Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
MGB 1976
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3586
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne MGB 1976
Er selvfølgelig helt enig med Jon i at det ikke er noen vits i motstandskabel for coiltilførselen utover et mulig behov for å bli kvitt et parti 9 Volts coiler
Rarere ting enn dette har vært gjennomført på div. Lucas anlegg på våre kjære klassiske biler. I dette tilfelle må jeg legge meg flat og skylde på et ufullstendig diagram jeg så på. Denne bilen skal ha en 12 volts tilførsel via en bypasskabel til coilen fra startinnslaget på starteren. Når tenningsbryteren settes i startposisjon vil innslaget få 12 Volt spenning som igjen går via bypasskabelen til coilen. Coilen er beregnet for 9 Volt driftspenning og når denne får 12 Volt direkte øker dette gnistspenningen. Når bilen har startet slippes tenningsbryetren ut av startposisjonen og den direkte 12 Volt forbindelsen via bypasskabelen brytes. Coilen får deretter ca. 9 Volt driftsspenning via motastandskabelen. Når bilen til Beiron går så lenge starteren er innkoblet, men stopper når man slipper nøkkelen ut av startposisjon er det nok veldig sannsynlig som Jon sier at tilførselen via motstandskabelen er synderen. Det kan også skyyldes tenningsbryteren, men om bensinpumpen går når man slår på tenningen er nok ikke feilen der siden både bensinpumpen og tenningssystemet har felles forsyning fra tenningsbryteren. Med en prøvelampe skulle det være enkelt å finne denne feilen.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Beiron Larsson
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3591
av Beiron Larsson
Besvart av Beiron Larsson i emne MGB 1976
Hej og takk før alle tipps, men varken bensinpumpa eller mætarna går
- Jon Fredheim
- Besøkende
-
10 år 8 måneder dager siden #3592
av Jon Fredheim
Besvart av Jon Fredheim i emne MGB 1976
Er sikringen til tenningskursen hel? Sjekk at den har god kontakt i sikringsholderen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.255 sekunder