Rassling i gearspaken

• Jan Magne Hammersland
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 2 måneder dager siden #5649 av Jan Magne Hammersland
Rassling i gearspaken opprettet av Jan Magne Hammersland
Hvordan bli kvitt "rassling" i gearspaken på MGA
  1. ?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 2 måneder dager siden #5650 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Rassling i gearspaken
Dette kan skyldes manglende nylonforinger mellom girspakenden og staget som går fremover til selve girkassen. Har også vært borte i "uforklarlige" lyder fra girspaken som har vist seg å ha sitt utspring fra kubbeakselen (layshaft). Denne roterer rundt en gjennomgående aksel med 3 nålelager. Akselen er ganske tynn og når den blir slitt oppstår en vibrasjon/syngelyd som endrer seg når man belaster girstangen. Samme problemet har jeg funnet på både MGA og tidlige 3-sync MGB da disse har samme dimensjon på den gjennomgående akselen. Problemet løses ved å bytte akselen, men for å få gjort dette må man ta ut og demontere girkassen så det er en betydelig jobb. En tredje mulighet jeg har vært borte i har vært i forbindelse med bytte av tepper i bilen og hvor man ikke har vært nøye nok med å skjære ut teppet rundt girstangåpningen. Dette har ført til at girstangen ikke kommer helt inn i gir slik at syncroringene ligger med belastning og lager vibrasjoner og ulyd.

• Leif Smedvig
  • Besøkende
  • Besøkende
8 år 2 måneder dager siden #5651 av Leif Smedvig
Besvart av Leif Smedvig i emne Rassling i gearspaken
På min Mgb var det plagsom rasling . Det ble til at jeg holdt en hånd borti , ved kjøring , noe som hjalp , til tider, da . Fra mg Hagen fikk jeg en stål spring , fjæring , eller hva det kan beskrives som . Denne ble tredd over gearspaken , presset litt ned og holdt tilbake med en slangeklemme . Og så over med coveret . Raslingen tok slutt , men vet ikke pr idag om det var en riktig måte å gjøre dette på

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.223 sekunder
Forumløsning av: Kunena