdet og at det finnes et klubbhus. P.t. er jeg på leting etter et eksemplar og tar gjerne kontakt igjen.

Ha en riktig fin kveld!

Vennlig hilsen,
Øystein

• Øystein Gjærder Bruvik
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
6 år 10 måneder dager siden #6089 av Øystein Gjærder Bruvik
Besvart av Øystein Gjærder Bruvik i emne MGB
Hei igjen,

Da har jeg vært og sett på en MG til salgs her i bergensområdet (Paradis). Jeg synes den ser fin ut, men som tidligere skrevet: Jeg har ikke stort greie på det mekaniske. Av mangler som jeg observerte var det vel at vindusviskerne som ikke virket. I den anledning fikk vi ikke observert sikringsboksen (antar den er bak setene?) da vi ikke fikk åpnet luken til batteriet bak setene. Men bilen oppførte seg eksemplarisk på testtur. Selv om det å sette den i revers var en liten utfordring.
Imidlertid forsto jeg det på selgeren at det var noen fra klubben i Bergen som hadde sett grundig på den, så da lurte jeg på om det det er noen her i forumet? Hvis så hadde jeg satt veldig stor pris på en bitteliten oppsummering og pekepinn.
Send det gjerne privat e-post.

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Håper dere kan hjelpe en nyfrelst MG-entusiast (etter en kjempefin prøvetur i nydelige høstvær).

Vh
Øystein Gjærder Bruvik

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.208 sekunder
Forumløsning av: Kunena