Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Ettertenning 1978 MGB

• Ingvar Ladsten
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 uker dager siden #960 av Ingvar Ladsten
Ettertenning 1978 MGB opprettet av Ingvar Ladsten
Har etter bytte av motor fått ettertenning når jeg stopper bilen. Noen som har noen gode forslag til fix?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Ingvar Ladsten
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 uker dager siden #961 av Ingvar Ladsten
Besvart av Ingvar Ladsten i emne Sv: Ettertenning 1978 MGB
Ser spørsmålet er stilt i en tidligere tråd. Får se litt på en anti run on ventil. Litt rart at jeg har dette problemet nå etter skifting av motor. Hadde ikke dette tidligere. Min nye motor er blyfri.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 uker dager siden #962 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Ettertenning 1978 MGB
Om du har byttet til en motor med topplokk av tidligere type kan dette være årsaken. De tidlige lokkene hadde en litt uheldig utførelse av forbrenningsrommet slik at ettertenning var mer vanlig. Andre årsaker kan være at tenningen ikke står riktig om du ikke har sjekket denne etter byttet eller at forgasserjusteringen må endres nå som du sikkert har bedre kompresjon etc.

• Ingvar Ladsten
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 uker dager siden #963 av Ingvar Ladsten
Har en H motor. Tror den er fra 1970. Forgassere HIF4 har nok litt fet blanding og fordeler er av type D54 (tror jeg). Er litt usikker på hvor mange grader tenning skal være men akkurat nå er den 10 grader ved 1000 rpm. Hadde nettopp bilen på EU kontroll og forgasserene ble først justert ned til under 4.5% co for så å bli justert litt opp igjen. Synes ettertenning er blitt verre etter justering så jeg får nok ta en liten sjekk.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 uker dager siden #966 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Ettertenning 1978 MGB
Går ut fra at du mener en GH motor. Dette er motorer som hadde endel miljøutstyr på seg, men jeg går ut fra at dette er fjernet. Originalt skal denne motoren iflg. mine bøker ha statisk 10 grader og hele 20 grader med stroboskop og 1000 omdr. (Husk å ta av vacuumslangen fra fordeleren ved stroboskop måling). Den senere GK motoren skal bare ha 15 grader, men da ved 1500 omdr. Siden din motor neppe har det originale miljøutstyret er det beste nok å prøve seg frem. Finn en lang slak bakke, men bratt nok til at motoren presses når du kjører på 3 gir. Om den ta begynner å tikke, still tenningen litt ned og prøv igjen helt til du kan kjøre bakken uten at den tikker. Du skulle da ha et rimelig greit tenningspunkt. Om den da fortsatt ettertenner sjekk pluggene for å se på fargen på de om det indikerer for mager blanding slik at motoren blir for varm.

• Ingvar Ladsten
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 3 uker dager siden #970 av Ingvar Ladsten
Har vært ute i garasjen og justert tenning til ca. 13 grader samt satt ned tomgang til 800 rpm. Synes å merke forbedring. Fant forresten noen tips på nett på hva som kan gi run on:

- Idle speed too high (should be 700RPM but worn carbs usually mean it can't idle that slow, producing a double whammee. This is the next most important factor after the condition of the throttle spindles.

- Mixture too lean.

- Incorrect ignition timing

- Marginally cooler running N8Y spark plugs help offset the difference in petrol as compared with the specified N9Y without any adverse effects on other aspects of performance.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.224 sekunder
Forumløsning av: Kunena