- Mottatte takk 0
Midget 65, Clutch hydraulikk ...
- Vidar Lillehagen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1431
av Vidar Lillehagen
Midget 65, Clutch hydraulikk ... opprettet av Vidar Lillehagen
Hadde min Midget for en sving via Skagen i sommer.Super tur ! ( bare skifte av batteri underveis ..) Kom tilbake på hytta, hvor den sto stille i 1 uke. Startet den opp, og så viste seg at jeg ikke fikk clutchet..
Ikke noe press på pedalen,som om den ikke er koblet til noe. Sjekket veskenivå på hydraulikken, og det viste seg å være nesten tomt. Lekkasje et sted må være årsaken. Kan koblingen evt ha hoppet av ved clutchen muligens ?
Så hva gjør jeg ? Må jeg taue den inn til verksted, eller vil en etterfylling av veske ( isåfall hvilken type) bidra til at jeg kan få bilen i kjørbar stand... Lekkasjen må jeg uansett få fikset.
Håper noen der ute har råd å gi
Ikke noe press på pedalen,som om den ikke er koblet til noe. Sjekket veskenivå på hydraulikken, og det viste seg å være nesten tomt. Lekkasje et sted må være årsaken. Kan koblingen evt ha hoppet av ved clutchen muligens ?
Så hva gjør jeg ? Må jeg taue den inn til verksted, eller vil en etterfylling av veske ( isåfall hvilken type) bidra til at jeg kan få bilen i kjørbar stand... Lekkasjen må jeg uansett få fikset.
Håper noen der ute har råd å gi
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Truls Sundt
- Avlogget
- Banned
-
Less
Mer
11 år 10 måneder dager siden #1432
av Truls Sundt
Besvart av Truls Sundt i emne Midget 65, Clutch hydraulikk ...
Etterfyll med bremsevæske og luft slavesylinderen. Er du heldig, slipper du å lufte. Det er sikkert slavesylinder eller hovedsylinder som lekker. Dersom det er originalt rør mellom cylinderne kan det være rust. Væskestanden skal kontrolleres ofte!!! I serviceheftet sto det ukentlig sammen med kontroll av bremsevæske.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1433
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Midget 65, Clutch hydraulikk ...
Det kan ofte være en nødløsning å fylle på væske( vanlig bremsevæske) og la bilen stå en times tid. Prøv så å pump noen ganger på pedalen avbrutt av et par minutters pauser og se om pedalen begynner å virke igjen. Om du har noe verktøy og en hjelper kan du lufte systemet på den måten det skal: Få hjelperen til å pumpe et par-tre raske pump på pedalen og etter siste pump holde pedalen inntrykket. Du må selv ligge under bilen og løsne på lufteskruen på slavepumpen. Det vil komme væske (og forhåpentlig luftbobler) ut av nippelen. Når det ikke kommer mer, skru til luftenippelen igjen og gjenta prosedyren til det ikke kommer mere luft. Pass på å etterfyll i beholderen slik at du ikke pumper den tom, - da må du begynne på nytt igjen. Håper dette hjelper, men det er bare en nødløsning. Finn så ut hvor lekkasjen er og anskaff nødvendige deler. Relativt enkel jobb å skifte både master og slavepumpe, men om du ikke føler at dette er en jobb for deg, kan de fleste bilverksteder fikse dette bare de har delene. Lykke til!
- Halvor Asland
- Besøkende
-
11 år 10 måneder dager siden #1443
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Midget 65, Clutch hydraulikk ...
Hei
Om systemet ikke er helt tomt, kan følgende metode ha rask effekt.
Fyll opp bremsevæske i beholderen for clutchmaster. Legg deg under bilen og trykk utløserstangen fra slavesylinderen til utløserarmen helt inn i slaven. Dermed vil væsken i slaven presse luften bakveien opp til masteren. Pump forsiktig på clutchpedalen et par ganger for å presse slaven ut igjen og om luftmengden er begrenset, skal du nærmest umiddelbart ha clutchvirkning igjen.
Slik du beskriver situasjonen Vidar, må du gå grundigere til verks for å finne "root cause", dvs. grunnen til lekkasjen. Jeg ser 3:
* Dårlig pakning i mastersylinder
* Dårlig pakning i slavesylinder
* Dårlig rør/slange-forbindelse mellom master og slave
Se etter dråper av bremsevæske - de røper normalt lekkasjestedet..
mvh
halvor
Om systemet ikke er helt tomt, kan følgende metode ha rask effekt.
Fyll opp bremsevæske i beholderen for clutchmaster. Legg deg under bilen og trykk utløserstangen fra slavesylinderen til utløserarmen helt inn i slaven. Dermed vil væsken i slaven presse luften bakveien opp til masteren. Pump forsiktig på clutchpedalen et par ganger for å presse slaven ut igjen og om luftmengden er begrenset, skal du nærmest umiddelbart ha clutchvirkning igjen.
Slik du beskriver situasjonen Vidar, må du gå grundigere til verks for å finne "root cause", dvs. grunnen til lekkasjen. Jeg ser 3:
* Dårlig pakning i mastersylinder
* Dårlig pakning i slavesylinder
* Dårlig rør/slange-forbindelse mellom master og slave
Se etter dråper av bremsevæske - de røper normalt lekkasjestedet..
mvh
halvor
- Vidar Lillehagen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
11 år 3 måneder dager siden #2901
av Vidar Lillehagen
Besvart av Vidar Lillehagen i emne Midget 65, Clutch hydraulikk ...
Skiftet pakninger i masterylinder, og skiftet gåen slavesylinder.
Alt ok.
Takk for input.
Alt ok.
Takk for input.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.231 sekunder