Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
SILIKON BREMSEVÆSKE
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1894
av Halvor Asland
SILIKON BREMSEVÆSKE opprettet av Halvor Asland
Hei
Ingen som har lest tråder på dette forumet burde være i tvil om at jeg anbefaler silikon-baserte bremsevæsker i våre biler uansett alder, men hvordan ved du vite hva slags bremsevæske som er i bilen din? Er den glykol- eller silikon-basert?
Ta et par dråper bremsevæske fra bremsebeholderen og ned i en kopp med vann. Om dråpen løser seg i vannet, en den glykol-basert. Om dråpene derimot legger seg på toppen av vannet slik som oljer, er den siliko-basert!! Som sagt før - glykol-basert og silikon-baserte bremsevæsker må ikke blandes.
Derfor om du skal overhale bremsesystemet, ville jeg absolutt anbefalt å skifte all gummi, rengjøre alle kalipere, bremsesylindere, bremserør etc. gjennom å rengjøre med bremserengjøringsvæske og blåse det tørt med trykkluft. Deretter ville jeg fyllt opp systemet med silikonbasert bremsevæske.
Grunnen er som sagt før: glykol er hygroskopisk, dvs. den trekker til seg vann/fuktighet fra luften og det vil med tiden føre til korrosjon på sentrale bremsedeler som bremsesylindere, stempler etc. Dette vil igjen påvirke funksjonen.
Silikonbaserte bremsevæsker er IKKE hygroskopiske og derfor vil heller ikke fuktighet komme inn i bremsesystemet.
Så kan man si at silikon-baserte bremsevæsker er mer kompresibel enn silikon-baserte, men jeg skulle like å kjøre en blindtest på den som mener han/hun kan merke forskjell!!!!
Lykke til. Husk bremser er viktige for vår og bilens sikkerhet!!!!
mvh
halvor
Ingen som har lest tråder på dette forumet burde være i tvil om at jeg anbefaler silikon-baserte bremsevæsker i våre biler uansett alder, men hvordan ved du vite hva slags bremsevæske som er i bilen din? Er den glykol- eller silikon-basert?
Ta et par dråper bremsevæske fra bremsebeholderen og ned i en kopp med vann. Om dråpen løser seg i vannet, en den glykol-basert. Om dråpene derimot legger seg på toppen av vannet slik som oljer, er den siliko-basert!! Som sagt før - glykol-basert og silikon-baserte bremsevæsker må ikke blandes.
Derfor om du skal overhale bremsesystemet, ville jeg absolutt anbefalt å skifte all gummi, rengjøre alle kalipere, bremsesylindere, bremserør etc. gjennom å rengjøre med bremserengjøringsvæske og blåse det tørt med trykkluft. Deretter ville jeg fyllt opp systemet med silikonbasert bremsevæske.
Grunnen er som sagt før: glykol er hygroskopisk, dvs. den trekker til seg vann/fuktighet fra luften og det vil med tiden føre til korrosjon på sentrale bremsedeler som bremsesylindere, stempler etc. Dette vil igjen påvirke funksjonen.
Silikonbaserte bremsevæsker er IKKE hygroskopiske og derfor vil heller ikke fuktighet komme inn i bremsesystemet.
Så kan man si at silikon-baserte bremsevæsker er mer kompresibel enn silikon-baserte, men jeg skulle like å kjøre en blindtest på den som mener han/hun kan merke forskjell!!!!
Lykke til. Husk bremser er viktige for vår og bilens sikkerhet!!!!
Vedlegget ble ikke funnet
mvh
halvor
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Åsmund Martinsen
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1913
av Åsmund Martinsen
Besvart av Åsmund Martinsen i emne SILIKON BREMSEVÆSKE
Jeg snakker mye bil med den litt eldre verksmester-vennen min. I dag ble det snakket bremsevesker. Ja, bakgrunnen var innlegget til Halvor Aasland om temaet. Han sier det er lett å være enig i det aller meste som er sagt, men han føyer til også slikonveske har et par minussider ved seg. Silikon blander seg altså ikke med vann, men vannet blir liggene som vannperler i bremsesystemet og dette kan føre til rustdannelser. For en lekmann som meg høres det rimelig ut. Så kan du kanskje uten forvarsel trenge silikonveske på landeveien. Det kan føre til problemer. Klok av skade har jeg med meg en halvliter, men det er det kanskje ikke alle som har.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1914
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne SILIKON BREMSEVÆSKE
Selv med siliconvæskes mange fortrinn har jeg vondt for å anbefale dette brukt hos mine kunder av følgende årsaker:
Jeg har sett groptæringer i master- og hjul-cylindere. Dette skyldes antagelig mangelfull rengjøring og uttørring av bremsesystemet før væsken helles på. Evntl. vann vil da samles seg og ligge og tære på metallet. Til slutt blir det lekkasje forbi pakningene.
Som Åsmund skriver er det vanskelig å få tak i siliconvæske om du står "ute i bushen" og trenger det i en fart.
Jeg har opplevet noen tilfelle hvor en "siliconbil" har blitt solgt og hvor den nye eieren ikke har fått beskjed om at det er påfylt silicon og dermed har etterfylt vanlig bremsevæske som jo ikke går sammen med siliconvæsken.
Fordelen med silicon er at vi med høyere kokepunkt får mindre fare for koking i bremsevæsken, men dette kan unngåes ved regelmessig skifte av den "valige" bremsevæsken.
En annen fordel er at silicon ikke angriper lakken, men dette kan også unngåes med "vanlig" væske ved å skylle godt med vann umiddelbart etter at vi har sølt bremsevæske på lakkerte deler.
Min konklusjon blir da at om man ikke har spesielt bruk for siliconvæske bør man fylle vanlig og passe på å skifte helst hvert annet år.
Jeg har sett groptæringer i master- og hjul-cylindere. Dette skyldes antagelig mangelfull rengjøring og uttørring av bremsesystemet før væsken helles på. Evntl. vann vil da samles seg og ligge og tære på metallet. Til slutt blir det lekkasje forbi pakningene.
Som Åsmund skriver er det vanskelig å få tak i siliconvæske om du står "ute i bushen" og trenger det i en fart.
Jeg har opplevet noen tilfelle hvor en "siliconbil" har blitt solgt og hvor den nye eieren ikke har fått beskjed om at det er påfylt silicon og dermed har etterfylt vanlig bremsevæske som jo ikke går sammen med siliconvæsken.
Fordelen med silicon er at vi med høyere kokepunkt får mindre fare for koking i bremsevæsken, men dette kan unngåes ved regelmessig skifte av den "valige" bremsevæsken.
En annen fordel er at silicon ikke angriper lakken, men dette kan også unngåes med "vanlig" væske ved å skylle godt med vann umiddelbart etter at vi har sølt bremsevæske på lakkerte deler.
Min konklusjon blir da at om man ikke har spesielt bruk for siliconvæske bør man fylle vanlig og passe på å skifte helst hvert annet år.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1915
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne SILIKON BREMSEVÆSKE
Hei
Det er nær selvmord å gå imot en hjernekirurg i MG kunnskap, men du sa det Kjell. Problemet oppstår når en ikke rengjør systemet tilfredstillende. Samtidig - bruk av hygroskopisk glykol-baserte bremsevæsker og tatt i betraktning kjørelengden våre MG'er tilbakelegger hvert år - BØR BREMSEVÆSKEN OG CLUTCHVÆSKEN SKIFTET HVERT ANNET ÅR.
Så kommer spørsmålet: Med en hånd på hjertet og den andre opp - HVOR MANGE SKIFTER BREMSEVÆSKE HVER ANNET ÅR?
I erkjennelsen at svært få gjør dette, så blir min konklusjon - bruk sili.... ja--ja - dere har gjettet riktig!!
Så til Åsmund.
Glykol-baserte bremsevæsker tar til seg vann, den er som sagt hygroskopisk. La meg for eksempelets skyld ta en sammenlignbar væske. Når etanol - bedre kjent som alkohol - kommer ut av destillasjonsapparatet - legalt eller illegalt... - er alkoholprosenten 100% - garantert!!!! Etter en periode i kontakt med luft, vil alkoholen som også er hygroskopisk, mettet med vann og blitt til den berømte 96%!!! Jeg vet ikke hvor mye vann bremsevæskene tar til seg, men poenget er at vannet spres rundt i bremsesystemet med glykolen. På rent teoretisk grunnlag har jeg problemer med å se hvordan kondensert vann kan distribueres rundt i bremsesystemet når vannet ikke er innblandet i eller i emulsjon med bremsevæsken. Da må vannet som dråper kunne transporteres rundt. Når vi vet at bremsevæsken er nærmest statisk så forstår jeg ikke det. At vannet som er i emulsjon med glykol'en kan transporteres - det kan forklares... Uansett - min '77 MGB har nå gått i 15 år uten antydning til problemer med bremsene og den er utrustet med silikon bremsevæske - som er 15 år gammel..... Jeg har vært borti bilen med korrosjonsproblemer lenge før det...
Til slutt - Kjell er inne på et svært viktig aspekt ved vannholdig bremsevæske. Bremsevæsker har kokepunkt på over 200 grader og noen også langt over det. Vann derimot har uten å bli for akademisk et kokepunkt på 100 grader. Derfor - om du har en glykolbasert bremsevæske som et mettet med vann og du må bremse kraftig fra stor hastighet, vil varmen fra bremsene bl.a. bli overført til bremsevæsken. Når temperaturen i bremsevæsken når 100 grader, vil vannet i bremsevæsken begynne å koke, utvide seg og fortrenge bremsevæske opp i reservoaret. Mens glykol, vann etc. er å betrakte som ikke kompressible, er vanndamp, luft etc. svært kompressible. Det som skjer når vannet koker, er at bremsepedalen går i bunnen og bremse-effekten mer eller mindre borte!! Når temperaturen faller under 100 grader vil vanndampen kondensere og bli til vann igjen og bremsene fungere igjen som normalt.... Jeg har aldri opplevd det, men sensoren fra Biltilsynet da jeg tok klasse 2 sertifikatet i gamle dager, hadde opplevd det og han anbefalte det ikke!!!
Vel...vel. I bunn og grunn må vi alle ta ansvar og velge... Ikke alltid enkelt å trekke conclusive recommendations på dette fora!!
mvh
halvor
PS!!! Når du tar en motorvask - IKKE SPYL VANN DIREKTE PÅ LOKKET FOR BREMSEVÆSKEBEHOLDEREN!!! Lokket har normalt et hull for trykkutjevning og med høyttrykks-spyler, kan vann komme inn i beholderen.
Det er nær selvmord å gå imot en hjernekirurg i MG kunnskap, men du sa det Kjell. Problemet oppstår når en ikke rengjør systemet tilfredstillende. Samtidig - bruk av hygroskopisk glykol-baserte bremsevæsker og tatt i betraktning kjørelengden våre MG'er tilbakelegger hvert år - BØR BREMSEVÆSKEN OG CLUTCHVÆSKEN SKIFTET HVERT ANNET ÅR.
Så kommer spørsmålet: Med en hånd på hjertet og den andre opp - HVOR MANGE SKIFTER BREMSEVÆSKE HVER ANNET ÅR?
I erkjennelsen at svært få gjør dette, så blir min konklusjon - bruk sili.... ja--ja - dere har gjettet riktig!!
Så til Åsmund.
Glykol-baserte bremsevæsker tar til seg vann, den er som sagt hygroskopisk. La meg for eksempelets skyld ta en sammenlignbar væske. Når etanol - bedre kjent som alkohol - kommer ut av destillasjonsapparatet - legalt eller illegalt... - er alkoholprosenten 100% - garantert!!!! Etter en periode i kontakt med luft, vil alkoholen som også er hygroskopisk, mettet med vann og blitt til den berømte 96%!!! Jeg vet ikke hvor mye vann bremsevæskene tar til seg, men poenget er at vannet spres rundt i bremsesystemet med glykolen. På rent teoretisk grunnlag har jeg problemer med å se hvordan kondensert vann kan distribueres rundt i bremsesystemet når vannet ikke er innblandet i eller i emulsjon med bremsevæsken. Da må vannet som dråper kunne transporteres rundt. Når vi vet at bremsevæsken er nærmest statisk så forstår jeg ikke det. At vannet som er i emulsjon med glykol'en kan transporteres - det kan forklares... Uansett - min '77 MGB har nå gått i 15 år uten antydning til problemer med bremsene og den er utrustet med silikon bremsevæske - som er 15 år gammel..... Jeg har vært borti bilen med korrosjonsproblemer lenge før det...
Til slutt - Kjell er inne på et svært viktig aspekt ved vannholdig bremsevæske. Bremsevæsker har kokepunkt på over 200 grader og noen også langt over det. Vann derimot har uten å bli for akademisk et kokepunkt på 100 grader. Derfor - om du har en glykolbasert bremsevæske som et mettet med vann og du må bremse kraftig fra stor hastighet, vil varmen fra bremsene bl.a. bli overført til bremsevæsken. Når temperaturen i bremsevæsken når 100 grader, vil vannet i bremsevæsken begynne å koke, utvide seg og fortrenge bremsevæske opp i reservoaret. Mens glykol, vann etc. er å betrakte som ikke kompressible, er vanndamp, luft etc. svært kompressible. Det som skjer når vannet koker, er at bremsepedalen går i bunnen og bremse-effekten mer eller mindre borte!! Når temperaturen faller under 100 grader vil vanndampen kondensere og bli til vann igjen og bremsene fungere igjen som normalt.... Jeg har aldri opplevd det, men sensoren fra Biltilsynet da jeg tok klasse 2 sertifikatet i gamle dager, hadde opplevd det og han anbefalte det ikke!!!
Vel...vel. I bunn og grunn må vi alle ta ansvar og velge... Ikke alltid enkelt å trekke conclusive recommendations på dette fora!!
mvh
halvor
PS!!! Når du tar en motorvask - IKKE SPYL VANN DIREKTE PÅ LOKKET FOR BREMSEVÆSKEBEHOLDEREN!!! Lokket har normalt et hull for trykkutjevning og med høyttrykks-spyler, kan vann komme inn i beholderen.
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Åsmund Martinsen
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1916
av Åsmund Martinsen
Besvart av Åsmund Martinsen i emne SILIKON BREMSEVÆSKE
Hei Halvor, jeg holt på å si at jeg hører hva du sier men forstår ikke hva du mener - nei fra spøk til alvor. Jeg mener fortsatt at står du med tom bremseveskebeholder ute i bushen så sitter du tynt i det.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 8 måneder dager siden #1919
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne SILIKON BREMSEVÆSKE
Hei igjen
... vel jeg har lest om en eier som kom seg hjem ved å etterfylle bremsesystemet med frostvæske som også er glykolholdig, men.... Uansett - går du tom for silikon bremsevæske på landeveien - da har du et problem, eller som mannen sa da han passerte 5. etasje etter å ha hoppet fra 8. - so far so good!!!
På den annen side..... ( denne Halvor må ha siste ordet!!!!) en godt vedlikeholdt MG skal ikke behøve å etterfylle bremsevæske på landeveien. Som sagt - min MGB har gått i 15 år uten så mye som en dråpe væske på garasjegulvet...
Kanskje flere også mener kverulanten Halvor bør gi seg snart..... :angry:
... vel jeg har lest om en eier som kom seg hjem ved å etterfylle bremsesystemet med frostvæske som også er glykolholdig, men.... Uansett - går du tom for silikon bremsevæske på landeveien - da har du et problem, eller som mannen sa da han passerte 5. etasje etter å ha hoppet fra 8. - so far so good!!!
På den annen side..... ( denne Halvor må ha siste ordet!!!!) en godt vedlikeholdt MG skal ikke behøve å etterfylle bremsevæske på landeveien. Som sagt - min MGB har gått i 15 år uten så mye som en dråpe væske på garasjegulvet...
Kanskje flere også mener kverulanten Halvor bør gi seg snart..... :angry:
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.185 sekunder