1954 MG TF 1250 - råd og vink?
- Edward Hough
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 7 måneder dager siden #4542
av Edward Hough
1954 MG TF 1250 - råd og vink? opprettet av Edward Hough
Vi har nylig kjøpt 1954 MG TF Z-954 fra Tjøme. Bilen var gjenstand for en restaurering i 1996 og har et veldig pent lakkert og solid karosseri. Men det er behov for en god del oppussing på den mekaniske siden. Heldigvis har vi en varm og god ”ekstra” garasje. Min første bil var en MG TC, men det er nesten 50 år siden, så dette er som en reise tilbake til fortiden!
I løpet av de siste ukene har jeg demontert panserlokk, begge skjermer, sideveggene til motorrommet, radiatoren og fjernet dynamoen og startmotoren. Jeg har merket og koblet løs alt det elektriske i motorrommet. Heldigvis har alt hittil gått veldig bra og ledningsnettet er fint.
Jeg er klar over kilder som Brown and Gammons, Angloparts, Mgocspares og har også vært i kontakt med en XPAG ekspert, Barrie Carter, i UK.
Men her har jeg behov for litt råd og vink om det er mulig å få gjennomført en del reparasjoner her i landet og i så fall hvor.
Radiatoren ser ut til å være den opprinnelige fra 1954, men har en del skader, sannsynligvis tettet med lodding evt. ”magisk pulver”. Jeg ser at dette kan restaureres f.eks hos Brown and Gammons, men jeg lurer på om jobben kan gjøres i Norge og i så fall hvor. Noen som kan hjelpe?
Begge sidene på radiator shell er bulket, noe som må ha skjedd før oppussingen i ’96 så det er behov for panelarbeid og ny forkromming. Jeg vet igjen at dette kan gjøres i UK, men hva med Norge?
Motoren er den opprinnelige XPAG (nr 36456). Inntrykket fra noen korte lokale turer er at motoren går fint, men med lavt oljetrykk. Den lekker som en sil og vi har lyst å få den totalt overhalt. Enda en gang kan dette gjøres i UK (opp til GBP 4000), men er det mulig å få det gjort i Norge?
Dette blir en artig hobby for vinteren her oppe i nord, men vi sikter på å få bilen kjøreklar til sommeren 2016.
I løpet av de siste ukene har jeg demontert panserlokk, begge skjermer, sideveggene til motorrommet, radiatoren og fjernet dynamoen og startmotoren. Jeg har merket og koblet løs alt det elektriske i motorrommet. Heldigvis har alt hittil gått veldig bra og ledningsnettet er fint.
Jeg er klar over kilder som Brown and Gammons, Angloparts, Mgocspares og har også vært i kontakt med en XPAG ekspert, Barrie Carter, i UK.
Men her har jeg behov for litt råd og vink om det er mulig å få gjennomført en del reparasjoner her i landet og i så fall hvor.
Radiatoren ser ut til å være den opprinnelige fra 1954, men har en del skader, sannsynligvis tettet med lodding evt. ”magisk pulver”. Jeg ser at dette kan restaureres f.eks hos Brown and Gammons, men jeg lurer på om jobben kan gjøres i Norge og i så fall hvor. Noen som kan hjelpe?
Begge sidene på radiator shell er bulket, noe som må ha skjedd før oppussingen i ’96 så det er behov for panelarbeid og ny forkromming. Jeg vet igjen at dette kan gjøres i UK, men hva med Norge?
Motoren er den opprinnelige XPAG (nr 36456). Inntrykket fra noen korte lokale turer er at motoren går fint, men med lavt oljetrykk. Den lekker som en sil og vi har lyst å få den totalt overhalt. Enda en gang kan dette gjøres i UK (opp til GBP 4000), men er det mulig å få det gjort i Norge?
Dette blir en artig hobby for vinteren her oppe i nord, men vi sikter på å få bilen kjøreklar til sommeren 2016.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 7 måneder dager siden - 9 år 7 måneder dager siden #4553
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne 1954 MG TF 1250 - råd og vink?
Hei Edward
Gratulerer med ny bil!!!
For å ta spørsmålene dine i rekkefølge:
1) Reparasjon av radiator. Firmaet Radiatorservice www.radiatorservice.no/produkter/radiator
....har avdelinger i Oslo, Stavanger og Trondheim. Oslo gjorde en jobb for meg for mange år siden og den var tilfredstillende... Det finnes sikkert firmaer i Sveriode også....
2) Reparasjon og kroming av radiator shell
Det finnes et håndfull firmaer i Norge som utfører forkromming inkl 3-lags forkromming som du skal ha. Dette er en labour intensive aktivitet og koster deretter. Uten å vite omfanger at skadene, vil jeg tro dette vil ligge i størrelsesorden 5000 - 10 000 kroner i Norge. I UK kan vu forvente halvparten
3) Motoroverhaling
Det finnes noen få firmaer som utfører motoroverhaling i Norge. Ingen av disse vil jeg tro har nevneverdig kunnskap om XPAG: Igjen må du til England.
Sjekk evt. med klubbens registerfører for T-Types - Dagfinn Jørgensen www.nmgk.no/index.php?option=com_contact...4&Itemid=221&lang=nb
mvh
halvor
Gratulerer med ny bil!!!
For å ta spørsmålene dine i rekkefølge:
1) Reparasjon av radiator. Firmaet Radiatorservice www.radiatorservice.no/produkter/radiator
....har avdelinger i Oslo, Stavanger og Trondheim. Oslo gjorde en jobb for meg for mange år siden og den var tilfredstillende... Det finnes sikkert firmaer i Sveriode også....
2) Reparasjon og kroming av radiator shell
Det finnes et håndfull firmaer i Norge som utfører forkromming inkl 3-lags forkromming som du skal ha. Dette er en labour intensive aktivitet og koster deretter. Uten å vite omfanger at skadene, vil jeg tro dette vil ligge i størrelsesorden 5000 - 10 000 kroner i Norge. I UK kan vu forvente halvparten
3) Motoroverhaling
Det finnes noen få firmaer som utfører motoroverhaling i Norge. Ingen av disse vil jeg tro har nevneverdig kunnskap om XPAG: Igjen må du til England.
Sjekk evt. med klubbens registerfører for T-Types - Dagfinn Jørgensen www.nmgk.no/index.php?option=com_contact...4&Itemid=221&lang=nb
mvh
halvor
Last edit: 9 år 7 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Edward Hough
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 7 måneder dager siden #4556
av Edward Hough
Besvart av Edward Hough i emne 1954 MG TF 1250 - råd og vink?
Hei Halvor og takk for svar.
Det var egentlig omtrent som jeg trodde.
Jeg skal sondere litt blant veteranbil folk her i Tromsø (stort sett Volvo og amerikaner pluss en veldig pen MGA)om hvor jeg evt. kan få gjennomført "panelbanking på radiator shell. Jeg har gode kontakter i flyrestaureringsverdenen og skal høre der også.
Jeg kontakter Radiatorservice i morgen for å høre hva de kan gjøre. Samtidig har jeg fått bekreftet at Brown & Gammons kan ta radiatoren.
Hvor det gjelder motoren estimerer B&G minst GBP 4 000 for nullstilling av motoren. Dette er litt mere enn anslaget jeg fikk fra en Barrie Carter i UK (annonse i Car and Classic) og det finnes andre(f.eks. mg-parts.co.uk/xpag-engine-restoration ). Kostbart uansett, men vi satser på å få bilen i best mulig stand i 2 etapper - kjørbart og pålitelig til førstkommende sommer, pen og fult utrustet til 2017.
Ser på registeret at Z-954 fortsatt er listet under forrige eieren så jeg tar kontakt med Dagfinn Jørgensen.
Med vennlig hilsen
Ed Hough
Det var egentlig omtrent som jeg trodde.
Jeg skal sondere litt blant veteranbil folk her i Tromsø (stort sett Volvo og amerikaner pluss en veldig pen MGA)om hvor jeg evt. kan få gjennomført "panelbanking på radiator shell. Jeg har gode kontakter i flyrestaureringsverdenen og skal høre der også.
Jeg kontakter Radiatorservice i morgen for å høre hva de kan gjøre. Samtidig har jeg fått bekreftet at Brown & Gammons kan ta radiatoren.
Hvor det gjelder motoren estimerer B&G minst GBP 4 000 for nullstilling av motoren. Dette er litt mere enn anslaget jeg fikk fra en Barrie Carter i UK (annonse i Car and Classic) og det finnes andre(f.eks. mg-parts.co.uk/xpag-engine-restoration ). Kostbart uansett, men vi satser på å få bilen i best mulig stand i 2 etapper - kjørbart og pålitelig til førstkommende sommer, pen og fult utrustet til 2017.
Ser på registeret at Z-954 fortsatt er listet under forrige eieren så jeg tar kontakt med Dagfinn Jørgensen.
Med vennlig hilsen
Ed Hough
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
9 år 7 måneder dager siden #4558
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne 1954 MG TF 1250 - råd og vink?
En XPAG mangler litt oomph i motbakkene. Når du først planlegger å gjøre såpass mye ville jeg anbefale å vurdere en smidd stål veivaksel og en kompressor, samt en fem trinns Ford Sierra gearkasse, evt 4.3-1 kronhjul og pinion fra en MGA. Jeg tror for øvrig at både B&G og Peter Edney leverer smidde veivaksler med noe lengre slaglengde, slik at man får ca 1500 ccm og ditto økt effekt.
Se mgtrepair.net/Supercharger.html
mvh
Jan Emil Kristoffersen
Se mgtrepair.net/Supercharger.html
mvh
Jan Emil Kristoffersen
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 1.018 sekunder