Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

STARTER

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1856 av Halvor Asland
STARTER opprettet av Halvor Asland
Hei

Mange med meg sliter trolig med startere som går tregt selv ved fullt batteri.

Har noen erfaring med High Torque geared starters, dvs. startere hvor startermotoren roterer ved høyt turtall og som driver motoren rundt via en nedgiret drivaksel/tannhjul?

mvh
halvor
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Halvor Asland.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Steinar Braaten
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden - 11 år 8 måneder dager siden #1857 av Steinar Braaten
Besvart av Steinar Braaten i emne STARTER
Jeg har en slik starter i min 1968 MGB.
Har hatt starteren i to år (kanskje tre sesonger, tiden går fort..) og er godt fornøyd. (Min motor er en 2000cc B-serie).
Ut fra min erfaring har jeg ingen problemer med å anbefale en slik. Jeg har ett 12V batteri i bilen og jeg synes starteren drar motoren mye lettere rundt enn den gamle (altså stadardstarteren).
Last edit: 11 år 8 måneder dager siden by Steinar Braaten.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1858 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne STARTER
Halvor,

jeg har levert mange moderne typer ikke gearede startere til MGB og mange av den gearede typen til MGA. Alle med veldig bra resultat. Fordelen med den moderne ikke gearede som leveres bl.a. til MGB er at de har veldig god ytelse til en langt lavere pris enn de gearede. En gearet brukt på en MGB er vel kanskje det aller beste, men vil som sagt koste mere.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1859 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne STARTER
For å skjøte på litt på mitt tidligere innlegg i denne tråden er at gearede startere brukt på MGA og tidlige MGB med "gammeldags" Bendix type startere fører til at drevet fra starteren nå kommer inn i svinghjulet fra den andre siden. Dette betyr at om du har en bil med utslitt startkrans som fører til at starteren henger seg opp, - Bensixdrevet kiler seg eller skraper stygt hver gang du prøver å starte, kan du nå få tilbake god gammel ytelse uten å behøve å ta ut motoren for å bytte startkrans på svinghjulet. Bytt til moderne starter og problemet er borte. Vær imidlertid oppmerksom på at de gearede starterene leveres med fast eller justerbar innfesting. For å bruke de på MGA (og kanskje tidlig MGB) må du ha den typen som har justerbar innfesting. Hvis ikke får du problemer med at startreleet som her er plassert på sterteren og ikke separat som tidligere vil kunne ta i rammevangen. Med den justerbare typen kan du vri starterens posisjon slik at releet går klar av rammevanger og motorblokken. På de senere MGB'ene er ikke dette noe problem med de gearede starterene jeg har benyttet. Husk også at du ikke kan bruke en moderne starter beregnet for 4-sync på en 3-sync bil. Det er to forskjellige typer så her må man ha tungen rett i munnen!

• Halvor Asland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1860 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne STARTER
Hei Kjell

Mange takk for utfyllende svar!!!!!!!!!!!!

Jeg har også tatt fram mitt MGA prosjekt med 18G MGB motor ( 3-lagret). Tviler på om jeg monterer inertia-starter ( Bendix-starter) når moderne startere er tilgjengelig!!

mvh
halvor

• Are Wang
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 8 måneder dager siden #1861 av Are Wang
Besvart av Are Wang i emne STARTER
:) Hei..
Se under til salgs , har en helt ny til salgs for en grei penge...

Hilsen Are

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.198 sekunder
Forumløsning av: Kunena