1275 motor, midget, timing cover, olje lekkasje.
- Vidar Lillehagen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2968
av Vidar Lillehagen
1275 motor, midget, timing cover, olje lekkasje. opprettet av Vidar Lillehagen
Har en 65, Midget II, hvor det står en 1275 motor i ( så er det blitt opplyst fra den jeg kjøpre bilen av) Ser slik ut på de tegninger jeg har sett av 1275 motorer.
Jeg har gjort en del arbeid på bilen ( trivielle ting).
Det gjenstår å få fikset en oljelekkasje som jeg antar kommer i forbindelse med timing coveret / lekk sim ring muligens.
Det sprutes olje et sted under der som legger seg på viftereima. Ingen lekkasje når motoren er slått av. ( ingen jevn drypping)
På timing coveret sitter det et ( som jeg antar) utluftings sylinder. Kan det være tett ? og forårsaker trykk som blåser olje i ut via simringen ?
Må/kan dette renses/skiftes ut på noen måte ?
Vet dere om dette er noe som er vanlig på disse motorene ?
Når jeg demonterer timing coveret, bør jeg vel også skifte registerkjedet også sammen med simringer og pakningen til coveret ? Finnes det mange varianter av disse?
Er dette noe som kan skaffes ?
Evt nytt cover også med utluftnings enhet som passer ?
Finnes det noe erfaring med dette ?
Er det er trøblete å skifte dette ?
Radiatoren er demontert , er det nok til å kunne komme til ?
Hvis det er noen med erfaringer rundt dette, setter jeg pris på litt rettledning her ...
På forhånd takk.
Jeg har gjort en del arbeid på bilen ( trivielle ting).
Det gjenstår å få fikset en oljelekkasje som jeg antar kommer i forbindelse med timing coveret / lekk sim ring muligens.
Det sprutes olje et sted under der som legger seg på viftereima. Ingen lekkasje når motoren er slått av. ( ingen jevn drypping)
På timing coveret sitter det et ( som jeg antar) utluftings sylinder. Kan det være tett ? og forårsaker trykk som blåser olje i ut via simringen ?
Må/kan dette renses/skiftes ut på noen måte ?
Vet dere om dette er noe som er vanlig på disse motorene ?
Når jeg demonterer timing coveret, bør jeg vel også skifte registerkjedet også sammen med simringer og pakningen til coveret ? Finnes det mange varianter av disse?
Er dette noe som kan skaffes ?
Evt nytt cover også med utluftnings enhet som passer ?
Finnes det noe erfaring med dette ?
Er det er trøblete å skifte dette ?
Radiatoren er demontert , er det nok til å kunne komme til ?
Hvis det er noen med erfaringer rundt dette, setter jeg pris på litt rettledning her ...
På forhånd takk.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2969
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne 1275 motor, midget, timing cover, olje lekkasje.
Lufterørert kan tette seg. Leg hele greia i salmiakk eller annet som kan oppløse fastbekket olje. Lokket kan ikke leveres nytt. Ikke sikkert du behøver skifte kamkjede. Ta av lokket og sjekk det først. Tetningring og pakning kan leveres hos norske deleleverandører (f.eks. hos meg
)

- Vidar Lillehagen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2970
av Vidar Lillehagen
Besvart av Vidar Lillehagen i emne 1275 motor, midget, timing cover, olje lekkasje.
Hei Kjell, tusen takk for svar.
Er det mange forskjellige dimensjoner på simring og pakninger som finnes ?
Må jeg ta disse av og komme innom for å være 100% sikker på at jeg kan få de riktige ? eller bare bestille asap ...?
Er det mange forskjellige dimensjoner på simring og pakninger som finnes ?
Må jeg ta disse av og komme innom for å være 100% sikker på at jeg kan få de riktige ? eller bare bestille asap ...?
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2971
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne 1275 motor, midget, timing cover, olje lekkasje.
Såfremt din motor virkelig er en 1275 skulle det være greit. Der er det bare en type tetningsring og pakning, men det er uansett lurt å ha med de gamle delene slik at man er 100% sikker på at det passer. Jeg har opplevd feilpakking og/eller feilmerking fra mine leverandører så "better safe than sorry"

- Vidar Lillehagen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2996
av Vidar Lillehagen
Besvart av Vidar Lillehagen i emne 1275 motor, midget, timing cover, olje lekkasje.
Timingcover er nå tatt av. Det fløt olje i utluftingen, og olje lekkasje i pakningen, samt veldig slakt kjede.
Det anbefales å bytte, også til Duplex. Hva er fordelen med Duplex foruten reduserer slakk over tid ?
Ser også på bilder av motor i Moss katalogen at det er friskluft uttak via en lang slange ril fronten i motorrommet.
På min Midget er dette ikke der. Lukter litt eksos når vi kjører.
Anbefales å sette inn denne slangen ?
Setter stor pris på tips fra forumet, jeg lærer dag for dag ...
Det anbefales å bytte, også til Duplex. Hva er fordelen med Duplex foruten reduserer slakk over tid ?
Ser også på bilder av motor i Moss katalogen at det er friskluft uttak via en lang slange ril fronten i motorrommet.
På min Midget er dette ikke der. Lukter litt eksos når vi kjører.
Anbefales å sette inn denne slangen ?
Setter stor pris på tips fra forumet, jeg lærer dag for dag ...

- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 2 måneder dager siden #2997
av Kjell Hagen Nilsen
Et duplex kjede gir lenger levetid, men tatt i betraktning at ditt kjede antagelig har sittet der i 50 år er ikke denne oppgraderingen det første jeg ville brukt penger på såfremt drevene er OK. Er tennene på drevene fine er det tilstrekkelig å bytte kjede.
Jeg ville være mer opptatt av at luftingen var full av olje og at det lukter eksos i bilen. Dette kan tyde på at du har slitt motor med mye "blow-by" (eksosen blåser forbi stemplene og ned i bunnen av blokka og derfra ut gjennom luftingen).
Ta en kompresjonstest så ser du om dette er tilfelle. Isåfall må motoren opp og du må i beste fall bytte stempelfjærer. Kanskje også borre sylinderne med nye stempler.
Jeg ville være mer opptatt av at luftingen var full av olje og at det lukter eksos i bilen. Dette kan tyde på at du har slitt motor med mye "blow-by" (eksosen blåser forbi stemplene og ned i bunnen av blokka og derfra ut gjennom luftingen).
Ta en kompresjonstest så ser du om dette er tilfelle. Isåfall må motoren opp og du må i beste fall bytte stempelfjærer. Kanskje også borre sylinderne med nye stempler.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.241 sekunder