Diskusjon om tekniske emner. Tekniske spørsmål og svar fra medlemmene.

Montering av bagasje brett/grind

• Frank Rygh
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 20 timer dager siden #1034 av Frank Rygh
Montering av bagasje brett/grind opprettet av Frank Rygh
Hei
Jeg bestilte et bagasjebrett eller grind om du vil til min 1965 MGB
Dette er av den typen med noe lengere beslag, dvs det går noe lengere ned mot støtfanger en andre typer gjør.
Tror dette er den typen MGOC selger. Det man skal være klar over er at dette har 6 monterings hull, 3 på hver side ned mot koffertlokket.
Det siste hullet du må borre ned mot støtfanger kommer i konflikt med avstviver på innersiden av koffertlokket. Her har man virkelig ikke tenkt seg om!
Løsningen ble derfor om jeg skulle bruke dette brettet at jeg borret igjennom begge to
Da jeg ikke hadde lyst på lengere skrue med skive på baksiden av flere årsaker løste jeg dette på følgende måte.
Dersom man setter på en skive og mutter og trekker til skikkelig risikerer man at avstiveren endrer seg ved at den trekkes sammen, eller svakt bues.
Man kan sette inn en meget smal avstandshylse der, eller ta en dremel og slipe det ytterste hullet stort nok til at man får en smal pipe gjennom.

Vedlegget ble ikke funnet

Bildet viser hullet før sliping ( innsiden av koffertlokk)

Nedenfor er hullet etter sliping slik at pipe får plass gjennom.

Vet ikke hva folk har gjort her, men må ærlig talt innrømme at konstruksjonen av denne typen virker som svært lite gjennomtenkt.
Jeg var virkelig nære ved å sende hele brettet i retur, men det sitter på plass nå

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
12 år 17 timer dager siden #1043 av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Sv: Montering av bagasje brett/grind
Nyttig informasjon, Frank.

Fint om du i tillegg forteller hvor du kjøpte brettet og eventuelt produktnavn eller delenummer. Så kan folk lettere styre klar - hvis de vil unngå dette selv...

• Frank Rygh
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 15 timer dager siden - 12 år 14 timer dager siden #1046 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: Montering av bagasje brett/grind
Ja kanskje like greit :)
Brettet dere bør vurdere har delenummer GAC4003SS hos de fleste leverandører
Dette er den rustfrie utgaven, men dette gjelder også for delenummer GAC4003 som er den forniklede utgaven.

Det brettetjeg kjøpte har jeg ikke funnet noe delenummer på, men jeg ser at det er MG Ovners Club som markedsfører og selger dette jeg IKKE vil anbefale.
Etter det jeg kan se nå er det brettet til MOSS UK som er gangbart.
Jeg søkte på disse delenummerene på nettet og fikk da riktig utgave opp
Jeg bestilte mitt over telefon fra en av de Norske leverandørene og tenkte ikke på at dette kunne være et problem. Det eneste jeg var opptatt av var at det var rustfritt jeg ville ha :) men dette er jo en smakssak :) uansett det var noe "træl" og montere.

her er linken til det jeg IKKE ville kjøpt igjen

:)
Last edit: 12 år 14 timer dager siden by Frank Rygh.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1047 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Sv: Montering av bagasje brett/grind
Gentlemen

Etter hva jeg kan se, har jeg et tilsvarende grind i rustfritt stål som deg Frank.

Slik jeg monterte min, hadde eg ikke problemer slik du beskriver? Jeg husker jeg måtte bende litt på den biten som lå mot bagasjelokket for å få samme profil som bagasjelokket, men der stoppet problemene...

mvh
halvor

• Frank Rygh
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden - 11 år 11 måneder dager siden #1048 av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Sv: Montering av bagasje brett/grind
Hei Halvor :)
Syns din så litt "nusselig" ut, er det til Midget??
Neida Halvor jeg bare tøyser med deg :) :)
Det hadde vært morsomt å vite cm mål på monteringskinnene?
Slik den jeg monterte er var det ikke så mye å gå på i forhold til dette med å flytte den rundt på koffertlokket, da profilen jo skulle følge lokket.
Kanskje om jeg hadde rettet ut skinnene kunne jeg løftet den, men da syns jeg den kom for høyt opp.
En må jo regne med at noen har "tenkt" litt i forhold til den profilen som er på skinnene ut av esken.
Noe annet er det jo også om dette skulle bøyes på i det heletatt da festene på selve grinda ogå er avhengig av en viss avstand, noe slingringsmonn er det jo sikkert, men..
Om man også ser på avstanden fra selve grinda etter avsluttning og ned mot det siste skruehullet ser det faktisk ut etter bilder å dømme at ditt siste skruehull sitter noe nærmere selve grinda og høyere opp. Kanskje det ikke er samme modeller i det hele tatt... :)
Last edit: 11 år 11 måneder dager siden by Frank Rygh.

• Helge Odden
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 11 måneder dager siden #1049 av Helge Odden
Besvart av Helge Odden i emne Sv: Montering av bagasje brett/grind
hvorfor ikke bore to nye hull lenger opp og kappe vekk den delen med de nedre hullene, det er jo rustfritt og ikke forniklet og da går det greit.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.208 sekunder
Forumløsning av: Kunena