Termostat

• Øystein Farsjø
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 1 måned dager siden #4203 av Øystein Farsjø
Termostat opprettet av Øystein Farsjø
Min MGTD 1952 mod har ikke termostat,er det normalt.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Jan Emil Kristoffersen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 1 måned dager siden #4206 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Termostat
Nei, det er ikke normalt. Oftest et tegn på at en tidligere eier har forsøkt å løse overoppheting/koking ved å fjerne termostaten.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 1 måned dager siden #4214 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Termostat
Bilen din skal ha termostat, men av en spesiell type som kun selges som en enhet med rør og termostat. Denne er kostbar i forhold til vanlige termostater og det er ikke uvanlig at tidligere eiere har fjernet hele greia for å spare penger. Du må ikke kjøre uten termostat. M;otoren vil ikke bli skikkelig varm og det vil medføre stor slitasje, dårlig forbrenning og dårlig ytelse.
På fronten av topplokket ditt skal det være påskrudd med 4 skruer en albue som peker opover. På denne albuen er det med to skruer påskrudd et termostathus med innebygget termostat og fra denne sitter en kort "belgslange" frem til radiatoren.

• Are Trælvik
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 2 uker dager siden #4281 av Are Trælvik
Besvart av Are Trælvik i emne Termostat
Hei ser at det er flere varianter av termostat der ute. Noen kan bytte ut termostat mens andre er en enhet. Hva anbefaler du Kjell ?

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 2 uker dager siden #4284 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Termostat
De tidlige typene TD hadde et komplett termostathus med innebygget termostat som er kostbar å erstatte siden man må bytte hele huset. De sene TD'ene og TF hadde et "normalt" termostathus med utskiftbar termostat. Denne siste er jo å foretrekke og mange har bygget om bilene sine til den siste typen. Originale ombyggingsdeler finnes såvidt jeg vet ikke lenger, men jeg har kommet over et ombyggingssett med utskiftbare termostater som jeg kan levere for litt under Kr. 2.000,-. Det er en liten ulempe og det ligger i at man må bruke en spesiell termostat siden diametern på huset er litt mindre enn på de vanlige termostatene. Ellers er det bare fordeler. Noen med den gamle typen har fjernet hele greia for å spare penger siden denne enheten er kostbar, men det kan ikke anbefales å kjøre uten termostat. Ellers vil jeg påpeke for de som har kjøleproblemer at man kan få et ombyggingssett hvor den originale 2/4 bladede viften byttes ut med en langt mer effektiv 9-bladet plastvifte.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.272 sekunder
Forumløsning av: Kunena