Det blir lenger og lenger mellom pumpene med 98 oktan.
Har kjøpt en falske med «oktan booster» for å ha i tilfelle det bare er 95 oktan å få kjøp.
Har ikke prøvd det enda, har noen erfaring med slikt stoff?
Det sies at det bare er å senke tenningen for å unngå tenningsbank så går det bra med 95 oktan, i så fall hvor mange grader?
I min MGA fra 1960 sitter det en 1622 motor, visstnok i fra en Austin, 16AA-U-H-1281, og det originale topplokket, merket 15. Hva som er gjort med den de siste femti årene vet jeg ikke.
For ca. et år siden havarerte toppakkingen, og topplokket måtte slipes, den nye toppakningen som ble satt inn var også tynnere en den havarerte, etter dette har jeg fått ettertening når jeg stopper motoren, detter er vel indikator på kompresjonen er rimelig høy.
Er det «bare» å senke tenninga da?
Vil det etterhvert bil helt slutt med 98 oktan, eller vil noen selskaper fortsette å selge dette «utsøkte» stoffet.
Er det noen der ut som har oversikt hvem som fortsatt vil selge 98 oktan.