Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Oljetrykk.

• Ingvild Sjødin
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1205 av Ingvild Sjødin
Oljetrykk. opprettet av Ingvild Sjødin
Fruens GT går litt ujevnt på tomgang. Oljetrykket varierer i takt med turtallet,- mellom 4 - 5. Er dette unormalt?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1210 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sv: Oljetrykk.
Om du mener 2-5 psi oljetrykk er dette ganske lavt og tyder enten på for tynn olje eller at du har slitte lagre. Normalt bør oljetrykket ligge minimum på 15-20 psi ved normal tomgang og med 20-50 mineralsk olje. Ved normalt kjøreturtall bør det ligge på ca. 60 psi +/- litt. Det at du har forholdsvis lavt oljetrykk betyr ikke at bilen ikke kan brukes, men er nok dessverre et tegn på at tilstanden begynner å bli dårlig.

• Ingvild Sjødin
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1212 av Ingvild Sjødin
Besvart av Ingvild Sjødin i emne Sv: Oljetrykk.
- Nå er jeg inne på et fag jeg ikke har så mye peiling på så ha meg unnskyldt: Under kjøring viser oljetrykksmåleren ca 5 kg/cm3. Jeg kan ikke høre noen lyder som tyder på slitte lagre og jeg synes bilen går godt. Den bruker imidlertid litt olje men ikke så mye at jeg kan se blårøyk. - Men altså,- på tomgang varierer oljetrykket i takt med turtallet ca mellom 4 og 5 kg/Cm.
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Ingvild Sjødin.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1216 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Oljetrykk.
Hei Bjørn

De tallene du oppgir får jeg ikke helt til å stemme....

Normalt ligger som Kjell sier oljetrykket på ca. 15 psi (pound pr. square inch) som tilsvarer ca. 1 kg/kvadrat cm ( cm2). MGB bruker en vanlig fortrengingspumpe til oljen. Det betyr at om turtallet dobles vil mengde olje som pumpen gir fordobles. Skulle dette skjedd uten kontroll, ville oljetrykket som da ville bygget seg opp, fått motoren til nærmest å eksplodere. Derfor sitter det en reduksjonsventil i oljesystemet som lekker olje tilbake i bunnpannen når trykket blir over ca. 50-60 psi eller ca. 5 kg/cm2.

Når en motor blir slitt, vil klaringene i oljepumpen bli større og pumpen gir ikke samme kapasitet som ny samtidig som klaringene i motoren blir større. Når motoren ikke klarer å gi et oljetrykk på opp mot 60 PSI eller ca. 5 kg/cm2 på turtall, betyr det at motoren etterhvert trenger en overhaling.

Så til mine kommentarer:
5 kg/cm2 oljetrykk under normal kjøring er helt OK, men et oljetrykk på 4-5 kg/cm2 på tomgang, får jeg ikke helt til å stemme. Skulle det være riktig, må din motor ha eksepsjonelt små klaringer samt en høykapasitet/racing oljepumpe....

mvh
halvor
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Ingvild Sjødin
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1228 av Ingvild Sjødin
Besvart av Ingvild Sjødin i emne Sv: Oljetrykk.
Takk for svar. Jeg trur nok at oljepumpa er original så her er det noe som må undersøkes nærmere.

Er det enklest å måle trykket med en ekstern oljetrykksmåler?

Bjørn
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Ingvild Sjødin. Grunn: Forglemmelse

• Thor Sørensen
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1238 av Thor Sørensen
Besvart av Thor Sørensen i emne Sv: Oljetrykk.
Hei folkens! Her tror jeg dere prater om hverandre, ser man på olje trykksmåleren, så viser den på normal turtall 60, på tomgang alt ettersom hvor varmt det er mellom 50 og og helt ned til rundt 25, 20/50 olje er slik, jeg refererer til min nyoverhalte sunne motor når jeg er ute å kjører. Det jeg oppdaget her om dagen, eller tidlig i sommer var at jeg synes trykket lå litt lavt, jeg oppdaget også at jeg fikk olje flekker på leggen. Årsaken var at oljetrykkledningen hadde skrudd seg løs med tiden. Gå ned å undersøke din!
Hilsen Thor

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.229 sekunder
Forumløsning av: Kunena