Topplokk MGA

• Bernt Haugen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4386 av Bernt Haugen
Topplokk MGA opprettet av Bernt Haugen
KRISE MIDT I SESONGEN!
Min motor har nå gått ca 2000 km etter overhaling hos Bob West og jeg ville ettertrekke topplokksboltene og justere ventilene.
Rigget til med momentnøkkel korrekt innstillt og startet på midten og fulgte rekkefølge etter boka. Merket at flere bolter virket løse og de løste ikke ut på momentnøkkelen. Måtte gjøre flere ''trekk'' og ble litt bekymret. Plutselig røk en bolt. Mistenker at noen boltene har vært trukket over tillatt moment fra starten, og at min operasjon fra første trekk stresset boltene over flytgrensa.
Uansett gjort er gjort og kan bare gjøres på nytt....!

Nye bolter er allerede anskaffet + toppakning så det er bare å starte demontering og jeg ønsker å gjøre dette så effektivt som mulig.
Spørsmål til alle erfarne mekanikere der ute:

Er det praktisk mulig å skifte boltene en for en med topplokket på plass? Det er en av de 4 lange som er røket og da kan jeg demontere kun vippearmene. Eller bør jeg uansett skifte toppakningen?

I så fall: kan jeg løsne innsugsmanifolden og la forgasserne sitte på eller må jeg demontere ''alt''?

Glad for snarlige tips
Bernt

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4387 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Topplokk MGA
Hei

Jeg trodde den største utfordringen ville være å få løsnet den gamle bolten, men ..... om du klarer det med topplokket på plass, ville jeg ikke hatt problemer med å skifte en-og-en bolt......

B)

• Bernt Haugen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4388 av Bernt Haugen
Besvart av Bernt Haugen i emne Topplokk MGA
Tja, hvis vippearmene med festeklosser demonteres frigjøres den aktuelle bolten og 3 til. De øvrige sitter utvendig på lokket og har nok gjenger til å sette på to lave muttere for å få låsing til å skru de opp, eller sitter de så hardt at de uansett må skrues med wisegrip-tang helt ned mot blokka?

• Halvor Asland
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4389 av Halvor Asland
Besvart av Halvor Asland i emne Topplokk MGA
Worst case er jo å måtte ta av toppen .....

Min erfaring er at boltene sitter som f... i blokka, men noen dager med 556 ned i gjengene gjør kanskje underverket....

halvor

• Bernt Haugen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden - 9 år 11 måneder dager siden #4390 av Bernt Haugen
Besvart av Bernt Haugen i emne Topplokk MGA

Vedlegget ble ikke funnet

Avgjørelse er tatt, det ble full demontering av topp. Større sikkerhet for varig resultat med ny pakning.
Jobben går greit, alt er demontert og klart for montering. Gikk greit å demontere boltene, kun en krevde litt makt.
Bilde med syndebukken i midten. :cheer:
Last edit: 9 år 11 måneder dager siden by Truls Sundt.

• Kjell Hagen Nilsen
  • Besøkende
  • Besøkende
9 år 11 måneder dager siden #4391 av Kjell Hagen Nilsen
Besvart av Kjell Hagen Nilsen i emne Topplokk MGA
ER du sikker på at du hadde innstilt momentnøkkelen riktig Bernt? Av mange hundre jeg har skrudd ut og inn har jeg bare klart å ryke en bolt og da hadde jeg stilt momentnøkkelen feil. Riktig tiltrekking er langt under det som boltene skal tåle så når en ryker under tiltrekking ringer det noen varselklokker.

Moderator: AdminPSTruls Sundt
Tid til å lage siden: 0.267 sekunder
Forumløsning av: Kunena