pakningscement manifold mot topplokk? TF 1500

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3803 av Jan Emil Kristoffersen
pakningscement manifold mot topplokk? TF 1500 opprettet av Jan Emil Kristoffersen
Hei folkens;

Brukket pinnebolt i exhaust manifold er nå byttet og exhaust og forgassermanifold skal på igjen.. Ny pakning fra Moss er en grafitt farget greie med litt "fet" overflate. Bør jeg bruke noe pakningscement her eller montere tørt?

(Pleide å bruke Permatex non hardening aviation -form-a-gasket før i tiden, fra Fredriksen&co på Storo, men de er dessverre lagt ned for mange år siden...)

Takk for gode forslag!

mvh

Jan

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3804 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne pakningscement manifold mot topplokk? TF 1500
Hei Jan

Tror ikke du gjør noe galt om du begynner tørt. Skulle dette vise seg å ikke holde tett, ville jeg prøvd paknings-sement...

mvh
Halvor

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3806 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne pakningscement manifold mot topplokk? TF 1500
Hei Halvor, og takk for svar.

Når jeg demonterte fant jeg en tørrmontert pakning, lett å få av. Men ca 2 cm var blåst ut rundt exhaustport no 2 nedad. Ikke rart jeg synes jeg har hatt en litt røff motorlyd ! :ohmy:

Noe av problemet med en TF er jo at det er så ford... trangt at alt arbeid på forgassersiden av motoren er en

Vedlegget ble ikke funnet

kamp med tålmodigheten. Det at man i Abingdon besluttet å ikke lage avtagbare pansersider på TF kan tyde på en overdreven tro på at motorarbeider ikke ville kreves med den moderne og tilnærmet vedlikeholdsfrie evighetsmaskinen XPEG.....

Forøvrig er jeg fortsatt i MGB tanker, men arbeidslivets krav gav ingen fremdrift på det holdet i 2014. Men nu våres det snart. Håper på tørre veier primo mars! TF en er superklar nå, med stab stag, ny gummi, fem trinns kasse, halogenlys, vekselstrøm osv.. og et utmerket varmeapparat for de kalde fine dagene.

Bilde: Fra depotet Gardermoen Memorial 2014. Grisegøy!

mvh

Jan

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden - 10 år 5 måneder dager siden #3807 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne pakningscement manifold mot topplokk? TF 1500
Du kan jo spørre hvorfor vi bedriver slik selvplaging Jan....

La meg utdype litt mine tanker... Jeg antar anleggflaten på topplokket er noenlunde flat...!! Topplokket er laget i støpejern og vil normalt ikke slå seg særlig selv ved varmgang. Selv om dette ikke er kritisk for lekkasjer mot eksos- eller innsugs-manifolder, kan det være kritisk for en lang topplokkspakning!! Om de motstående anleggsflatene på eksos- og innsugs-manifoldene også er plane, skulle pakningen få et tilnærmet likt press på hele anleggsflaten... og dermed skal det ikke bli verken lekkasjer eller utblåste pakninger!! Dermed er paknings-sement unødvendig!!

Så kommer problemstillingen; om anleggflatene IKKE er plane, da vil pakningen ikke få jevnt press, noe som vil kunne gi lekkasjer! Lekkasjen mellom eksosmanifolden og topplokket, vil du høre!!!! :woohoo: Lekkasjen mellom innsugs-manifolden og topplokket vil normalt IKKE kunne høres, men vil faktisk forårsake større irritasjoner en støyen fra eksosen. Luft og bensin blandes i forgasseren til et bestemt blandingsforhold. Denne blandingen er kritisk ikke bare for optimal effekt, men også for rolig og fin gange på motoren. Når du har lekkasje mellom innsugsmanifolden og topplokket, vil denne delikate blandingen bli forstyrret. Dette merkes først og fremst ved at motoren går rykkete ved lavt pådrag ( = rolig kjøring, køkjøring etc.) og vil forbruke mer drivstoff pga. lite effektiv forbrenning ( for mye luft=mager blanding). I mer ekstreme tilfeller vil motoren også gå varm og i helt ekstreme tilfeller vil stemplene kunne skades pga at en mager blanding mellom luft og bensin forbrenner meget hurtig og under høyere temperatur enn optimalt!

Så til konklusjonen. Om du har lekkasje mellom topplokk og innsugsmanifolden, vil en paknings-sement kunne løse lekkasjeproblematikken inntil en viss grense. Husk trykket i en innsugsmanifold varierer kun med maks. 1 bar; dvs. mellom vakuum (motorbrems i utforbakker) og atmosfærisk trykk ( full gass). Når det gjelder eksosmanifold, er jeg redd det kun er en løsning. Når du kjører motoren kraftig, vil det være flere atmosfærers trykk i manifolden. Som du har erfart, vil dette kunne blåse ut pakninger!! Om lekkasjen er svært lokal og liten kan dette løses med paknings-sement, men den eneste gode løsning er å få anleggsflaten på eksosmanifolden planslipt!!!

Som du skjønner Jan er det et element av vurdering og skjønn i mitt svar. En endelig løsning er å få alle anleggsflater parallelle gjennom plansliping. Paknings-sement kan til en viss grad være en quick-fix. Er avviket for stort, er det bare tid før jobben må gjøres på nytt... :(

Lykke til

B) halvor
Last edit: 10 år 5 måneder dager siden by Halvor Asland.

• Jan Emil Kristoffersen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
10 år 5 måneder dager siden #3811 av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne pakningscement manifold mot topplokk? TF 1500
Takk for veldig gode innspill! Jeg får ta en test av manifold-pakningsflatene. Har en god tykk glassplate hvor jeg limer på fint smergelpapir for denne type sjekker. Ser alt greit ut kjører jeg tørt.

mvh

Jan Emil

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.245 sekunder
Forumløsning av: Kunena