- Mottatte takk 0
Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.
Frostplugger MGB motor
- Odd Arild Sundsteigen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1648
av Odd Arild Sundsteigen
Frostplugger MGB motor opprettet av Odd Arild Sundsteigen
Hvordan tar jeg lettest ut frostpluggene på min MGB 18V motor, motoren står i bilen. Skal rengjør kanalene rundt blokka (for dårlig vanngjennomstrøming)
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1649
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Frostplugger MGB motor
Hei Odd Arild
Normalt slår en forsiktig inn den ene siden av pluggen slik at motsatt siden bøyer utover. Dermed burde du kunne dra den ut med en tang eller stor skrutrekker.
Halvor
Normalt slår en forsiktig inn den ene siden av pluggen slik at motsatt siden bøyer utover. Dermed burde du kunne dra den ut med en tang eller stor skrutrekker.
Halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 10 måneder dager siden - 11 år 10 måneder dager siden #1651
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Frostplugger MGB motor
Jeg vil ikke anbefale å ta ut frostpluggene når motoren står i bilen. Frostpluggene monteres ved at en bruker to kulehammere. Du holder den ene med kulen mot frostpluggen og slår et kraftig slag med den andre. Dette er det ikke plass til i motorrommet. Dersom du like vell prøver. Bor et hull i frostpluggen og bend den ut med et skrujern. Det er også en fjerde plugg som sitter på baksiden av blokken. Her må motoren ut for å nå den.
Last edit: 11 år 10 måneder dager siden by Truls Sundt.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1654
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Frostplugger MGB motor
Hei
for de som er i tvil:
mgaguru.com/mgtech/cooling/cool_105.htm
Som Truls er inne på, må denne typen frostplugger deformeres med et kraftig slag i midten for å få tilstrekkelig spenn = være tett. Noen motorer som f.eks. Rover V8 har en annen type frostplugger som mer ligner på en gryte. Disse skal monteres motsatt vei, dvs. med bunn inn fordi disse har nødvendig press mot blokken for å bli tett.
mvh
halvor
for de som er i tvil:
mgaguru.com/mgtech/cooling/cool_105.htm
Som Truls er inne på, må denne typen frostplugger deformeres med et kraftig slag i midten for å få tilstrekkelig spenn = være tett. Noen motorer som f.eks. Rover V8 har en annen type frostplugger som mer ligner på en gryte. Disse skal monteres motsatt vei, dvs. med bunn inn fordi disse har nødvendig press mot blokken for å bli tett.
mvh
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1658
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Frostplugger MGB motor
Helt enig med Truls. For å få gjort en god jobb med dette må motoren ut. Pluggen som sitter bak på blokka er på MGB dekket av at bakplaten mellom motoren og gearkassen går opp og er festet med to bolter høyere opp enn frostpluggen så det er litt jobb med å komme til denne pluggen. Gearkassen må av og clutch/svinghjul demonteres for å komme til pluggen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.227 sekunder