Kjørte dekket av felgen i dag, tirsdag
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1535
av Raymond Wardenær
Kjørte dekket av felgen i dag, tirsdag opprettet av Raymond Wardenær
Mens jeg venter på at MGB GTen skal bli ferdig på lakkverkstedet, bruker jeg TDen. I sola i dag kjørte jeg åpent til MG-Service, men da jeg reiste hjem fra Alnabru, begynte det å regne. Jeg kjørte åpent og bare med de små Brookland-vinduene foran, så jeg begynte å bli skikkelig våt da jeg nærmet meg Bjerke.
Litt artig å kjøre åpent i regn, synes jeg!
Så hørte jeg plutselig en rar lyd fra det høyre bakhjulet og jeg lente meg ut for å se om jeg kunne oppdage hva som var i veien. Det var ikke vanskelig!
Jeg hadde kjørt dekket av felgen, men kunne ikke stoppe der hvor jeg oppdaget det på grunn av trafikken. Derfor kjørte jeg inn på fortauet på brua over Trondheimsveien. Og det regnet fortsatt. Jeg ble våtere og våtere, men måtte likevel le av hele situasjonen.
Jeg har jo alltid reservehjul bak, men fordi jeg har bagasjebrett utenpå, kreves det en del arbeid for å få reservehjulet av. Jeg gikk ned til dekkforhandleren (hvor jeg hadde kjøpt vinterdekkene til MGBen), for å høre om de kunne hjelpe meg, men de var stengt. Da ringte jeg til NAF fordi jeg bare har en liten og sliten jekk. Da jeg hadde fått av hjulet, kom bilen fra NAF, og nytt hjul kom på bilen i en fart.
Jeg må finne ut om dette dekket kan brukes, eller om det gikk i stykker. Noen som har erfaring med slikt?
Noe å gjøre i morgen også! Men kjedelig er det ikke å ha en slik bil!
Og GTen er ferdig på torsdag...
(Bildet er tatt for noen dager siden).
Litt artig å kjøre åpent i regn, synes jeg!
Så hørte jeg plutselig en rar lyd fra det høyre bakhjulet og jeg lente meg ut for å se om jeg kunne oppdage hva som var i veien. Det var ikke vanskelig!
Jeg hadde kjørt dekket av felgen, men kunne ikke stoppe der hvor jeg oppdaget det på grunn av trafikken. Derfor kjørte jeg inn på fortauet på brua over Trondheimsveien. Og det regnet fortsatt. Jeg ble våtere og våtere, men måtte likevel le av hele situasjonen.
Jeg har jo alltid reservehjul bak, men fordi jeg har bagasjebrett utenpå, kreves det en del arbeid for å få reservehjulet av. Jeg gikk ned til dekkforhandleren (hvor jeg hadde kjøpt vinterdekkene til MGBen), for å høre om de kunne hjelpe meg, men de var stengt. Da ringte jeg til NAF fordi jeg bare har en liten og sliten jekk. Da jeg hadde fått av hjulet, kom bilen fra NAF, og nytt hjul kom på bilen i en fart.
Jeg må finne ut om dette dekket kan brukes, eller om det gikk i stykker. Noen som har erfaring med slikt?
Noe å gjøre i morgen også! Men kjedelig er det ikke å ha en slik bil!
Og GTen er ferdig på torsdag...
(Bildet er tatt for noen dager siden).
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1537
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Kjørte dekket av felgen i dag, tirsdag
Hei Raymond
Når sånt skjer, bør en sjekke hva som er grunnen til problemet. Enten har du punktert, eller så har du kjørt med for lite luft...
Jeg ville absolutt kassert det gamle dekket. Siden du måtte kjøre et stykke med et punktert dekk, vil trolig corden i særlig dekksidene være skadet og dette kan gi utbuling av dekksider og dekkeksplosjon, dvs en meget hurtig tømming av luft.
Min anbefaling; for din egen sikkerhet - kjøp nytt.
Mvh
Halvor
Når sånt skjer, bør en sjekke hva som er grunnen til problemet. Enten har du punktert, eller så har du kjørt med for lite luft...
Jeg ville absolutt kassert det gamle dekket. Siden du måtte kjøre et stykke med et punktert dekk, vil trolig corden i særlig dekksidene være skadet og dette kan gi utbuling av dekksider og dekkeksplosjon, dvs en meget hurtig tømming av luft.
Min anbefaling; for din egen sikkerhet - kjøp nytt.
Mvh
Halvor
- Raymond Wardenær
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1568
av Raymond Wardenær
Besvart av Raymond Wardenær i emne Kjørte dekket av felgen i dag, tirsdag
Hei Halvor og takk for kommentar.
Jeg tør nesten ikke se på datoen på dekkene som sitter på bilen, men du har selvsagt rett i at jeg bør skifte et par av dem. Det som sitter på er Toyo 165 x 80. Har du noen anbefalinger til TDen?
Jeg tør nesten ikke se på datoen på dekkene som sitter på bilen, men du har selvsagt rett i at jeg bør skifte et par av dem. Det som sitter på er Toyo 165 x 80. Har du noen anbefalinger til TDen?
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1571
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Kjørte dekket av felgen i dag, tirsdag
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1579
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Kjørte dekket av felgen i dag, tirsdag
Dekkonline har tilgang til veldig mange merker og dimensjoner. Jeg har selv brukt de for å få tak i et spesielt Dunlop dekk som satt på konas VW EOS når hun kjørte over en knust flaske. En ulempe er at det ikke er alle dekkverksteder som vil legge om hjulet når du ikke kjøper dekket der, men de har en liste på nettsiden sin over norske verksteder som samarbeider med de om montering.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.188 sekunder