Sikringer

• Håkon Bentzen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 10 måneder dager siden #5219 av Håkon Bentzen
Sikringer opprettet av Håkon Bentzen
Tok Midgeten til jobb i dag. Og siden det var litt kjølig satte jeg på viften under veis.
Det skulle jeg ikke ha gjort, for da røk nemlig sikringen!

Jeg fortsatte bare, siden jeg ikke hadde flere 10A sikringer, bare en ekstra på 20A.
Men da jeg kom hit på jobb så dro jeg frem skjemaet for bilen (det har men jo alltid tilgjengelig..)
Det jeg kan lese ut av skjemaet er at den ene sikringen kun går til hornet, og den er på 20A(!) Kan det stemme? Og den andre går til kupévifta, vindusviskerne, blinklyset, tachometeret, tankmåleren og bremselyset. og den skal være på 10A?

Jeg har aldri skiftet sikringer på denne bilen. Og jeg vet jo ikke hva forrige eiere har gjort..

Noen som vet hvordan det skal være?

Mvh
Håkon

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Mer
8 år 10 måneder dager siden - 8 år 10 måneder dager siden #5220 av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Sikringer
Det er riktig at den ene sikringen bare går til horn på Midget. Dette er en krets som er sikret ikke brutt av tenningslåsen. Originalt står det to 35 amp
sikringer i boksen (17 amp. konstant)
Last edit: 8 år 10 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Håkon Bentzen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 10 måneder dager siden #5221 av Håkon Bentzen
Besvart av Håkon Bentzen i emne Sikringer
35A faktisk!?
Da er det rart den har fungert med 10A i 4 år for meg..

Satte inn en ny 10A, den røk med en gang. Kobla vekk spenningen til kupévifta. Da holdt sikringen. må sjekke vifta kanskje?

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 10 måneder dager siden #5222 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Sikringer
Støtter Truls i at 35A (Lucas) er korrekt. Den 10A du antagelig har brukt tilsvarer Lucas 20A. Lucas bruker sin Amp verdi basert på "Blow rate" og en 35A Lucas er beregnet for 17A kontinuerlig belastning. Når du har brukt en "normal" 10A sikring tilsvarer dette en Lucas sikring merket 20A og da er jo forskjellen opp til Lucas 35A ikke så stor. Om du da har hatt såpass "flaks" at du ikke har benyttet alle enheter som benytter denne kretsen samtidig kan godt en "normal" 10A fungere selv om det ikke er "korrekt". Selvfølgelig kan det også være en feil i viftemotoren din slik at den trekker for mye strøm, men dette ser du jo om får tak i en riktig 35A Lucas sikring og setter på vifta.

• Håkon Bentzen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 10 måneder dager siden #5223 av Håkon Bentzen
Besvart av Håkon Bentzen i emne Sikringer
Takk for svar begge to.

Disse Lucas sikringene er vel ikke så enkle å få tak i til en rimelig penge?
Så da tror jeg at jeg går for Biltema sine 20A til 20Kr per 5 sikringer.
Fant dette dokumentet på nettet: www.theymightberacing.com/Projects/Frame...s)_Vs_USA_(BUSS).doc

Når det gjelder årsaken til at sikringen røyk i utgangspunktet så mistenker jeg bryteren til viften på en eller annen måte. Får sjekke bryteren og vifte motoren snart. Quickfixen var å fjerne spenningen til bryteren, da fungerer resten.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.195 sekunder
Forumløsning av: Kunena