Tips om noen som kan reparere en MGA
- Kenneth Gustavsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 3 uker dager siden - 9 år 3 uker dager siden #5117
av Kenneth Gustavsen
Tips om noen som kan reparere en MGA opprettet av Kenneth Gustavsen
Jeg har en MGA som trenger diverse større reparasjoner som jeg ikke har mulighet til å gjøre selv.
Trodde jeg hadde kjøpt "norges mest strøkne bil" hvor jeg slapp de store utgiftene, men der tok jeg styggelig feil gitt...
(Om den ikke allerede var norges dyreste MGA når jeg kjøpte den, så vil den antakelig være det når den er ferdig reparert)
Det som må gjøres er å bytte clutchlager som hyler når bilen er kald, gearkassa "tuter og uler" og må vel overhales, forgasserne må sjekkes/overhales da blandingen ikke lar seg justere, sjekke toppen/toppakningen da bilen "spytter" kjølevæske gjennom radiatorlokket og demperne bak må byttes pga. lekkasje. Noen småting til er det vel, men bilen har stått lagret i 1,5 år så jeg husker ikke helt lenger.
Tips om noen som kan gjøre jobben mottas med takk!
Privatpersoner eller verksteder som ikke tar kr 1200 i timen.
Trodde jeg hadde kjøpt "norges mest strøkne bil" hvor jeg slapp de store utgiftene, men der tok jeg styggelig feil gitt...
(Om den ikke allerede var norges dyreste MGA når jeg kjøpte den, så vil den antakelig være det når den er ferdig reparert)
Det som må gjøres er å bytte clutchlager som hyler når bilen er kald, gearkassa "tuter og uler" og må vel overhales, forgasserne må sjekkes/overhales da blandingen ikke lar seg justere, sjekke toppen/toppakningen da bilen "spytter" kjølevæske gjennom radiatorlokket og demperne bak må byttes pga. lekkasje. Noen småting til er det vel, men bilen har stått lagret i 1,5 år så jeg husker ikke helt lenger.
Tips om noen som kan gjøre jobben mottas med takk!
Privatpersoner eller verksteder som ikke tar kr 1200 i timen.
Last edit: 9 år 3 uker dager siden by Kenneth Gustavsen.
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 3 uker dager siden #5118
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Tips om noen som kan reparere en MGA
Hei Kenneth
Siden listen med reparasjoner er såpass omfattende .... har du vurdert å ta bilen til sitt opprinnelsesland???
halvor
Siden listen med reparasjoner er såpass omfattende .... har du vurdert å ta bilen til sitt opprinnelsesland???
halvor
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kenneth Gustavsen
- Emneforfatter
- Besøkende
-
9 år 3 uker dager siden #5119
av Kenneth Gustavsen
Besvart av Kenneth Gustavsen i emne Tips om noen som kan reparere en MGA
Hei.
Har vært inne på tanken, men siden jeg ikke stoler helt på den så må den fraktes dit.
Ser for meg at det er litt styr å få til...
Noen erfaringer?
Har vært inne på tanken, men siden jeg ikke stoler helt på den så må den fraktes dit.
Ser for meg at det er litt styr å få til...
Noen erfaringer?
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Bernt Haugen
- Besøkende
-
9 år 3 uker dager siden #5121
av Bernt Haugen
Besvart av Bernt Haugen i emne Tips om noen som kan reparere en MGA
Hei Kenneth og Halvor.
Kan bilen være et tema på MGA-dagene i august?
Kan bilen være et tema på MGA-dagene i august?

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Halvor Asland
- Besøkende
-
9 år 3 uker dager siden #5122
av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Tips om noen som kan reparere en MGA
ABSOLUTT!!!!!!!!!!!!!
Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
- Kjell Hagen Nilsen
- Besøkende
-
9 år 3 uker dager siden #5123
av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Tips om noen som kan reparere en MGA
Hei Kenneth
Som den som restaurerte bilen din for 3-4 år siden vil jeg gjerne komme med noen kommentarer. Fra restaureringen foreligger det full fotodokumentasjon og første eier hadde den et år uten å rapportere noen mangler. Jeg vil gjerne kommentere de mangler du lister opp og mener at de fleste av disse forhåpentlig kan fikses uten noen store utlegg.
Støtdempere bak: Under restaureringen er det vanskelig å vurdere muligheten for lekkasjer i demperne så her må bilen tas i bruk for å finne disse. Når du rapporterte at det var lekkasje i bakdemperne snakket jeg med første eieren og i fellesskap tilbød vi deg nye bakdempere gratis. Vi har aldri fått noen endelig avklaring på om du ønsket nye dempere og isåfall om du ønsket original type eller teleskopdempere.
Skriking i clutch: Thrustelager og clutch ble byttet under restaureringen, men skader kan oppstå. En annen mulighet er rett og slett vibrasjoner i utløserarmen. Jeg hadde nettopp slike symptomer du nevner på en bil tilhørende en kunde for et års tid siden og der ble problemet løst ved at vi satte på en returfjær mellom armen og slavesyinderen og skrikingen ble borte. Kostnad: Kr. 5 for spiralfjæren.
Ulyd i girkasse: Kan skyldes samme årsak som over.
Kaster ut vann: MGA bruker radiatorlokk med bare 4 psi trykkgrense. Det skal følgelig svært lite til for at de blåser ut vann i radiatoroverløpet. Synes imidlertid å huske at du relativt snart etter overtagelsen rapporterte at du hadde kjørt motoren veldig varm og dette kan selvfølgelig ha skadet toppakningen.
Som en konklusjon bør du kjøre bilen ned til meg for at jeg kan foreta en sjekk av hva som virkelig er problemene. Jeg driver ikke verksted lenger så jeg må ha bilen noen dager, men siden den nå har stått i halvannet år gjør vel ikke det så mye. Kanskje er det bare noen små fjær som har blitt til store høns
. Dette skal ikke koste deg noen ting. Når det er sagt er de fleste av komponentene i en slik bil produsert for nærmere 60 år siden så selv om bilen din er restaurert etter alle kunstens regler kan ting oppstå. Om du har mistet interessen for MG og ønsker å selge den er det mulig jeg har en kjøper som kan være interessert. Du kan jo ringe meg så vi kan avtale et tidspunkt for levering??
Som den som restaurerte bilen din for 3-4 år siden vil jeg gjerne komme med noen kommentarer. Fra restaureringen foreligger det full fotodokumentasjon og første eier hadde den et år uten å rapportere noen mangler. Jeg vil gjerne kommentere de mangler du lister opp og mener at de fleste av disse forhåpentlig kan fikses uten noen store utlegg.
Støtdempere bak: Under restaureringen er det vanskelig å vurdere muligheten for lekkasjer i demperne så her må bilen tas i bruk for å finne disse. Når du rapporterte at det var lekkasje i bakdemperne snakket jeg med første eieren og i fellesskap tilbød vi deg nye bakdempere gratis. Vi har aldri fått noen endelig avklaring på om du ønsket nye dempere og isåfall om du ønsket original type eller teleskopdempere.
Skriking i clutch: Thrustelager og clutch ble byttet under restaureringen, men skader kan oppstå. En annen mulighet er rett og slett vibrasjoner i utløserarmen. Jeg hadde nettopp slike symptomer du nevner på en bil tilhørende en kunde for et års tid siden og der ble problemet løst ved at vi satte på en returfjær mellom armen og slavesyinderen og skrikingen ble borte. Kostnad: Kr. 5 for spiralfjæren.
Ulyd i girkasse: Kan skyldes samme årsak som over.
Kaster ut vann: MGA bruker radiatorlokk med bare 4 psi trykkgrense. Det skal følgelig svært lite til for at de blåser ut vann i radiatoroverløpet. Synes imidlertid å huske at du relativt snart etter overtagelsen rapporterte at du hadde kjørt motoren veldig varm og dette kan selvfølgelig ha skadet toppakningen.
Som en konklusjon bør du kjøre bilen ned til meg for at jeg kan foreta en sjekk av hva som virkelig er problemene. Jeg driver ikke verksted lenger så jeg må ha bilen noen dager, men siden den nå har stått i halvannet år gjør vel ikke det så mye. Kanskje er det bare noen små fjær som har blitt til store høns

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.
Moderator: AdminPS, Truls Sundt
Tid til å lage siden: 0.244 sekunder