Navigasjon

• Bjørn Erik Johannessen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2337 av Bjørn Erik Johannessen
Navigasjon opprettet av Bjørn Erik Johannessen
Min ganske så tilårskomne TomTom, som har vært på utlån til min datter i jula, har visstnok tatt kvelden sist natt, et sted langt hjemmefra. :ohmy:

Jeg må ha en ny :P - gøy. Men, hva vil dere som har nyere modeller anbefale, evt. ikke anbefale.
TomTom vs Garmin?
Ser nå at enkelte modeller hos begge produsenter har "livstids" kart-oppdatering. Det kan jo være nyttig. For oppdatering av kartene har kostet meg adskillige kroner i løpet av årene.
Er ikke ute etter noen fancy unit med all verdens "ekstra" utstyr. Men en enkel, rask og godt lesbar sak for navigering i stooor fart og vindsus i ørene :whistle:

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2338 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne Navigasjon
Hei Bjørn Erik

Jeg har alltid brukt Tomtom og trives veldig godt med det. Men Garmin er helt sikkert veldig greit det også.
Som du vet har jeg reist med temmelig mange biler/personer på mange turer i England og ellers i Europa og Norge opp gjennom årene. Det har alltid vært flest Tomtom brukere.

På så godt som alle turer har vi hatt episoder der både Garmin og Tomtom brukere har opplevd at selv helt nye kartoppdateringer har hatt feil i ett og annet kryss.

Ut fra egen erfaring vil jeg varmt anbefale Tomtom, du får de i utallige versjoner og skjermstørrelser.

Men så har jeg også de siste årene bruk Iphone som mobiltelefon. Og til Iphone (men også android telefoner-mulig flere) finnes Tomtom, Garmin og Navigon å få kjøpt som navigasjonsapp.

Jeg kjøpte for drøyt to år tilbake Tomtom app for Iphone og er superfornøyd.
Da slipper jeg å drasse rundt på en GPS enhet fra MG til MG, jeg har den alltid med meg siden mobiltelefonen alltid er like i nærheten av meg.
Og, denne løsningen fungerer utrolig bra!

Iphoneskjermen er mindre enn de største Tomtom skjermene, men mange ganger skarpere! Og dermed er det null problemer med å se skjermen i de fleste situasjoner. Selv med skarpt sollys rett på skjermen går det greit.

Har du Iphone eller en android telefon ville jeg sterkt vurdert å bare kjøpe en app og installere denne. På Tomtom kommer det oppdateringer 2-4 ganger i året og det koster ikke mer enn kjøpet av app`en.

Til slutt ender det opp med smak og behag, du blir neppe superskuffet med noen av løsningene og alle tar deg helst sikkert frem dit du skal!
Alt. kan du ringe meg i morgen, søndag, så kan vi ta noen ord om dette.

Hilsen Steinar :) :)

• Bjørn Erik Johannessen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2339 av Bjørn Erik Johannessen
Besvart av Bjørn Erik Johannessen i emne Navigasjon
Takk for svar Steinar. (regnet med det :) ) Var jo veldig fornøyd med TomTom'en jeg hadde, og går vel for samme merket igjen. Det finnes jo et utall av forskjellige modeller nå.
Vi tar en prat . .

Bjørn Erik

• Kenneth Gustavsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2340 av Kenneth Gustavsen
Besvart av Kenneth Gustavsen i emne Navigasjon
Jeg har både en TomTom og en Garmin. Kjøpte Garmin på bobiltur når jeg hadde glemt TomTom'en hjemme...
Jeg er mest fornøyd med TomTom selv om den er noen år eldre. Så hvis jeg skulle hatt en ny nå så hadde det nok blitt en sånn. Eller mest trolig TomTom sin app på smarttelefon.

Jeg hadde også vurdert en litt dyrere modell som har livstids kartoppdatering hvis jeg skulle kjøpt en egen navigasjonenhet. Relativt nye kart er rimelig viktig har jeg erfart og oppdatering er dyrt.

• Frank Rygh
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden - 11 år 5 måneder dager siden #2349 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Navigasjon
Hei
Waze er ganske enkelt en genial kart app hvor brukerne selv sørger for mye av oppdateringene. Jeg har selv Garmin og Tomtom i forskjellige biler, men ender ofte opp med å bruke Waze som en app på telefonen min
Dere kan lese om waze på www.waze.com
Genial artig app
Denne kan du få til både Iphone OS og Android

Vedlegget ble ikke funnet

Vedlegget ble ikke funnet

Frank
Last edit: 11 år 5 måneder dager siden by Frank Rygh.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 5 måneder dager siden #2350 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Navigasjon
Hei

Jeg har ikke erfaring med TomTom, men mine 2 Garmin Nüvi 760 har vært Europa rundt... dvs. de er for tiden redusert til 1. Dumt å legge GPS på biltaket..... :S

Det var for så vidt ikke poenget. Jeg har 3 biler med original PGS og min Garmin overgår dem alle!!!! Jeg har en nyere Jaguar og den gjør meg sint. GPS'en der nekter meg bl.a. å gjøre endringer mens bilen ruller..... Jeg må stoppe for å endre destinasjon. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :evil: :woohoo:

halvor

Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.297 sekunder
Forumløsning av: Kunena