På tur til Øvre Årdal med 1954 MG TF 1500
- Jan Emil Kristoffersen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1412
av Jan Emil Kristoffersen
På tur til Øvre Årdal med 1954 MG TF 1500 opprettet av Jan Emil Kristoffersen
Har noen feriedager alene på hytta i Hemsedal. En fin anledning til å teste om min TF med navnet Vera er klar for barske utfordringer. Bilen er forbedret på måter som er helt reversible, fem trinns gearkasse, vekselstrømsdynamo som er identisk utseende med Lucas C39, med turtelleruttak i rompa, H4 lykteinnsatser foran koblet gjennom lysrele. Kjølesystem er rent og motoren er gått 9000 miles etter overhaling, standard trimmingsgrad, men mer enn sprek nok for mitt bruk. Eneste problem har vært tendens til koking i lange bratte bakker og i kø på varme dager. Har installert MGB syv bladers vifte, som hjalp noe, men har nå installert en 10 tommers elektrisk vifte foran radiatorregisteret, med manuell switch under dashbordet. Jeg var spent på om dette kunne påvirke motortemp.under maksimal og langvarig belastning. Testen ble utført ved å kjøre over Hemsedalsfjellet til Borlaug, derfra opp til toppen av Filefjell, over Tyin til Øvre Årdal og samme vei tilbake. Fra Øvre Årdal til tyin er det en superbratt slyngvei og nesten 1100 meter stigning. Jeg hadde bestemt
meg for å "gi jernet og holde stram vaier". Kom til topps med kjølevannstemp på 88 grader (ettermontert digital måler med sensor rett over termostat). Dette hadde aldri gått så bra uten elektrisk vifte, som herved kan anbefales på det varmeste for varme T-serie biler!
meg for å "gi jernet og holde stram vaier". Kom til topps med kjølevannstemp på 88 grader (ettermontert digital måler med sensor rett over termostat). Dette hadde aldri gått så bra uten elektrisk vifte, som herved kan anbefales på det varmeste for varme T-serie biler!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Thor Sørensen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1414
av Thor Sørensen
Besvart av Thor Sørensen i emne På tur til Øvre Årdal med 1954 MG TF 1500
Stilig. Har en eldre MGA fra 56, den har samme dårlige kjølekapasitet som din TF, fikk også montert vifte foran radiatoren med bryter under dashbordet. Fungerer tilfredstillende i varmt vær og mye kø.
Min er gjennomtestet på de fleste fjelloverganger. Fungerer utmerket.
Min er gjennomtestet på de fleste fjelloverganger. Fungerer utmerket.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS
Tid til å lage siden: 0.228 sekunder