- Innlegg: 6
- Mottatte takk 0
STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Peter Skarsjø
- Avlogget
- Administrator
-
Less
Mer
8 år 9 måneder dager siden - 8 år 9 måneder dager siden #5264
av Peter Skarsjø
Besvart av Peter Skarsjø i emne STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Au da!
Men den nye du kaller Billet. Hva er det å si om den?
Men den nye du kaller Billet. Hva er det å si om den?
Last edit: 8 år 9 måneder dager siden by Peter Skarsjø.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 9 måneder dager siden - 8 år 9 måneder dager siden #5265
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Veivaksler er normalt enten støpte eller smidde. Begge disse prosessene krever av økonomiske grunner at det produseres et visst volum fordi prosessen med å lage verktøy for produksjonen ( f.eks. støpeformer) er kostbare. Hva gjør en så når en kun skal lage en eller 2 veivaksler? Jo - man starter med en massiv blokk (billet) av stål og ved hjelp av numerisk dreiing og fresing så "graver" en ut en veivaksel... Tidskrevende? JA - Dyrt? JA, men hva er alternativet??
Last edit: 8 år 9 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
8 år 9 måneder dager siden #5266
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tittet på videoen og synes jeg hørte taxameteret tikket og gikk i bakgrunnen
, men som du sier Halvor, - Hva er alternativet? Twin Cam veiver er vel ikke det letteste å finne. Har forøvrig hatt nøyaktig samme feilen på både standard MGA og MGB veiver.

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 9 måneder dager siden #5267
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hei Kjell
Jeg har ingen statistikk å henvise til, men det er nok en grunn for at MG rundt 1966 gikk fra 3 opplagringer av veivakselen i 1800 MGB-blokka ( slik som på MGA).... til 5 lagret. En 5 lagret blokk/veiv vil være sterkere enn en 3-lagret. Samtidig sies det at en 3-lagret motor gir høyere effekt og det kan nok være riktig da denne vil ha mindre intern friksjon enn den 5-lagrede.
Et annet rykte er at den 5-lagrede veivakselen er sterkere enn den 3-lagrede og derfor monterer noen en 5-lagret veivaksel i en 3-lagret blokk. Alle er sikkert ikke enige om at dette er en god ide....
Jeg har ingen statistikk å henvise til, men det er nok en grunn for at MG rundt 1966 gikk fra 3 opplagringer av veivakselen i 1800 MGB-blokka ( slik som på MGA).... til 5 lagret. En 5 lagret blokk/veiv vil være sterkere enn en 3-lagret. Samtidig sies det at en 3-lagret motor gir høyere effekt og det kan nok være riktig da denne vil ha mindre intern friksjon enn den 5-lagrede.
Et annet rykte er at den 5-lagrede veivakselen er sterkere enn den 3-lagrede og derfor monterer noen en 5-lagret veivaksel i en 3-lagret blokk. Alle er sikkert ikke enige om at dette er en god ide....
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
8 år 9 måneder dager siden #5268
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Her har det smelt skikkelig Halvor. Håper ikke dette var en av dine motorer? Jeg har vært borte i både en 3 lagret MGA veiv og en 5-lagret MGB veiv som hadde gått tvers av. Begge hadde gått på samme måte som veiva til Marcel, dvs. tvers over "skinka" rett innenfor fremre lagerbukk.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Emneforfatter
- Besøkende
-
8 år 9 måneder dager siden - 8 år 9 måneder dager siden #5269
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne STERKE BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
... IKKE MIN MOTOR Kjell!!
Både du og jeg vet at et par ting er viktig for et langt og problemfritt liv for en motor.
La oss starte med avbalansering. Idag er veiv, svinghjul, clutch og remskive individuelt avbalansert til så fine toleranser at når en monterer alt sammen skal det ikke være nødvendig å gjøre en ekstra avbalansering ( dynamisk og statisk!!). Våre motorer tilhører en annen generasjon hvor alt blir montert sammen og deretter balansert samlet. Vektforskjellene mellom rådene og stemplene virker også inn uten at dette tas med i "regnskapet". Tanken er veldig god, men hva skjer så om en monterer et nytt svinghjul, clutch, remskive eller lign.? Motoren er ikke lengre i balanse! Hva er så typisk for en motor i ubalanse?
1) Selv om en ikke føler at motoren rister slik som f.eks. hjul i ubalanse, vil de dynamiske kreftene i motoren øke. Ikke minst vil kreftene som veivakselen blir utsatt for, kunne øke betydelig når f.eks. motoren presses opp mot rødt område.
2) En annen problemstilling er om en stadig presser motoren på lavt turtall ( store torsjonskrefter!).
Enten veivakselen er støpt eller smidd, vil det alltid være svakheter og feil i metallet. Ut fra disse feilene vil det med tiden oppstå sprekker. Disse sprekkene vil normalt ikke medføre fare for havari, men når motoren har over lang tid vært utsatt for store dynamiske krefter indusert av ubalanse eller store torsjons-svingninger, vil disse sprekkene kunne utvikle seg hurtigere. Dermed er det kun snakk om tid før en veivaksel svikter slik som vist over. Selvsagt kan dette også skyldtes feil i produksjonen. Uansett vil en av "åringene" i bruddflaten enkelt kunne konstantere at bruddet skyldtes utmatningsbrudd.
Et spørsmål til alle: Hvor langt er din motor gått og hvor godt en din motor avbalansert?
Hvordan avdekker vi så sprekker? Vanligvis benyttes 2 metoder:
A) Dye penetrant: veivakselen blir sprayet med en tyntflytende og svært penetrerende rød væske. Denne væsken vil trekke inn i alle sprekker i stålet. Deretter blir rødmalingen fjernet fra overflatene før man sprayer på en hvit fremkallevæske som trekker rødmalingen ut av sprekkene. En sprekk vil dermed avdekkes som en rød strek i den hvite overflaten.
Magnetic particle: Her setter en på et magnetfelt gjennom veivakselen. Deretter sprayer en på en væske med magnetiske partikler. I en stang eller veivaksel uten feil vil det ikke bli noen "opphoping" av magnetiske partikler, men i en sprekk vil det oppstå et inhomogent magnetfelt som fører til en opphoping av magnetiske partikler.
I begge tilfellene er veivakselen skrap om det avdekkes en sprekk. Normalt vil slike sprekker oppstå i skinken som vist på Marcel sin veiv, men de kan også skje i kanten på selve lagerflaten. I så fall er dette en reklamasjons-sak!!! Når vi skal rive et papirark, bretter vi det først for å lage en "sprekkanviser". Om en bæretapp en skarp i overgangen til skinken, vil dette være en sprekkanviser. Det er derfor MEGET viktig at de som har slipt din veivaksel gjør denne overgangen så fin og rund som mulig i tilleg til polering!!
Begge disse overgangene blir benyttet. Våre motorer benytter den nederste!
Min 3-lagrede 1800 motor ( til min MGA) har fått rådene og stemplene justert i vekt slik at de alle er godt innenfor 1/10 g.
Legg merke til at den letteste råden er ubehandlet!! Rådene er i tillegg sjekket for retthet.
Veiv svinghjul etc. er deretter balansert:
Veivakselen er i tillegg testet med Dye penetrant og alle bæretapper har en rund og fin overgang til skinkene. I tillegg er veivakselen tuftrid herdet som igjen forbedrer de metalliske egenskapene og øker hardheten i lagerflatene. Jeg har derfor stor tro på at denne motoren skal kunne gi meg mange problemfrie kilometere... håper jeg ....
Både du og jeg vet at et par ting er viktig for et langt og problemfritt liv for en motor.
La oss starte med avbalansering. Idag er veiv, svinghjul, clutch og remskive individuelt avbalansert til så fine toleranser at når en monterer alt sammen skal det ikke være nødvendig å gjøre en ekstra avbalansering ( dynamisk og statisk!!). Våre motorer tilhører en annen generasjon hvor alt blir montert sammen og deretter balansert samlet. Vektforskjellene mellom rådene og stemplene virker også inn uten at dette tas med i "regnskapet". Tanken er veldig god, men hva skjer så om en monterer et nytt svinghjul, clutch, remskive eller lign.? Motoren er ikke lengre i balanse! Hva er så typisk for en motor i ubalanse?
1) Selv om en ikke føler at motoren rister slik som f.eks. hjul i ubalanse, vil de dynamiske kreftene i motoren øke. Ikke minst vil kreftene som veivakselen blir utsatt for, kunne øke betydelig når f.eks. motoren presses opp mot rødt område.
2) En annen problemstilling er om en stadig presser motoren på lavt turtall ( store torsjonskrefter!).
Enten veivakselen er støpt eller smidd, vil det alltid være svakheter og feil i metallet. Ut fra disse feilene vil det med tiden oppstå sprekker. Disse sprekkene vil normalt ikke medføre fare for havari, men når motoren har over lang tid vært utsatt for store dynamiske krefter indusert av ubalanse eller store torsjons-svingninger, vil disse sprekkene kunne utvikle seg hurtigere. Dermed er det kun snakk om tid før en veivaksel svikter slik som vist over. Selvsagt kan dette også skyldtes feil i produksjonen. Uansett vil en av "åringene" i bruddflaten enkelt kunne konstantere at bruddet skyldtes utmatningsbrudd.
Et spørsmål til alle: Hvor langt er din motor gått og hvor godt en din motor avbalansert?
Hvordan avdekker vi så sprekker? Vanligvis benyttes 2 metoder:
A) Dye penetrant: veivakselen blir sprayet med en tyntflytende og svært penetrerende rød væske. Denne væsken vil trekke inn i alle sprekker i stålet. Deretter blir rødmalingen fjernet fra overflatene før man sprayer på en hvit fremkallevæske som trekker rødmalingen ut av sprekkene. En sprekk vil dermed avdekkes som en rød strek i den hvite overflaten.
Vedlegget ble ikke funnet

I begge tilfellene er veivakselen skrap om det avdekkes en sprekk. Normalt vil slike sprekker oppstå i skinken som vist på Marcel sin veiv, men de kan også skje i kanten på selve lagerflaten. I så fall er dette en reklamasjons-sak!!! Når vi skal rive et papirark, bretter vi det først for å lage en "sprekkanviser". Om en bæretapp en skarp i overgangen til skinken, vil dette være en sprekkanviser. Det er derfor MEGET viktig at de som har slipt din veivaksel gjør denne overgangen så fin og rund som mulig i tilleg til polering!!
Vedlegget ble ikke funnet
Begge disse overgangene blir benyttet. Våre motorer benytter den nederste!
Min 3-lagrede 1800 motor ( til min MGA) har fått rådene og stemplene justert i vekt slik at de alle er godt innenfor 1/10 g.
Vedlegget ble ikke funnet
Vedlegget ble ikke funnet
Legg merke til at den letteste råden er ubehandlet!! Rådene er i tillegg sjekket for retthet.
Veiv svinghjul etc. er deretter balansert:
Vedlegget ble ikke funnet
Veivakselen er i tillegg testet med Dye penetrant og alle bæretapper har en rund og fin overgang til skinkene. I tillegg er veivakselen tuftrid herdet som igjen forbedrer de metalliske egenskapene og øker hardheten i lagerflatene. Jeg har derfor stor tro på at denne motoren skal kunne gi meg mange problemfrie kilometere... håper jeg ....

Last edit: 8 år 9 måneder dager siden by Halvor Asland.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.334 sekunder