Oljeblandet bensin
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden - 12 år 1 måned dager siden #911
av Jørgen Topp
Oljeblandet bensin opprettet av Jørgen Topp
Hei,
Har kjøpt en MG TD 1953.
Det er med en flaske med oljetilsetning til bensintanken. Siste gang jeg fylte (Statoil på Gjøvik) fylte jeg de siste dråpene fra min medbragte flaske. Lette deretter forgjeves etter mer av samme eliksir. Spørsmålet er da; hvor får jeg kjøpt bensintilsetning?
Ellers er jeg svært godt fornøyd med dagene i ny farkost.
Hj hilsen
Toppen
Har kjøpt en MG TD 1953.
Det er med en flaske med oljetilsetning til bensintanken. Siste gang jeg fylte (Statoil på Gjøvik) fylte jeg de siste dråpene fra min medbragte flaske. Lette deretter forgjeves etter mer av samme eliksir. Spørsmålet er da; hvor får jeg kjøpt bensintilsetning?
Ellers er jeg svært godt fornøyd med dagene i ny farkost.
Hj hilsen
Toppen
Last edit: 12 år 1 måned dager siden by . Grunn: feilstav
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jørgen Topp
- Emneforfatter
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #912
av Jørgen Topp
Besvart av Jørgen Topp i emne Oljeblandet bensin
Oljeblandet skulle det stå. Forbasket med disse autokorreksjonene.
- Frank Rygh
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #913
av Frank Rygh
Besvart av Frank Rygh i emne Oljeblandet bensin
Hei
Shell har denne for blyfri bensin.
Der får du kjøpt både små og mellomstore flasker
Shell har denne for blyfri bensin.
Der får du kjøpt både små og mellomstore flasker
- Halvor Asland
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #915
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Oljeblandet bensin
Litt usikker på om jeg har forstått problemet, men antar spørsmålet gjelder blyerstatning - LRP ( Lead Replacement Petrol) - til bensinen siden din motor IKKE er ombygget for blyfri bensin.
La det være sagt - en LRP er IKKE en olje, men en blanding av mange suspenderte metaller i en bensinblanding. Bly i gamle dager hadde flere funksjoner. Den "smurte" ventilene i tillegg til å heve oktantallet på bensinen ( bankefastheten - egenskapen som gjør at bensinen ikke selvantenner i motoren). Da forskerne var enige om at tetraetyl bly var skadelig for reproduksjonen hos mennesker og dyr, ble den forbudt. Gjennom å innsette spesielle ventilseter i topplokket og bedre metaller i ventilene, klarte en å komme rundt den viktigste egenskaper blyet hadde; å smøre ventilene.
LRP metallene er sagt å ha de samme smørende egenskaper som blyet tidligere, det legger seg/brenner seg fast på kontaktflaten mellom eksosventilen og ventilsetet for å hindre den "sveise-effekten" som ellers ville funnet sted ved høy belastning/varme og som til slutt ville betydd full stopp av motoren. I motsetning til bly, skal LRP'ene være mindre skadelige for miljøet.
Det er utført i allefall en test for å sjekke LRP'stoffenes virkning sammenlignet med bly. Om jeg husker rett, var konklusjonene at 1) INGEN var like gode som bly 2) best virkning hadde Castrol sin LRP. Når det er sagt, tror jeg den overveiende majoriteten av våre biler ikke blir belastet så hardt at dette skulle være utslagsgivende.....
mvh
halvor
La det være sagt - en LRP er IKKE en olje, men en blanding av mange suspenderte metaller i en bensinblanding. Bly i gamle dager hadde flere funksjoner. Den "smurte" ventilene i tillegg til å heve oktantallet på bensinen ( bankefastheten - egenskapen som gjør at bensinen ikke selvantenner i motoren). Da forskerne var enige om at tetraetyl bly var skadelig for reproduksjonen hos mennesker og dyr, ble den forbudt. Gjennom å innsette spesielle ventilseter i topplokket og bedre metaller i ventilene, klarte en å komme rundt den viktigste egenskaper blyet hadde; å smøre ventilene.
LRP metallene er sagt å ha de samme smørende egenskaper som blyet tidligere, det legger seg/brenner seg fast på kontaktflaten mellom eksosventilen og ventilsetet for å hindre den "sveise-effekten" som ellers ville funnet sted ved høy belastning/varme og som til slutt ville betydd full stopp av motoren. I motsetning til bly, skal LRP'ene være mindre skadelige for miljøet.
Det er utført i allefall en test for å sjekke LRP'stoffenes virkning sammenlignet med bly. Om jeg husker rett, var konklusjonene at 1) INGEN var like gode som bly 2) best virkning hadde Castrol sin LRP. Når det er sagt, tror jeg den overveiende majoriteten av våre biler ikke blir belastet så hardt at dette skulle være utslagsgivende.....
mvh
halvor
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
12 år 1 måned dager siden #922
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Oljeblandet bensin
Castrol Valvemaster Plus finnes på lager hos MG Service A/S i Oslo. (Beklager Truls, men han spurte hvor han kunne få tak i det!
)

Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.199 sekunder