Lavt turtall
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden - 10 år 9 måneder dager siden #3530
av Raymond Wardenær
Det er nesten bare jeg som skriver her nå
I dag fikk jeg satt inn n ny/brukt dynamo og montert inn en lenge manglende kabel til turtelleren.
Da jeg startet oppdagen jeg at turtallet på tomgang var 500! Jeg kan da ikke være rett? Men det er vel ikke noe som kan/skal justeres?
Men motoren maler og går veldig fint.
Lavt turtall opprettet av Raymond Wardenær
Vedlegget ble ikke funnet
Det er nesten bare jeg som skriver her nå

I dag fikk jeg satt inn n ny/brukt dynamo og montert inn en lenge manglende kabel til turtelleren.
Da jeg startet oppdagen jeg at turtallet på tomgang var 500! Jeg kan da ikke være rett? Men det er vel ikke noe som kan/skal justeres?
Men motoren maler og går veldig fint.
Last edit: 10 år 9 måneder dager siden by Truls Sundt.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3531
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Lavt turtall
Raymond,
tomgangen kan justeres og jeg antar at du har litt høyere turtall enn det som måleren viser. Husk måleren din er ca. 60 år gammel og så mange års slitasje og elde kan føre til at den viser litt feil. Dette kan sjekkes med et optisk elektronisk måleinstrument som kontaktløst måler omdreiningene på remskiven foran på veiva. Disse er langt nøyaktigere enn din gamle mekaniske måler og kan hjelpe deg til å se hvor nøyaktig måleren din viser ved forskjellige turtall.
tomgangen kan justeres og jeg antar at du har litt høyere turtall enn det som måleren viser. Husk måleren din er ca. 60 år gammel og så mange års slitasje og elde kan føre til at den viser litt feil. Dette kan sjekkes med et optisk elektronisk måleinstrument som kontaktløst måler omdreiningene på remskiven foran på veiva. Disse er langt nøyaktigere enn din gamle mekaniske måler og kan hjelpe deg til å se hvor nøyaktig måleren din viser ved forskjellige turtall.
- Jan Emil Kristoffersen
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3532
av Jan Emil Kristoffersen
Besvart av Jan Emil Kristoffersen i emne Lavt turtall
Optisk turteller høres spennende ut. Min turteller indikerer tomgang på 1500 omdreininger. Går nok litt fort og, men ikke så fort tror jeg.
Ble det grei lading med dynamoen Raymond?
mvh Jan Emil
Ble det grei lading med dynamoen Raymond?
mvh Jan Emil
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
10 år 9 måneder dager siden #3533
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Lavt turtall
Ja, de undersøkte den hos Triconor og fant at den var i orden, så takk for det. Men turtelleren oppførte seg noe merkelig synes jeg. Først viste den 500 rpm på tomgang, men den viste også 5000 rpm uten at jeg presset motoren. Det virker som den ikke er helt til å stole på.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.250 sekunder