MGB versus MG Midget

• Håvard Antonsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 7 måneder dager siden #4607 av Håvard Antonsen
MGB versus MG Midget opprettet av Håvard Antonsen
Jeg "leker med planer" om kjøp av MGB eller f.eks en MG Midget. Desto mer jeg leser om rust og rustproblematikk på engelske nettsteder desto mer skeptisk blir jeg.
Derfor rent generelt er det større rustproblemer knyttet til en MG MIdget enn en MGB og er MG mer rustbefengt enn andre biler av tilsvarende årganger?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
9 år 7 måneder dager siden #4609 av Christopher Konings
Besvart av Christopher Konings i emne MGB versus MG Midget
Tror nok det beste er å bestemme seg for hvilken bil du liker best, og lese deg opp på typiske problemer man bør se etter. Og rust er så klart bare ett av dem..

f.eks her:

www.mgexp.com/article/buy-dray.html

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 7 måneder dager siden #4610 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne MGB versus MG Midget
Det er en bra artikkel Christopher har lenket til, bra forum også. Siden jeg har en Midget og en MGB kan jeg gjerne mene noe om dette :) Det er riktignok flere år siden jeg kjørte Midgeten nå, den er gjenstand for en (meget) langsom og avslappet restaurering.

Jeg tror ikke MGer ruster mer enn andre, tilsvarende biler, men det er jo forskjell på konstruksjonene. For eksempel er MGA og diverse Triumpher bygget på ramme, mens MGB og Midget er selvbærende konstruksjoner. Begge har fordeler og ulemper. Biler med ramme er heller ikke uten problemer!

Dette er det andre som kan si mye om, men generelt er nok rådet IKKE KJØP EN SKIKKELIG RUSTEN BIL med mindre du kan, og liker, rustsveising. Det er det veldig få av oss som behersker. Vet ikke om Midgeter ruster mer enn MGBer, det kan noen andre si mer om. Men jeg har hørt sagt at en sikkelig rusten Midget er vanskeligere å reparere enn en tilsvarende MGB.

Jeg må også si at jeg av og til lurer på hva folk er gjort av som går løs på enkelte av de rustvrakene som du finner på enkelte nettsteder. Imponerende er det i alle fall.

De fleste MGer i Norge er importert fra USA, og veldig generelt sagt tror jeg det er mindre rust på en gjennomsnittlig USA-import enn det ofte er på biler som har levd sitt liv på de britiske øyer. Men det går greit an å finne rustne biler i Norge også, så obs. obs.

MGB eller Midget kommer an på hvor mange penger du tenker å bruke på bilen, og hva du vil bruke den til. Midget gir deg mest kjøreglede for minst penger. Den er hylende morsom å kjøre, og er etter min mening kraftig undervurdert av mange. Hvis du tenker å bruke bilen mest til en kortere tur i solskinnet nå og da er Midget perfekt. Selvsagt kan du også kjøre langtur med den, men Midget betyr dverg, og den lever opp til navnet.

MGBen har ikke den samme gokart-følelsen som Midgeten, men føles mye stødigere på langtur. Vi kjører MGBen vår omtrent 4.000 kilometer i året, i allslags vær og på allslags veier, og med litt mer fritid ville det blitt flere kilometer. Vi har vært i England, Skottland, Wales, Danmark og Sverige, pluss diverse turer til Sørlandet, Vestlandet og Trøndelag. Lange dagsetapper er aldri noe problem.

Det er vesentlig mer plass i MGBen. Du bør velge en bil som har overdrive eller fem trinns ettermontert girkasse. Da cruiser du på motorvei helt uanstrengt i samme fart som alle andre i moderne biler. Ikke at motorvei er noe førstevalg, men av og til trenger du en transportetappe.

Vi fikk Midgeten vår først, og bestemte oss etter noen år til å skifte den ut med en MGB. Det har vi aldri angret på. Men siden Midgeten er så morsom ble det til at vi beholdt den også, og tok den helt ned for en total restaurering.

Det lureste er å prøvekjøre, eller nå i vinter i alle fall prøvesitte begge. Det er massevis av hyggelige mennesker i klubben som gjerne lar deg prøve.

En annen måte å tenke på hvis du ikke har hatt noen slik bil før er å kjøpe en bra Midget, som du får for minst penger, og så være med i miljøet, gå på møter og kjøre turer og finne ut om dette er noe for deg. Hvis du da ønsker deg en større bil er det ingen sak å skifte ut Midgeten med en MGB senere.

• Tore Lie
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 7 måneder dager siden #4611 av Tore Lie
Besvart av Tore Lie i emne MGB versus MG Midget
For ordens skyld: Jeg ser at du hektet deg på nettsidene våre for to dager siden, så da regner jeg med at du ikke er klubbmedlem - ennå! Ser også at du er ført opp på Østfold, og Østfold senter teller mange kloke MG-folk som kan gi deg gode råd. :)

• Håvard Antonsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 6 måneder dager siden #4651 av Håvard Antonsen
Besvart av Håvard Antonsen i emne MGB versus MG Midget
Hvem er kontaktpersoner hos Østfold senter om jeg skulle få behov for å utveksle noen ord med noen og er det en "MG garasje/lokale" i Fredrikstad området?

Mer
9 år 6 måneder dager siden #4652 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne MGB versus MG Midget
Dette er nettsiden som presenterer Østfold senter. Du skulle finne alt der.

www.nmgk.no/index.php?option=com_content...ncategorised&lang=nb

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.254 sekunder
Forumløsning av: Kunena