Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Oktan

• Olav Mjelva
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 2 måneder dager siden #3023 av Olav Mjelva
Oktan opprettet av Olav Mjelva
Hei.
Jeg har nettopp kjøpt meg en 67 MG MGB GT og har et spørsmål angående oktantall.
Der jeg holder til er det fryktelig vanskelig å få tak i 98-oktan bensin.
Er det mulig å justere noe slik at det går bra å kjøre på 95-oktan?

På forhånd takk!

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 2 måneder dager siden #3025 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Oktan
Din bil har antagelig ikke ombygget topplokk og skal i utgangspunktet kun brukes med blyholdig bensin. Dette er ikke lenget å få tak i så du må bruke et tilsetningstoff i bensinem som f.eks. Castrol Valvemaster. Dette har også den egenskap at det forhøyer oktantallet noe. Det som imidlertid har vist seg i den senere tid er at du kan få andre problemer. 95 bensin inneholder opp til 5% etanol og jeg har fått rapportert en økende andel kunder som har problemer med damplås i bensintilførselen. Spesielt ytrer dette seg i køkjøring eller bykjøring med mange røde trafikklys. Ut fra dette synspunktet er det greit å kjøre med bensin uten etanoltilsetning om du bare får tak i det. Bensintilsetning bør du uansett bruke om ikke topplokket ditt har blitt ombygget for å bruke blyfri bensin.

• Henning Dahlgren
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3031 av Henning Dahlgren
Besvart av Henning Dahlgren i emne Oktan
Etter hva jeg har hørt er det Shell som har minst etanol og Statoil som har mest. Shell har også blytillsettning.
mvh. Henning

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden - 11 år 1 måned dager siden #3032 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Oktan
Hei

Etter min mening er det vanskelig å konkludere slik. På Østlandet er det ett raffineri: Slagentangen i Vestfold som opereres av Esso. De leverer all råbensin enten den skal til Esso, Shell, Statoil osv. På Vestlandet og nordover er det Mongstad som leverer mesteparten operert av Statoil. Shell la ned sitt Sola-raffineri noen år tilbake og kjøpte seg inn i Mongstad. Hvert selskap justerer litt på recepten, men jeg er usikker på - eller tviler på - på etanolinneholdet....
I distriktene vet du aldri hva du får. Jeg har sett en Esso-bil fylle en Statoil-stasjon, så for å holde kostnadene nede, kjører de ikke en Statoil-tankbil, en Esso tankbil, en Shell-tankbil, osv til noen mindre leverandører i distriktene. Da kjører de ut en tankbil og fyller alle....

Derfor er det vanskelig å konkludere slik..

:unsure:
Last edit: 11 år 1 måned dager siden by Halvor Asland.

• Raymond Wardenær
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 1 måned dager siden #3033 av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Oktan
Jeg ringte en gang til hovedkontorene og fikk vite at i Sør-Norge hadde alle etanol i bensinen, unntatt Shell. Derfor gikk jeg over til Shell V-Power Racing med 99 oktan. På vei til Nord-Norge hender det jeg må fylle på stasjoner som kun har 95 oktan bensin. Jeg kommer fram likevel.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.205 sekunder
Forumløsning av: Kunena