- Mottatte takk 0
Silikon bremsevæske!
- Einar Hansen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
6 år 9 måneder dager siden #6107
av Einar Hansen
Silikon bremsevæske! opprettet av Einar Hansen
Hei,
Har "nytt" bremsesystem / rør innstallert på MGA'en. Lurer nå på å bruke silikon bremsevæske! Har noen erfaring med dette på MG?
Har "nytt" bremsesystem / rør innstallert på MGA'en. Lurer nå på å bruke silikon bremsevæske! Har noen erfaring med dette på MG?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
6 år 9 måneder dager siden - 6 år 9 måneder dager siden #6108
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne Silikon bremsevæske!
Poenget med silikonbasert bremsevæske (DOT 5) er at den ikke absorberer vann slik vanlig bremsevæske gjør. Når vanlig bremsevæske (DOT 4) med tiden absorberer vann reduseres kokepunktet på væsken. Det skjer langsomt, noenlunde lineært i forhold til hvor mye vann som er innblandet i væsken. Jeg husker ikke kokepunktet for bremsevæske eksakt, men rundt 140-150 grader tror jeg. Og altså litt lavere jo mer vann som er i væsken.
Silikon bremsevæske absorberer altså ikke vann og tanken var da at kokepunktet (som også er noe høyere på DOT 5 enn på DOT 4) skulle forbli uendret høyt.
Men: Egenvekten for DOT 5 er etter sigende lavere enn for vann. Hvis det kommer litt vann til systemet kan man risikere at vannet synker ned til det laveste punktet i systemet. Som er i eller like ved bremsesylindrene. Og da er plutselig kokepunktet ikke 150 (eller deromkring), men helt nede i 100 grader. Skummelt.
Noen hevder at et bremsesystem med silikon er mindre utsatt for rust i sylinderveggene. Jeg vet ikke hvorvidt dette er riktig.
DOT 5 silikonbasert væske er dyr og vanskelig å få fatt i.
Konklusjon, i hvert fall for meg: Jeg ville gått for DOT 4 eller DOT 5.1 (som heller ikke er silikonbasert, og som kan blandes med DOT 4).
Silikon bremsevæske absorberer altså ikke vann og tanken var da at kokepunktet (som også er noe høyere på DOT 5 enn på DOT 4) skulle forbli uendret høyt.
Men: Egenvekten for DOT 5 er etter sigende lavere enn for vann. Hvis det kommer litt vann til systemet kan man risikere at vannet synker ned til det laveste punktet i systemet. Som er i eller like ved bremsesylindrene. Og da er plutselig kokepunktet ikke 150 (eller deromkring), men helt nede i 100 grader. Skummelt.
Noen hevder at et bremsesystem med silikon er mindre utsatt for rust i sylinderveggene. Jeg vet ikke hvorvidt dette er riktig.
DOT 5 silikonbasert væske er dyr og vanskelig å få fatt i.
Konklusjon, i hvert fall for meg: Jeg ville gått for DOT 4 eller DOT 5.1 (som heller ikke er silikonbasert, og som kan blandes med DOT 4).
Last edit: 6 år 9 måneder dager siden by Peter Skarsjø.
- Helge Ligaard
- Besøkende
-
6 år 9 måneder dager siden #6110
av Helge Ligaard
Besvart av Helge Ligaard i emne Silikon bremsevæske!
En fordel med silikon bremsevæske er at den skader ikke lakken.
- Einar Hansen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
6 år 9 måneder dager siden #6111
av Einar Hansen
Besvart av Einar Hansen i emne Silikon bremsevæske!
Takk for svar:-) Var i utgangspunktet dette med skader på lakken med "vanlig" bremsevæske som fikk meg til å vurdere silikon bremsevæske.
Nå virker det som skader på lakken og rustannelse i hovedsylinder (for de hovedsylinderne uten foring) som er de eneste ulempene med ordinær DOT 4. Jeg har også undersøkt litt rundt i andre forumer og konklusjonen er stort sett den samme som Peter har. Da blir det DOT 4 bremsevæske på MGA'en.
Mvh Einar
Nå virker det som skader på lakken og rustannelse i hovedsylinder (for de hovedsylinderne uten foring) som er de eneste ulempene med ordinær DOT 4. Jeg har også undersøkt litt rundt i andre forumer og konklusjonen er stort sett den samme som Peter har. Da blir det DOT 4 bremsevæske på MGA'en.
Mvh Einar
- Mark Ratcliff
- Besøkende
-
6 år 9 måneder dager siden #6124
av Mark Ratcliff
Besvart av Mark Ratcliff i emne Silikon bremsevæske!
Hei.
Jeg har hatt siliconvæske i min siden jeg fikk bilene (2009). Ingen problemer og jeg slipper å være bekymret for lakken. Ikke vanskelig å få tak i, Mekonomen eller Harley Davidson butikk. Dyrt, ja, men det må ikke byttes veldig ofte.
Jeg har hatt siliconvæske i min siden jeg fikk bilene (2009). Ingen problemer og jeg slipper å være bekymret for lakken. Ikke vanskelig å få tak i, Mekonomen eller Harley Davidson butikk. Dyrt, ja, men det må ikke byttes veldig ofte.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.201 sekunder